براساس برنامه سازمان جنگل‌ها و مراتع باید تا پایان امسال طرح ممیزی مراتع چهارمحال و بختیاری انجام و بهره برداران، مرتعداران و دامداران شناسایی شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عزت‌الله سلیمان کارشناس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار از وسعت استان را مراتع تشکیل می‌دهد، گفت: تاکنون ۳۰ هزار هکتار از عرصه مراتع استان ممیزی نشده است.

او با اشاره به آغاز طرح ممیزی مراتع استان از ۱۰ تیرماه امسال افزود: براساس برنامه سازمان جنگل‌ها و مراتع باید تا پایان امسال طرح ممیزی مراتع استان انجام و بهره برداران، مراتعداران و دامداران شناسایی شوند.


بیشتر بخوانید


سلیمان با اشاره به اینکه در استان ۸۱۰ سامانه عُرفی ممیزی شده و تنها ۳۰ سامانه عُرفی فاقد ممیزی است اضافه کرد: ابلاغ برای گروه‌های ممیزی در استان صادر شده تا ظرف یک ماه در مناطقی که ممیزی انجام نشده حاضر شوند و نسبت به شناسایی بهره‌برداران و دامداران سامانه عرفی اقدام کنند.

او ادامه داد: وجود مشکلات اجتماعی، مشخص نبودن سامانه عرفی، تقابل بین مردم و دولت در مالکیت عرفی که بهره‌برداران مالکیت عرفی را بر مالکیت دولت ارجح می‌دانند، جمعیت بالای بهره‌برداران و اوضاع اقتصادی که باعث شده بهره‌برداران و دامداران به سمت استفاده از مراتع به عنوان یک منبع رایگان برای تامین علوفه بروند، از مهمترین دلایلی است که باعث شده طرح ممیزی تاکنون تکمیل نشود.

سلیمان با تاکید بر اینکه طرح ممیزی مراتع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و تمام ممیزی‌های قبل از انقلاب باطل و ممیزی جدید انجام شد، افزود: هم‌اکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ پروانه چرای دام در استان صادر شده است.

او با اشاره به اینکه ظرفیت دام موجود در مراتع استان براساس مجوز ۷۶۰ هزار راس دام است اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون راس دام در مراتع استان وجود دارد که بیش از ۲.۵ تا سه برابر ظرفیت مراتع استان است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.