کارشناس هواشناسی گفت: با توجه به گرمای هوا در مناطق شمالی، احتمال سرایت بیماری بلاست برنج وجود دارد. زارعان با پایش این بیماری سمپاشی را در ساعات خنک روز انجام دهند.

مسعود حقیقت مدیر مرکز پایش سازمان هواشناسی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی چند روز آینده جو آرام و پایدار پیش بینی شده است، اما در مناطقی از هرمزگان و سیستان وبلوچستان احتمال وزش باد و باران‌های موسمی وجود دارد.

او با اشاره به پایداری هوای گرم در مناطق شمالی کشور، افزود: با توجه به گرمای هوا در این مناطق احتمال سرایت بیماری بلاست برنج وجود دارد. زارعان با پایش این بیماری سم‌پاشی را در ساعات خنک روز انجام دهند. همچنین طی روزهای آینده در این مناطق پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی و سردابی غذا دهی را در ساعات گرم روز انجام ندهند.
 
این کارشناس هواشناسی ادامه داد: پسته کاران در استان‌های کرمان، فارس و یزد آبیاری منظم را انجام دهند و از مصرف زیاد کود‌های ازت که باعث ایجاد مسمومیت و از بین رفتن برگ‌های درخت پسته می‌شود، خودداری کنند.

حقیقت گفت: دامداری‌ها در مناطق مرکزی کشور از ساعت ۱٠ صبح تا ۵ بعد از ظهر مه پاش‌ها را روشن کنند تا استرس گرمایی در دام‌ها ایجاد نشود.

او بیان کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها در طول سال زراعی تا کنون، ذرت کاران برای کشت ذرت از ارقام زودرس و متوسط رس استفاده کنند و سطح زیر کشت این محصول را گسترش ندهند.


بیشتر بخوانید


 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار