مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: پس از ۳ روز تلاش، آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه روستای دره‌وران و کولیت با تلاش مردم، سمن‌ها و کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان مهار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار کرد: پس از ۳ روز تلاش، آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه روستای دره وران و کولیت با تلاش مردم، سمن‌ها و کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی استان مهار شد.

او تصریح کرد: آتش‌سوزی در جنگل‌های روستای دره وران واقع در نقطه صفر مرزی ایران و عراق پنج‌شنبه شروع شده بود که به دلیل شیب تند منطقه و سرازیر شدن زغال‌های آتش به مناطق پایین دست گسترش پیدا کرد.

نقشبندی عنوان کرد: آتش‌سوزی دیگری همزمان در روستای کولیت رخ داده بود که مهار آتش در این منطقه از روز جمعه ساعت ۹ صبح تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به طول انجامید.

او اذعان کرد: ۳۲ نفر از کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی از شهرستان‌های مریوان کامیاران سروآباد و سنندج در قالب ۱۴ گروه اطفای این آتش‌سوزی به همراه مردم و سمن‌ها فعالیت داشتند.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با تاکید براینکه حدود ۶۰ نفر از اعضای انجمن مردم نهاد فعال در مریوان به کمک یگان حفاظت منابع طبیعی استان آمده بودند، عنوان کرد: گروه‌های اطفای آتش شامل ۱۳ نفر از کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد، چهار پیمانکار بخش خصوصی، پنج نفر از کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کامیاران و هشت نفر از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج بودند.

اوبا اشاره به اینکه بیشتر آتش سوزی‌ها در جنگل‌های بلوط رخ داده است اضافه کرد: گونه‌هایی از بنه و زالزالک هم در این آتش سوزی آسیب دیده است که هنوز برآورد نهایی از سطح آتش سوزی انجام نگرفته است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه هنوز علت آتش‌سوزی نامشخص است، گفت: آسیب‌هایی که در این آتش‌سوزی به جنگل‌ها وارد شده سطحی، تنه‌ای و تاجی است، ولی هنوز مساحت آن مشخص نیست.

او همچنین به اعزام یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های این شهرستان، اشاره کرد و گفت: آتش سوزی در بخشی از جنگل‌های مناطق مرزی و در نزدیکی روستایی "دوله بید" گسترش پیدا کرده و به دلیل آلوده بودن منطقه به مین‌های دوران جنگ تحمیلی امکان اعزام نیروی انسانی وجود ندارد و به همین دلیل باگرد به این منطقه اعزام شد.

نقشبندی اضافه کرد: این بالگرد با استفاده از دولچه مخصوص آب را از دریاچه زیبار پُر کرده و با آن زبانه‌های آتش را خاموش می‌کند و به دلیل سرعت عمل و امکان آبپاشی در مناطق مرتفع با حجم زیاد، نقش مهمی در مهار آتش سوزی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان گفت: هم اکنون علاوه بر نیرو‌های مردمی شامل تشکل‌ها و انجمن‌های زیست محیطی و منابع طبیعی مریوان، ۱۴ تیم عملیاتی از شهرستان‌های سنندج، کامیاران، سروآباد و مریوان به منطقه اعزام شدند.

نقشبندی افزود: تاکنون آتش‌سوزی به بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه خسارت وارد کرده و با خاموش کردن و مهار آتش در یک منطقه در منطقه‌ای دیگر دوباره زبانه‌های آتش شعله‌ور می‌شود.

او با اشاره به اینکه بیشتر آتش سوزی‌ها در جنگل‌های بلوط رخ داده است اضافه کرد: گونه‌هایی از بنه و زالزالک هم در این آتش سوزی آسیب دیده است که هنوز برآورد نهایی از سطح آتش سوزی انجام نگرفته است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.