آثار ارزشمند نویسندگان معاصر در چکاچک چاپ و دیجیتال قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چهاردهم تیرماه در تقویم شمسی روز قلم نامگذاری شده است. در ایران باستان، سیزدهم هر ماه را -تیرگان - می‌نامیدند و به جشن می‌پرداختند.

این روز روز کاتبان نیز بوده؛ و نقل است که هوشنگ از پادشاهان پیشدادی روز سیزدهم تیرماه که تیرگان در تیر واقع می‌شده، امر می‌کرده تمام مردم هنگام جشن لباس کاتبان بپوشند و بر آنان تکریم ویژه کنند.

این شواهد و قراین، قلم به دستان نویسنده و شاعر در انجمن قلم را بر آن داشت که روز چهاردهم تیرماه به عبارتی روز بعد از جشن تیرگان را، «روز قلم» و پاس‌داشت آن بنامند؛ که هم با دبیر فلک همخوانی داشته باشد و هم با شب سیزدهم که جشن تیرگان به پایان می‌رسد و حکومت قلم به تثبیت می‌رسد.

خداوند هر بار می‌خواهد بر نوشتن و تاکید بر ارزش نویسندگان و علم آموزی، کلامی بفرماید، واژه‌ی «قلم» را ذکر میفرماید و انگار این واژه تمام گستردگی نوشتن و نویسندگی و نگارندگان و هر آنچه به اندیشیدن و نقش بر کاغذ مربوط می‌شود را در برمی گیرد.

به بهانه روز قلم و نکوداشت نویسندگان میهنمان به بررسی اوضاع نشر کتاب الکترونیکی و مشکلات موجود در این عرصه پرداختیم.

حسین عباس زاده مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری خراسان رضوی در گفت و  گو با خبرنگار ما و در خصوص کتاب الکترونیکی گفت: در جامعه مدرن و امروزی با فراگیری دیجیتال، بیماری کرونا و در پی آن  تعطیل شدن کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها اقبال مردم بیشتر به سمت کتاب الکترونیکی بوده است اما با این وجود در ایران کتاب الکترونیک جایگاه حقیقی خود را پیدا نکرده است.

او افزود: مهم ترین دلیل پایین بودن و کمرنگ شدن جایگاه کتاب الکترونیک در حوزه ادبیات داستانی نداشتن حق کپی رایت برای ناشر است.

مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری خراسان رضوی ادامه داد: وقتی پی دی اف کتاب ها به صورت غیر مجاز در دسترس مردم قرار می‌گیرد دیگر کسی سراغ نسخه چاپی نمی‌رود و به نوعی کتاب می‌سوزد.


بیشتر بخوانیم


عباس زاده بیان کرد: انتشار غیرمجاز نسخه های الکترونیک در فضای مجازی دیگر انگیزه‌ای برای نویسنده و ناشر باقی نمی‌گذارد و کتاب الکترونیک سودی برای ناشران ندارد.

او تصریح کرد: تمرکز و لذتی که در کتاب کاغذی وجود دارد برای خواننده در کتاب الکترونیکی نیست.

مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری خراسان رضوی تاکید کرد: از دیگر مزایای کتاب الکترونیک می‌توان به سهولت در ویرایش متن نیز اشاره کرد و این در حالی است که در کتاب خطی و چاپی در چاپ بعدی  ایرادات نگارشی و ویرایشی برطرف می‌شود.

بهترین مزیت کتاب الکترونیکی ویرایش متن کتاب و سهولت دستیابی به آن است.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۶ تير ۱۴۰۰
برای کسانی که وقت خواندن کتاب ندارند کتاب الکتونیک بهترین راه حل است
Iran (Islamic Republic of)
هستی
۱۵:۳۵ ۱۴ تير ۱۴۰۰
من ترجیح میدم کتاب تورق کنم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۵:۲۹ ۱۴ تير ۱۴۰۰
قدر نویسندگانمون رو بدونیم. همینا هستن که افتخار آینده ما میشن با آثارشون