دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم از پلمب بیش از ۱۰ موسسه پایان‌نامه‌نویسی که فعالیت غیر علمی انجام داده اند، خبر داد.

فریدون جعفری دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تخلف موسسات پایان نامه نویسی کشور اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی وزارت علوم طی چند سال اخیر تقلب‌های علمی مانند: تخلف در پایان نامه‌های ارشد و دکتری، مقاله‌های علمی و پژوهشی، ترجمه ها، ISI و تالیف کتب بوده که فعالیت‌های ارزشمند کشور را تحت شعاع قرار داده است.

او افزود: همواره تلاش برای کنترل این آسیب و فساد علمی در وزارت خانه مورد توجه وزرا و مدیران مرتبط بوده، تا اینکه در سال ۱۳۹۶ قانون «مقابله با تقلب و پیشگیری از تخلف» به تصویب رسیده و آئین نامه‌ای هم در این خصوص ابلاغ شده است.

جعفری تصریح کرد: وزارت خانه‌های علوم و بهداشت بعد از تصویب آئین نامه «مقابله با تقلب و پیشگیری از تخلف» یک ابزار قانونی را برای مقابله با تخلف پیدا کرد و قانون این اختیار را به آن‌ها به عنوان ضابط خاص داد تا بتوانند از تمام تلاش و ظرفیت خود برای مقابله با پدیده تقلب علمی و فساد علمی استفاده کنند.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در همین راستا وزارت علوم و وزارت بهداشت فعالیت‌های متعدد و ارزشمندی انجام داده اند که اصولا در وعده اول باید متخلفان، موسسات، اشخاص حقیقی و حقوقی را در زمینه آثار علمی به صورت محسوس و نامحسوس شناسایی می‌کردند که این کار انجام شده و در طول ۴ سال اخیر یعنی در زمان دولت فعلی اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.

جعفری اضافه کرد: وزارت خانه علیه ۳۷ شخص حقوقی یا موسسه حقوقی، ۴۳ شخص حقیقی، ۵۴ سایت و کانال تلگرامی فعال غیرمجاز، ۱۳۵ رشته خط تلفن ثابت یا سیار که تخلفات علمی انجام داده اند طرح دعوی کرده و بعد از شناسایی آن‌ها را به دستگاه قضایی اعلام کرده است.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اسامی و آدرس موسساتی که فعالیت غیرعلمی انجام می‌دهند هم به موسسات قضایی اعلام شده و تعداد آن‌ها بیش از  ۱۰ عدد است و از آن جایی که وزارت خانه به صورت اجرایی فعالیت می‌کند؛ بنابراین نمی‌تواند در زمینه‌های پلمپ کاری انجام دهد و این روند بر عهده دستگاه‌های قضایی است که منتظر پلمپ آن‌ها هستیم.

لزوم برخورد قاطعانه دستگاه قضایی با متقلبان علمی

جعفری افزود: هم اکنون منتظر هستیم تا برخورد قاطع در دستگاه قضایی با این ۱۰ موسسه متقلب انجام شود و به اینصورت با فساد علمی مبارزه‌ای صورت بگیرد. ۱۵۰۰ مقاله تقلبی، ۵۰۰۰ پایان نامه تقلبی و تعداد زیادی جعل مدارک دانشگاهی تاکنون شناسایی شده و به دستگاه قضایی معرفی شده اند، اما هنوز در مرحله بازپرسی و تحقیق شعبات گوناگو ن قضایی قرار دارند و به مرحله مطلوب نرسیده است.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امیدواریم که دستگاه قضایی با جدیت و قاطعیت بتواند این فعالیت‌های ارزشمند وزارت علوم را که در مسیر شناسایی آسیب‌های علمی صورت گرفته به سرانجام برساند.

جعفری در پایان یادآوری کرد: کمتر از ۱۰ درصد دانشگاه‌های دولتی در زمینه تقلب‌های علمی فعالیت می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها مربوط به دانشگاه‌های غیر دولتی و دانشجویان و اعضای هیئت علمی آن هاست که این موضوع به عنوان معضل اساسی گریبانگیر وزارت علوم شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
یک مشت نادادن فکری پایان نامه تولید میکنند و تقلب علمی کشور را دو چندان کردند. از اساتید دانشگاه خجالت بکشید, از هر 30 تزی که داور بودم یکی از انها کپی بوده است. از yjc تقاضا دارم این پیام را نشر دهد تا دولت و قوه قضا این مورد را پیگیر شدیدا باشد. ابروی کشور در کانادا و .... رفته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
چه کسی خجالت بکشد؟ دانشجو یا استاد راهنما؟
مگه دانشجو اصلاً از خودش اختیاری هم داره؟
خود استاد موضوع تعیین می‌کنه و همه چیز هم باید باب میل خودش باشه.
پایان کار هم اگه استاد راهنما صلاح بدونه اجازه دفاع میده.
پایان نامه چه خوب و چه بد، حاصل دستورات استاد راهنما هست. و نقش دانشجو فقط در حد هزینه و زحمت انجامش هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۶ تير ۱۴۰۰
نمی تونید پلمپ کنید
چون اکثر وزرا و سران کشور اینطوری مدرک گرفتن و هیئت علمی شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
چقدر دوشتان مدرک گرفتند تا الان توسط این موسسات و مدیریت میکنن ایران را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
باسلام خواهش میکنم پیگیری نمایید
ما از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب هستیم و الان پنج ماه است که از ما پول گرفتن ولی استاد راهنما ندادن تا مراحل پایان نامه رو ببریم جلو و همه مسئولان دانشگاه هم ابراز ناتوانی میکنن و میگن سیستم کشوری شده و برای افزایش ظرفیت اساتید راهنما باید مرکز تصویب کنه
الان تیرماهه و ترم تمومه و ما با این بی کفایتی مسئولان دانشگاه مجبوریم حداقل دو ترم دیگه هم باید تمدید کنیم و پول اضافه بدیم علاوه بر این برای این ترم هم تقریبا دو میلیون دیگه هم شهریه رو افزایش دادن و ما رو بدهکار کردن اونم برای ترمی که هیچ خدماتی به ما داده نشده خواهش میکنم پیگیری نمایید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۶ تير ۱۴۰۰
با سلام .وقتی مدیران دانشگاهها دولتی .دانشگاه ازاد . موسسات اموزشی . و مدیران وزارت علوم بجای ترویج علم بسمت جذب سرمایه های سرگردان می روند مشخص است پدیده فروش پایان نامه رونق می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۶ تير ۱۴۰۰
هنوز پایان نامه های تکراری دفاع میشوند
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۴۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
با سلام واقعا دست وزرات علوم و دولت خدمتگزار!! و قوه قضائیه و بقیه مسولین درد نکنه و خسته نباشند !!! بعد از این همه سال بیش از ۱۰ موسسه پایان نامه نویسی،در مملکت بوده تازه در آستانه پلمپ هستند و هنوز هم پلمپ نشده اند .خیلی زحمت کشیدند که این موسسات را کا رسما فعالیت می کرده اند را تازه در آستانه پلمپ قرار دادند .البته بعد از آنکه مسولین محترم و آقازاده هایشان دکترای گرفتند !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
خدایا
چرا توی این کشور هیچکس نمی‌خواد مشکلات رو از پایه و اساس حل کنه؟
خُب شما چارتا کافی نت رو تعطیل کردید، آیا مشکل پایان نامه‌های تقلبی حل میشه؟
آدم حس میکنه مسئولین دوست ندارند این فساد از بین بره.
چون اگر بخواهی ماهی بگیری باید از راه درست این‌کار رو انجام بدهی، اما مسئولان ما در بحث مبارزه با فساد، همیشه ماهی رو از دُم می‌گیرند و عملاً راه رو برای فساد باز می‌گذارند.
yjc تو رو به امام حسین (ع) نظر رو حذف نکن. یه بغضی گلوم رو گرفته. چون فساد از آسمون و زمین داره میباره. چندین ساله دارم دیوانه میشم. اما کوچکترین عزم و اراده ای برای رفع فساد وجود نداره. خودم می‌دونم مسئولین نه کامنت من و نه حرف هیچکس دیگه رو گوش نمیدن. اما این فسادها باعث نابودی اقتصاد و ناامیدی مردم و کاهش ازدواج و کاهش جمعیت و بدبختی مردم میشه. چرا نمی‌خواهید کار درست انجام بدهید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
وقتی درس و پایان نامه که کار اصلی دانشجو هست توسط خود استادها به حاشیه رانده میشه و کارهای حاشیه‌ای مثل مقاله، تبدیل به هدف اصلی و اساسی استادها میشه، خُب دانشجو اصلاً فرصت نمی‌کنه مباحث اصلی رو یاد بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
به خاطر خدا یه فکری به حال این فساد توی دانشگاه ها بکنید.
مگه چه کسی دانشجو رو مجبور میکنه به موسسات غیرمجاز مراجعه کنند؟
خود استادها هستند دیگه.
وقتی مدام کار دانشجو رو از این شاخه به اون شاخه میکنند و دانشجو رو به سمت کارهای حاشیه‌ای هدایت می‌کنند، چه انتظاری از دانشجو دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۶ تير ۱۴۰۰
ای بزرگواری که می‌خوای با پایان نامه نویس‌ها برخورد نمایی، به خاطر خدا هم که شده یکبار با وجدان خودتون خلوت کنید ببینید چرا دانشجوها به این موسسات مراجعه می‌کنند؟؟
مگر غیر از اینه که استادها درس نمیدن، راهنمایی نمی‌کنند، جواب سوال دانشجو رو نمیدن، اصلاً خیلی از همین استادها خودشون هم روی اون مبحث تسلط ندارند. فقط هدف اول و آخرشون شده مقاله و امتیاز و افزایش حقوق. من الآن می‌تونم مقاله‌ی چاپ شده از استادهای بهترین دانشگاه های تهران نشون شما بدم که توی اون مقاله اسم یه دستگاه رو چندین بار اشتباه نوشته ؛ معنیش اینه که اون استاد و دانشجویی که این مقاله رو نوشتن و ویرایش کردن، اصلاً اسم اون دستگاه رو هم بلد نبوده‌اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۶ تير ۱۴۰۰
بسیاری از استادان با همین پایان نامه ها و مقاله های تقلبی که به وسیله دیگران نوشته شده پژوهانه و ارتقاء گرفته اند و مبالغ هنگفتی دریافت کرده اند بنابراین بستن موسسه ها کافی نیست پولها و مرتبه استادان متقلب هم باید پس گرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
دانشگاه رفتن دیگه تو ایران فقط برای افزایش اطلاعات عمومی خوبه،بازار کار کاملا اشباع شده و دیگه درس خوندن بیشتر از کاردانی برای کار و استخدام بی فایدس
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۲۹ ۱۶ تير ۱۴۰۰
اونهایی که پایان نامه مینویسن دانشمندانی هستن که بعلت بدی اوضاع استخدام و شرایط بد اقتصادی که افراد بیسوادی که اکثرا از طریق شایسته سالاری برسر کار در صدر مملکت هستن برای این قشر از جامعه درست کردن // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
قبول دارم. ولی خیلی گرون حساب می‌کنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
مطمئن هستید که همه اینها کار بلد و خیرخواه بحث علم و دانش هستند؟؟
France
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۶ تير ۱۴۰۰
خير قبول ندارم دانشمندا رفتن اينها كپي كارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۶ تير ۱۴۰۰
نمیشه گفت همه‌شون دانشمند هستند، ولی نمیشه گفت که همه‌شون هم بیسوادند. چون اگه با بحث نوشتن مقاله و پایان نامه بخصوص توی مقاطع ارشد و دکتری آشنا باشید، مطمئناً می‌دونید که چیزی به نام کُپی‌کاری نمی‌تونه وجود داشته باشه. چون مباحث جوریه که اصلاً منبع و مرجعی که بخواهی از روش کپی کنی وجود نداره. شما اگه یه موضوع پایان نامه دکتری برداری و توی شهر بگردی و از همه‌ی مردم سوال کنی، شاید بیش از ۹۹ درصد مردم (حتی خود استادهای دانشگاه) چیز خاصی در موردش نمی‌دونند. چون اصلاً بحث پایان‌نامه های ارشد و دکتری باید اونقدر جدید و کمیاب باشه که شما برای اولین بار توی جهان روی اون موضوع تحقیق کرده باشی. قبل انجام پایان نامه باید چندین بار توسط خود استادها وسامانه همانندجویی و ... بررسی بشه که تکراری نباشه.
حالا اینکه ما بگیم اون موسسات یه سری آدم بیسوادند که با کُپی کردن دارن مقاله و پایان نامه می‌نویسند، فکر نمی‌کنم اینطور باشه. چون الآن من خودم یه دانشجوی حد متوسطم اما هر کاری می‌کنم نمی‌تونم مقاله بنویسم. با اینکه چندین سال سر کلاس بودم اما چون درس‌ها رو کامل یاد نگرفته‌ام و استادها هم کمکی نمی‌کنند، هر بار شکست می‌خورم. اگه واقعاً به این راحتی هر کسی می‌تونست پایان‌نامه و مقاله کُپی کنه، خُب من هم الآن با کُپی کردن، هزارتا مقاله می‌نوشتم.
آخرین اخبار