معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شمال استان کرمان گفت:روکش آسفالت محور کرمان، جوپار با روش بلوپچر لکه گیری شد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، احسان عراقی زاده، معاون راهداری و حمل و نقل حوزه شمال استان با گفت: به دنبال درخواست‌های مردمی مبنی بر بهسازی روکش آسفالت محور کرمان، جوپار در مسیر ۴۰ کیلومتری مرکز استان به سمت منطقه زیارتی و گردشگری جوپار، معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان، موفق شد با در نظر گرفتن موقعیت اقلیمی منطقه، وضعیت فعلی روکش آسفالت محور و میزان اعتبارات موجود با استفاده از دستگاه‌های ویژه، با روش پلوپچر محور مورد نظر را لکه گیری کنند.

او افزود: این نوع لکه گیری از نظر نوع مصالح شبیه به عملیات آسفالت سطحی یا چیپ سیل است، با این تفاوت که کارکرد روزانه آسفالت سطحی حدود ۱۲ هزار تا ۱۵هزار متر مربع، اما کارکرد روزانه روش لکه گیری با بلوپچر حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع است که این تفاوت چیپ سیل را برای مجری مقرون به صرفه‌تر نسبت به لکه گیری کرده است.

عراقی زاده تصریح کرد: در روش آسفالت سطحی امکان لکه گیری موضعی وجود ندارد به همین سبب باید سطح کل مسیر را چیپ سیل کرد، مضاف بر اینکه روش چیپ سیل برای مسیر‌هایی که دارای ترک‌های با عرض ۳ میلی متر به بالاتر هستند کارایی مناسب را ندارد؛ و پس از مدتی ترک‌ها بازگشته و به زودی نیاز به عملیات جدید پیدا می‌کند، اما استفاده از روش بلوپچر سبب می‌شود از لحاظ اقتصادی و فنی مقرون به صرفه باشد.

عراقی زاده هدف خود از تشریح روش‌های تخصصی بهسازی روکش آسفالت جاده‌ها، مانند بلوپچر و چیپ سیل را آشنایی بیشتر مردم به ویژه کاربران جاده‌ای با اینگونه فعالیت‌های راهداری دانست و گفت: امروزه مقرون به صرفه‌ترین روش نگهداری جاده ها، انجام لکه گیری آسفالت با استفاده از دستگاه‌های بلوپچر است.

او به مراحل انجام لکه گیری آسفالت با دستگاه‌های بلوپچر اشاره کرد افزود: قبل از ترمیم انواع ترک‌های آسفالت، محل ترک قبل از لکه گیری بادگیری و تخلیه کامل می شود، سپس با پاشیدن مناسب قیر و شن با سرعت بالا، انواع ترک‌های رویه آسفالت مانند؛ پوست سوسماری، بلوکی و... ترمیم می‌شوند.

عراقی زاده از راه‌های مواصلاتی به عنوان سرمایه عظیم ملی یاد کرد و افزود: فعالیت‌های راهداری علاوه بر اینکه سخت و طاقت فرسا هستند و راهداران ما در حفظ و نگهداری راه ها، از جان‌خود مایه می‌گذارند، بهسازی راه‌ها، نصب علایم ایمنی و... مستلزم اعتبارات و بودجه‌های هنگفت هستند.

او سامانه تلفنی و اپلیکیشن ۱۴۱ توام با سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۳۴۱ را پل ارتباطی راهداری با مردم اعلام کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار