مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: با سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات سیستان وبلوچستان می‌توان برای ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،محمد شهلی‌بر مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل مکُران است گفت: با سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات می‌توان برای ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرد.

او گفت: دشتیاری، چابهار و کُنارک سه شهرستان ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال برای پرورش میگو، صید و صیادی و بویژه تن ماهیان مناسب است که این امر موجب شده است تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی‌پروری تشبیه کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو به مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار، دشتیاری و کنارک شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: منطقه گواتر و رودیک با ساحلی پاکیزه و به‌دور از آلودگی‌های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو در کشور است.

اجرای چهار پروژه شیلاتی و عمرانی در سواحل مکران

به گفته مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان، چهار پروژه شیلاتی و عمرانی با اعتباری بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در نوار ساحلی مکران در حال اجراست که نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند.

شهلی‌بر اضافه کرد: این پروژه‌ها شامل ۲ طرح لایروبی کانال‌ها و زهکش‌های سایت شمالی پرورش میگو گواتر دشتیاری، طرح تجهیز اتاقک‌های ترانسفورماتور مزارع و ترمیم و بازسازی سازه هدایت سیلاب زمین‌های مستعد پرورش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به طور تقریبی ۹۵ درصد لایروبی کانال‌ها انجام شده است و عملیات اجرایی مابقی طرح طی ۲ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

او تصریح کرد: هم‌اکنون بازسازی سازه هدایت سیلاب و تجهیز اتاقک‌های ترانسفورماتور در حال اجراست که بنابر برآوردها، عملیات اجرایی این طرح‌ها تا ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: مجتمع پرورش میگوی گواتر دشتیاری در زمینی افزون‌بر چهار هزار هکتار در ۱۲۰ کیلومتری شرق چابهار و نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان احداث شده است.

شهلی‌بر با اشاره به اینکه این مجتمع در ۲ سایت شمالی و جنوبی به بهره‌برداری رسیده است که در سایت شمالی و در سه فاز ۱۰۸ مزرعه و در سایت جنوبی هم ۶ مزرعه مشغول فعالیت است، خاطرنشان کرد: این مجتمع به طور کامل توسط بخش خصوصی در حال بهره‌برداری بوده و هم اکنون حدود ۶۰ درصد از مزارع آن فعال هستند.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های آبزی پروری نوار ساحلی دشتیاری، چابهار وکنارک بسیار بی‌نظیر است و علاوه‌بر میگو قابلیت‌ها همچون پرورش آبزیانی نظیر انواع جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، لابستر، آرتمیا و آبزیان زینتی نیز وجود دارد که نیازمند توجه و توسعه و سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

موسی سالاری رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: امسال پروژه‌های لایروبی کانال‌ها و زهکش‌های سایت جنوبی و همچنین ترمیم و بهسازی جاده دسترسی با اعتباری بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال در دست اقدام است و به محض مشخص شدن پیمانکار، عملیات اجرایی آن طی ماه آینده آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار