وزیر خارجه چین گفت آمریکایی‌ها باید امروز به خاطر مشکلات زیاد مردم افغانستان و اوضاع سیاسی و اجتماعی آن‌ها پاسخگو باشند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوزویک، وانگ یی، وزیر خارجه چین گفت: آمریکا مشکلات زیادی برای مردم افغانستان ایجاد کرد و در دو دهه حضور خود در این کشور این مشکلات را روز به روز وخیم‌تر کرده و امروز زمان پاسخگویی فرا رسیده است.

وزیر خارجه چین با مضحک خواندن ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر ادعای "خروج امن و منظم" از افغانستان گفت: آمریکایی‌ها دیگر قادر به ادامه حضور نظامی خود در افغانستان نبودند. برای همین است که تصمیم گرفتند در کمترین زمان ممکن و بدون نتیجه خاک این کشور را ترک کنند.

وانگ یی با اشاره به سیاست‌های اشتباه واشنگتن در خاورمیانه افزود: حضور نزدیک به ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان جز اینکه برای مردم این کشور دردسرساز باشد و بر مشکلات آن‌ها بیافزاید هیچ دستاورد دیگری نداشت.

وی در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها بیشتر از این نتوانستند هزینه لشکرکشی‌های خود را پرداخت کنند؛ برای همین دست خالی در حال ترک افغانستان هستند.

وزیر خارجه چین با اشاره به رویکرد آمریکا در قبال پکن گفت: آمریکایی‌ها به جای گسترش روابط و در پیش گرفتن سیاست گفتگو با رقیبان خود، مدام به فکر برپایی جنگ سرد با آن‌ها هستند.

وانگ یی همچنین با اشاره به اوضاع افغانستان تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید خود را مسئول اوضاع فعلی در افغانستان بدانند و قبل از خروج کامل از این کشور باید از انتقال سیاسی و استقرار صلح و ثبات در این کشور مطمئن شوند.

وی تاکید کرد: واشنگتن نباید از زیر بار مسئولیت مشکلات افغانستان فرار کند. واشنگتن باید بداند عقب نشینی نیروهایش نباید موجب بی ثباتی بیشتر در منطقه و در خاک افغانستان شود.

وانگ یی ادامه داد: چین به عنوان همسایه و دوست افغانستان حاضر است تمامی تلاش خود را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور به کار گیرد. پکن از هر گونه توافق نامه صلح بین طرفین حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.