چینی‌ ها پس از ۱۳ سال پا روی ایستگاه فضایی خودشان گذاشتند

اولین پیاده روی فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ و دومین پیاده روی در تاریخ فضایی این کشور با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اس سی ام پی؛ تقریباً ۱۳ سال پس از اولین پیاده روی فضایی چین، دو فضانورد چینی دومین پیاده روی خود را در فضای خارجی ایستگاه تیانگونگ این کشور در خارج از جو انجام دادند. لیو بومینگ اولین نفری بود که صبح روز یکشنبه ماژول این ایستگاه فضایی را ترک کرد و سه ساعت بعد تانگ هونگبو نیز به او پیوست. لیو در هنگام خروج، نمای خارج از ماژول را بسیار زیبا توصیف کرد.


بیشتر بخوانید


آزمایش لباس فضانوردی جدید

به گفته آژانس فضایی چین، در طول پیاده روی فضایی که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مأموریت این دو فضانورد است آن‌ها لباس فضایی نسل بعدی را آزمایش و تجهیزاتی را برای استفاده در ماموریت‌های آینده نصب کردند و تعدادی از کار‌های فنی دیگر را انجام دادند. آژانس گفته که خدمه تمام وظایف تعیین شده برای پیاده روی فضایی خود را انجام دادند که تقریباً هفت ساعت طول کشید و لیو و تانگ دوباره به ایستگاه فضایی بازگشتند. انتظار می‌رود فضانوردان طی روز‌های آینده یک پیاده روی فضایی دیگر نیز انجام دهند.

در این پیاده روی فضایی همچنین اولین تجربه استفاده از لباس فضایی جدید به نام Feitian نیز بود. مدتی که فضانوردان می‌توانند از این لباس جدید با پیشرفت‌های فناورانه‌ای که در طراحی دارد، استفاده کنند دو برابر شده و به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که حداکثر هشت ساعت را با این لباس‌ها در خارج از ماژول سر کنند.

چینی‌ ها پس از ۱۳ سال پا روی ایستگاه فضایی خودشان گذاشتند

بازوی رباتیکی که به کمک فضانوردان آمد

بازوی رباتیک ایستگاه فضایی به طول ۱۵ متر که به عنوان هوشمندترین و پیچیده‌ترین سیستم ساخت مداری نام برده شده به این دو فضانورد کمک کرد تا بتوانند ماموریت خود را انجام دهند. این بازو برای کمک به فضانوردان برای حرکت در فضا و صرفه جویی در انرژی طراحی شده و حداکثر ظرفیت بارگیری آن ۲۵ تن است. لیو توسط بازوی رباتیک به محل عملیات منتقل شد در حالی که تانگ با خزیدن در طول ایستگاه فضایی به مکان مورد نظر رسید. آن‌ها موقعیت یکی از دوربین‌های پانوراما را که در خارج از ایستگاه فضایی نصب شده تنظیم کردند تا منطقه قابل مشاهده را گسترش دهند. همچنین در این پیاده روی ابزار دیگری نیز خارج از ایستگاه نصب شد که برای ماموریت‌های آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد و این دو فضانورد فرآیندی را برای بازگشت در شرایط اضطراری به ماژول آزمایش کردند.

لیو همچنین در اولین پیاده روی فضایی چین در سال ۲۰۰۸، زمانی که ژائی ژیگانگ حدود ۲۰ دقیقه در خارج از سفینه فضایی بود، نقش پشتیبانی او را بازی کرده بود. لیو و تانگ به همراه فرمانده ماموریت نی هایشنگ در ۱۷ ژوئن برای یک مأموریت سه ماهه به ایستگاه فضایی تیانگونگ رسیدند. تیانگونگ، به معنای کاخ آسمانی، بزرگترین زیرساخت ساخته شده توسط یک کشور در مدار نزدیک به زمین خواهد بود و به عنوان چراغ راهنمای برنامه فضایی چین معرفی شده است. کار ساخت ماژول اصلی ایستگاه فضایی تازه شروع شده، اما در ماه‌های آینده با ورود ماژول‌ها، تجهیزات و خدمه دیگر به سرعت رشد خواهد کرد.

همچنین گفته شده که فضانوردان زن هم در مأموریت بعدی شرکت می‌کنند و انتظار می‌رود ساخت و ساز‌ها تا پایان سال آینده اتمام پذیرد. این مأموریت جدیدترین گام در برنامه‌های بلند پروازانه چین است. چین اکنون تنها کشوری است که دارای ایستگاه فضایی مخصوص به خودش است و آن را اداره می‌کند و با ایستگاه فضایی بین المللی که توسط ایالات متحده، روسیه، اروپا، کانادا و ژاپن پشتیبانی می‌شود رقابت خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار