کارشناسان آمریکایی از آغاز ساخت ۱۱۹ سیلوی جدید موشک بالستیک قاره پیما در صحرایی در شمال غرب چین خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: کارشناسان در آمریکا از آغاز ساخت ۱۱۹ سیلوی جدید موشک بالستیک قاره پیما در صحرایی در شمال غرب چین خبر دادند که نشان می‌دهد پکن برنامه‌هایی برای تقویت توانمندی هسته‌ای راهبردی خود در دست دارد.

کارشناسان با مشاهده تصاویر ماهواره‌ای متوجه عملیات ساخت و ساز این سیلو‌ها در مناطق دوردست غرب و جنوب غرب شهر یومن واقع در حاشیه صحرای گُبی Gobi در استان گانسو شدند.

جفری لوئیس کارشناس برنامه هسته‌ای چین که با مرکز مطالعات منع اشاعه هسته‌ای جیمز مارتین در موسسه مطالعات بین المللی «میدل بری» در کالیفرنیا همکاری دارد اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای عملیات حفاری، حفر گودال‌های طویل و نیز احداث سازه‌هایی در سطح زمین و سیلو‌هایی را در دیگر سکو‌های پرتاب در چین نشان می‌دهد.

وی افزود تصور اینکه این تصاویر مربوط به چیز دیگری باشد دشوار است.

با احداث این سیلو‌ها احتمالا بحث و گفتگو در واشنگتن درباره برنامه‌های پنتاگون برای به روز کردن زرادخانه هسته‌ای این کشور بالا خواهد گرفت.

این مسئله همچنین ممکن است دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را همانند دولت پیشین به تلاش برای فراهم کردن زمینه حضور چین در گفتگو‌های راهبردی کنترل تسلیحاتی وادار سازد که تاکنون تنها آمریکا، شوروی سابق و روسیه از اعضای شرکت کننده در آن بوده اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره ساخت و ساز این سیلو که پیشتر روزنامه واشنگتن پست از آن پرده برداشته بود اعلام کرد این ساخت و ساز‌ها نگران کننده است.

وی افزود: "ما از پکن می‌خواهیم تا در ارتباط با اقدامات عملی برای کاهش خطرات تنش‌های بی ثبات کننده با ما وارد تعامل شود. "

چین از پیوستن به گفتگو‌های کنترل تسلیحاتی خودداری و اعلام کرده است زرادخانه هسته‌ای این کشور بسیار کوچکتر از زرادخانه‌های بزرگ هسته‌ای آمریکاست.

بنا بر اعلام موسسه بین المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، سازمان تحقیقاتی مستقل که ذخایر راهبردی را زیر نظر دارد، چین تقریبا ۳۵۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد درحالیکه تعداد این کلاهک‌ها در آمریکا به پنج هزار و ۵۵۰ عدد می‌رسد.

جدیدترین راهبرد دفاعی چین که سال ۲۰۱۹ منتشر شد حاکی از آن بود که این کشور توانمندی هسته‌ای خود را در حداقل سطح مورد نیاز برای امنیت ملی خود حفظ خواهد کرد.

پکن همچنین متعهد شده است از تسلیحات هسته‌ای در نخستین اقدام یا علیه هیچ کشور غیرهسته‌ای استفاده نکند.
وزارت امور خارجه چین درباره ساخت این سایت اظهارنظری نکرده است.

ساخت سیلو غیرمنتظره نیست اگرچه سرعت و وسعت آن کارشناسان را متعجب کرده است.
چارلز ریچارد، رئیس مرکز فرماندهی راهبردی آمریکا ماه آوریل هنگامیکه در کنگره اعلام کرد چین در حال توسعه سیلو‌های موشکی خود در مقیاسی احتمالا وسیع است به این برنامه پکن اشاره کرد.

تازه‌ترین گزارش وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، درباره نیرو‌های نظامی چین که پاییز گذشته منتشر شد حاکی از آن بود که چین دست کم ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای از جمله حدود ۱۰۰ موشک بالستیک قاره پیما در اختیار دارد.

کارشناسان در کالیفرنیا اعلام کردند چین احداث این سایت را سال گذشته اندکی پس از رونمایی از جدیدترین موشک بالستیک قاره پیمای این کشور موسوم به DF-۴۱ در رژه نظامی سال ۲۰۱۹ آغاز کرد که به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین برگزار شد.

اگرچه موشک DF-۴۱ برای سکو‌های پرتاب متحرک طراحی شده است، پنتاگون در گزارش خود اعلام کرد چین قصد دارد تعدادی از آن‌ها را در سیلو‌های زیرزمینی مستقر کند.

جفری لویس اعلام کرد عملیات در این سایت ماه فوریه سرعت پیدا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار