قاسمی گفت: انتشار کلیپ "غرق در بی آبی" با هدف جریحه دار کردن احساسات مردم منتشر شده چرا که روستای ملادادی در شمال سیستان و بلوچستان از شبکه آب برخوردار است.

علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهارداشت: پس از انتشار کلیپ که توسط مستندسازی از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تهیه و منتشر شده، بررسی‌ها جهت رفع مشکل احتمالی توسط مدیران آبفا در سیستان آغاز و طی بررسی‌های میدانی مشخص شد که روستای ملادادی که از توابع بخش قرقری شهرستان هیرمند بوده، دارای شبکه آب است.

وی با تاکید بر اینکه اهالی روستای ملادادی از آب برخوردارند، افزود: این روستا با جمعیت ۱۹۹ خانوار دارای شبکه آب و تحت پوشش طرح جامع آبرسانی به روستاهای سیستان است که در سال ۷۶ به بهره برداری رسیده و در شرایط فعلی هیچ گونه مشکلی از لحاظ تأمین و توزیع آب ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: متأسفانه این اولین بار نیست که برخی در فضای مجازی با نمایش تصاویر دردناک احساسات مردم را جریحه دار می‌کنند و کودکان و زنان را بازیچه قرار می‌دهند، فضا به گونه‌ای پیش می رود که با تصور نمایش مظلومیت و محرومیت در صدد کمک، جذب خیر یا جمع آوری کمک‌های مردمی هستند اما باید گفت سیاه نمایی مجازی مسیر درستی برای کاهش آلام و مشکلات مردم نیست، بلکه باید حرکت و از جان و هستی و هر چه در توان هست خرج کرد تا بتوان جای ناامیدی به مردم امید و جای غم به آنها لبخند هدیه داد.

وی بیان کرد: این شرکت آمادگی دارد با ارائه لیست روستاهای بی آب و دچار مشکل همکاری لازم را با همه خیران، نهادها و ارگان ها جهت کاهش تنش آبی و مشکلات مردم انجام دهد، به طور قطع این همکاری ها در تحقق اهداف موثرتر خواهد بود.

قاسمی اظهارداشت: طرح جامع آبرسانی به روستاهای سیستان با وارد مدار شدن تصفیه خانه زهک به بهره‌برداری رسید، هر چند که در نیمه دهه ۸۰ دچار مشکلات و نارسایی‌هایی شد ولی با مطالعات انجام شده اقداماتی جهت رفع تنش آبی در نقاط بحرانی از جمله روستاهای هیرمند، هامون و نیمروز صورت پذیرفت.

وی بیان کرد: نمونه این اقدام‌ها تکمیل ایستگاه لوتک به منظور رفع تنش آبی روستاهای هامون و اجرای خط انتقال زهک به هیرمند در راستای رفع تنش آبی روستاها و شهر هیرمند است که طی سال ۹۹ به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مشکل اصلی مردم سیستان تأمین آب کشاورزی‌ است، ادامه داد: آنچه در شرایط فعلی باعث رنجش مردم بویژه ساکنان روستاهای شمال استان شده، خشکسالی ناشی از عدم تحقق حق آبه سیستان توسط افغانستان است که به موجب آن مردمانی که روزگار خود را با کشاورزی و دامپروری سپری می‌کردند شغل خود را از دست داده و برای تأمین آب دام‌ها و زمین‌های زراعی دچار مشکل شده‌اند.

وی افزود: طرح آبرسانی دشت سیستان که شامل تمامی شهرها و روستاهای منطقه است، در شرایط فعلی بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده باعث ماندگاری مردم و عدم مهاجرت اهالی روستاها شده به طوریکه آب موجود در شبکه توزیع علاوه بر مصارف آشامیدنی و بهداشت برای مصارف دام استفاده می‌شود و در بعضی مناطق باعث رونق دامپروری نیز شده است.

قاسمی تصریح کرد: انتظار می‌رود خیران و سازمان‌های حمایتی هرگونه اقدامی را در راستای حل مشکل آب آشامیدنی روستاهای استان با شرکت آب و فاضلاب مطرح کنند تا موضوع آبرسانی به صورت کاملا کارشناسی شده و بر اساس اصول مهندسی اجرا شود.

وی عنوان کرد: در همین راستا چندین تفاهم نامه در سطح استان با گروه‌های خیران برای آبرسانی به بیش از ۷۰ روستا منعقد شده و تاکنون ۲۵ روستا از آب آشامیدنی بهره‌مند یا با خرید تجهیزات مورد نیاز مانند خرید تانکر آبرسانی سیار و ثابت، لوله و اتصالات و پمپ مشکل حدود ۳۰ روستا مرتفع شده است.

طی روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی به طور گسترده منتشر شد که در قالب آن دختربچه‌ای از روستای ملادادی بخش قرقری شهرستان هیرمند، نبود آب را فریاد می‌زد و تقاضای کمک داشت.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار