خانکه گفت: وقتی حادثه اتفاق می‌افتد، یک مدیر ارشد اگر مبتنی بر دستورالعمل، کار کند، قاعدتا خطای کمتری می‌کند و منابع ملی کمتری هزینه می‌شود.

حمید رضا خانکه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشور‌های متعددی در حوزه حوادث و بلایا درگیر و از نظر قوانین، آیین نامه ها، دستورالعمل‌ها و مقررات بسیار ضعیف هستند، گفت: کشور ما از بُعد قوانین‌، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مستندی، مانند سند راهبردی و آیین نامه‌های آمادگی، کشور توسعه یافته‌ای است.

خانکه در خصوص اینکه این اسناد چقدر مورد توجه مدیران اجرایی قرار می‌گیرد و چه مقدار از آن اجرایی می‌شود، گفت: این علامت سوال بزرگی است. تمام تولیداتی که در حوزه دانش صورت می‌گیرد، انتظار نمیرود که بلافاصله در حوزه عمل از آن استفاده شود، ولی انتظار می‌رود مدیران اجرایی نگاهی نظری به آن‌ها داشته باشند و بدنه کارشناسی به آن‌ها کمک کند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار کرد: تصمیماتی که در شرایط غیر مترقبه مانند کرونا و سیل گرفته می‌شود، مبتنی بر دستور العمل‌هایی که نگارش شده است، این دستورالعمل‌ها طی ساعت‌های متعدد، توسط متخصصین داخلی، علمی و اجرایی در کنار هم جمع شده اند و ساعت‌ها وقت گذاشته شده تا دستورالعمل‌ها را متناسب با فرهنگ خودمان نگارش کنیم.

وی افزود: واقعا جای نگرانی دارد که چه مقدار مدیران اجرایی توجه و مطالعه می‌کنند و چه مقدار علاقه دارند و چه میزان از آن را در عمل استفاده می‌کنند.

خانکه بیان کرد: وقتی حادثه اتفاق می‌افتد، یک مدیر ارشد اگر مبتنی بر دستورالعمل، کار کند، قاعدتا خطای کمتری می‌کند و منابع ملی کمتری هزینه می‌شود و از جان بیشتری می‌تواند حفاظت کند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: مقام معظم رهبری به دفعات بعد از زلزله بم فرمودند که هرچه شما قبل از حادثه عرق بریزید، خون کمتری بعد حادثه ریخته می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌آید این دستورالعمل ها، سند ملی و تمام حوزه‌های آن که تدوین شده، در حد بضاعت کشور ماست که بسیار هم پیشرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بحران ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار