رئیس کمیسیون انرژی مجلس محتوای نشست امروز این کمیسیون با وزیر نیرو را درباره قطع پیاپی برق در کشور تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست این کمیسیون با وزیر نیرو درباره قطعی‌های پی در پی برق در کشور گفت: در این نشست اقدامات کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت را بررسی کردیم. در حوزه اقدامات کوتاه‌مدت، ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به کمک صنعت برق بیاید.

وی افزود:  امروز برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مانند وزارت نفت و پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع نیروگاه‌های برقی دارند که باید به طور کامل در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد تا به مدار کشور وارد شوند با توجه به شرایط اضطراری کشور و با پیگیری ریاست و نایب رئیس مجلس، امروز از همه مسئولان حوزه برق و آب به بررسی وضعیت فعلی و اتخاذ راهکار‌های برون رفت از آن پرداخته شد.

رئیس کمیسیون انرژی اظهار کرد: معتقدیم شرایط کشور به شدت موجب نگرانی مردم شده و باید به مردم حق داد که در تابستان و شرایط کرونایی، تحمل این حجم از سختی را ندارند. در نتیجه از سوی مسئولان ذیربط باید تدابیر و پیشگیری‌های لازم انجام می‌شد.

حسنوند تصریح کرد: بخشی از تولید بخش خصوصی کشور در انرژی‌های تجدیدپذیر قرار دارد که حداقل ۳۰۰ مگاوات آماده است و با انعقاد قرارداد تصویب وزارت نیرو با این مجموعه می‌تواند ظرف حداکثر هفته آینده وارد مدار شود.

وی اظهار کرد: اورهال برخی نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه رامین با تأخیر انجام شده و موجب کاهش تولید شده است، دیروز هم ۳۱۶ مگاوات وارد مدار شد و می‌تواند حدود ۳۰۰ مگاوات دیگر را اضافه کند. به این ترتیب تا حدودی خاموشی‌ها می‌تواند کاهش یابد.

رئیس کمیسین انرژی گفت: ما وزارتخانه‌ها، سازمان ها، نیرو‌های مسلح و بیمارستان‌ها را موظف کرده ایم برای تولید برق از ژنراتور‌ها و دیزل‌های خود استفاده کنند و از برق سراسری کمتر بهره برده شود تا مشترکان مصرف خانگی با خاموشی زیادی مواجه نشوند.

این نماینده تصریح کرد: حدود ۲ درصد از مصرف برق کشور در روشنایی و معابر است که ما از وزارت نیرو خواسته‌ایم تا روشنایی معابر در کشور کاهش یابد.

حسنوند بیان کرد: با توجه به اینکه قطع برق موجب قطع آب در برخی مناطق کشور شده است، مقرر شد کمیته مشترک از استانداران، سازمان برنامه و بودجه و اداره برق، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کمیته‌ای برای خرید دیزل ژنراتور تشکیل شود تا بدون تشریفات، مشکل تأمین برق برای چاه‌های عمیق و تامین آب شرب برطرف شود.

رئیس کمیسیون انرژی اضافه کرد: اولویت در موضوع صادرات برق باید برای مصرف داخلی لحاظ شود و اگر ممکن بود، واردات هم با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد کمیسیون انرژی و مجلس این است که در برخی استان‌های جنوبی کشور حتماً به طور متوالی در چند هفته، استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و بخشی از فارس و ایلام و در مجموع استان‌های گرمسیری تعطیلی داشته باشند. به علاوه دولت شهر‌های قرمز کرونایی را تعطیل کند و تا پایان شهریور پنجشنبه در تمام شهر‌های کشور تعطیل شود تا مصرف برق کاهش یابد.

رئیس کمیسیون انرژی گفت: از سوی دیگر استخراج رمز ارز موضوع جدی شده است؛ بنابراین تمام مجوز‌ها باید لغو شود و تا اطلاع ثانوی حتی پس از شهریور هم نباید حق فعالیت در حوزه رمز ارز وجود داشته باشد.

حسنوند اعلام کرد: مشترکانی که بیش از ۳۰ درصد افزایش مصرف داشته باشند متعارف دارند، به اعتقاد ما استخراج کنندگان رمز ارز‌های غیرقانونی و غیر مجاز هستند. با تصمیم دادستان کل کشور و فرمانده سپاه پاسداران مقرر شده بسیج به عنوان ضابط در کنار نیرو‌های انتظامی وارد عمل شود و با این مسئله برخورد صورت بگیرد. حتی استخراج رمز ارز با مجوز هم باید کلاً تعطیل شود.

وی افزود: فعالیت کنندگان دارای مجوز در حوزه رمز ارز از سوی وزارت صمت، متاسفانه مکانی ندارند که قرار شده تمام جداول آن مشخص شود و از سوی استانداران و شورای تامین برخورد لازم را داشته باشیم. برنامه‌های میان مدت و دراز مدت هم ابلاغ شده و در روز‌های آینده هم جلساتی با دستور رئیس مجلس برگزار خواهد شد تا تمام پیشنهاد‌های کمیسیون انرژی به سران قوا اطلاع داده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، قطع برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۹:۴۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
سلام راست می گویید چراغ های خیا بان های تهران را خاموش کنید با افت ولتاژ مواجه نخواهیم شد . سیستم های رمز ارز ها را مصادره و با فروش آنها به دیگر کشور ها مولد های دیزلی خریداری کنید یا در مسیر های دوردست برای کاهش افت ولتاژ پنل های خورشیدی نصب کنید .البته اگر بتوانید بیندیشید . عافلان را به یک اشاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۶ تير ۱۴۰۰
اینکارو نکنید..نفت رو هم به خاموشی میکشید
آخرین اخبار