به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در راستای مبارزه با فساد اداری یکی از شیوههای نوین و راهبردی، افشاگری تخلفات توسط شهروندان و بهره مندی از نظارت مردمی در قالب سوت زنی است. در این راستا سامانه سوت زنی وزارت اقتصاد از سال ۱۳۹۸ تشکیل شد و تا کنون گزارشهایی در آن ثبت شده که برای بررسی عملکرد دو ساله این سامانه با مسئولان این بخش به گفتوگو نشستیم.
جواد بخشی رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شکل گیری سامانه سوت زنی اظهار کرد: بعد از فرمایشات ۸ مادهای مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه ۱۳۸۰، عملا یک نقشه راه و ریل گذاری دقیقی ترسیم شد و بر همین اساس وزارتخانهها اقدامات خاص خود را انجام دادند.
او افزود: در وزارت اقتصاد نیز این دغدغه در همکاران ما در مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و رسیدگی به شکایات شکل گرفت. این وزارتخانه بدنه عریض و طویلی دارد؛ ۱۸ دستگاه زیر مجموعه این وزارتخانه است و قطعا مراجعان بالای مردمی را دارد. به همین منوال ممکن است که عوارض، شکایات، خطاها و فسادهای خاص خود را نیز داشته باشد.
این مقام مسئول بیان کرد: فساد یک پدیده شوم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که در تمام کشورها وجود دارد؛ بنابراین شکل گیری یک عزم جدی برای مبارزه با این پدیده لازم است. خبرگان و همکاران ما در مرکز بازرسی از سه سال قبل به این دغدغه رسیدگی کردند و درباره یک پروژه به نتیجهای رسیدند تا با سنوات قبل متفاوت و متمایز باشد؛ بنابراین با همفکری به سامانهای تحت عنوان سامانه سوت زنی رسیدیم که در آبان ماه سال ۱۳۹۸ مطرح شد.
بخشی در ادامه تصریح کرد: این سامانه با عنوان دغدغه وزیر اقتصاد، با اهتمام او و دستورالعملهایی که در تمام زیر مجموعههای وزارت اقتصاد ابلاغ کرد، شکل گرفت؛ لذا تمام دستگاههای مرتبط اعم از گمرکات، امور مالیاتی، خصوصی سازی، سازمان امور مالیاتی، جمع آوری و فروش اموال تملیکی، بانکها، بیمهها و غیره را شامل میشود و ما آمادگی داریم که هر گونه فساد ثبت و درج شده و کمتر از سه دقیقه به دستگاه مربوطه ارجاع و کمتر از ۱۰ روز پاسخگویی به مردم را داشته باشیم.
او افزود: پدیده شوم فساد، امید را در جامعه کاهش میدهد و ما برای اینکه نشاط عمومی و رونق تولید را در جامعه داشته باشیم و اعتماد را مجددا به مردم بازگردانیم در راستای ایجاد این سامانه اقدام کردیم و سرعت عمل نیز در این سامانه برای ما از اهمیت ویژهای برخوردار است. بعد از ثبت شکایت و تخلف کارشناس مربوطه و رئیس مرکز شکایت را مشاهده کرده و کمتر از ۵ دقیقه به دستگاه مربوطه ارجاع میشود.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: پس یکی از مزایای این سامانه سرعت عمل و کاهش کاغذ بازی است. همچنین براساس دستورالعمل، تمامی دستگاههای زیر مجموعه موظف هستند که کمتر از ۱۰ روز پاسخ خود را ارائه کرده و ما نیز خدمت مردم ابلاغ کنیم. یکی دیگر از مزایای سامانه سوت زنی جوایزی است که تعیین شده و بعد از ثبت و احراز فساد به فرد گزارش دهنده تعلق میگیرد.
او ادامه داد: از تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۴۳ گزارش در سامانه ثبت و درج شده است. از این تعداد نیز برخی از آنها نهایی و احراز فساد شده و مراحل قضائی را میگذراند.
او افزود: گزارشی برای مجموعه بازرسی ارزش دارد که همراه با سند باشد. مستندات باید دقیق و کامل باشد تا در هیئت تخلفات یا مراجع قضایی قابلیت پیگیری داشته باشد.
در ادامه علی اکبر بوداغی رئیس گروه پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: نحوه بررسی سامانه به این سبک است که تفکیکی میان شکایت، سوی جریان و فساد قائل است؛ از آنجایی که شهروندان اغلب نسبت به تفاوت میان شکایت و سوت زنی بی اطلاعی هستند.
او افزود: به فرض اینکه شهروندی به سایت بانکی مراجعه میکند و در ارتباط با دریافت تسهیلات برخوردی از سوی کارمندان دیده که میخواهد گزارش دهد، از این جهت به سامانه ورود میکند و آن را در قسمت سوت زنی ثبت میکند. از دیدگاه ما و در راستای دستورالعمل، این گزارش ثبت شده سوت زنی نیست.
بوداغی اظهار کرد: در پاسخ به چنین گزارشی که به سامانه ارسال میشود، به شهروند این گونه توضیح داده میشود که موضوع گزارش شما سوت زنی نیست، جهت ادامه کار به قسمت ثبت شکایت مراجعه کنید. در واقع گزارش این شهروند نوعی شکایت است و نه سوت زنی.
او افزود: از تعداد تمام موارد ارسال شده به سامانه، حدود ۳۳ فقره را مرکز بازرسی وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان سوی جریان تشخیص داده که به دستگاههای تابعه انتقال داده شده است. بیشترین پروندههای ثبت شده در سازمان مالیاتی است و در گمرک نیز ۵ تا ۶ پرونده در حال بررسی است.
بوداغی در پایان اشاره کرد: از تعداد گزارشهای ثبت شده در سامانه هنوز شهروندی نبوده که در خصوص یک مدیر یا معاون تابعه تخلفی را اعلام کرده باشد. بیشتر موارد، گزارشهایی بوده که شهروند جریان را از سوی سایر شهروندان اعلام کرده است؛ به عنوان مثال، فرار مالیاتی و یا فعالیتهای زیرزمینی بوده است. پس بیشتر گزارشهای ارسالی که به ما رسیده، گزارش شهروند بر علیه شهروند بوده و گزارشی نبوده که شهروند بر علیه کارمند یا دستگاههای تابعه باشد.
در ادامه میتوانید با نحوه کار کردن با سامانه سوت زنی آشنا شوید؛
انتهای پیام/
در بندرعباس قطعه شکایت هم ثبت کردیم در سامانه بازرسی کل کشور هیچ اتفاقی نمیفته مخابرات تقصیر میندازه گردن نیروی انتظامی، نیروی انتظامی محول می کنه به شهرداری، به همین صورت. مردم شهر بندرعباس از حداقل امکانات که تلفن یکی از آنهاست محروم اند.