برای نزدیک شدن قیمت لاستیک دولتی و آزاد به یکدیگر، سامانه جامع تجارت را راه اندازی کردند.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در بازار لاستیک چه خبر است؟ مدت هاست که بازار لاستیک اوضاع خوبی ندارد، خریداران چه برای لاستیک سواری چه سنگین با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. در گذشته برای تامین نیاز داخل در کنار تولید، واردات لاستیک  هم صورت می گرفت که دولت برای واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته بود. 

بدین معنا که زمانی تولید کنندگان داخلی ادعا می کردند علاوه بر اینکه نیاز داخل را تامین می کنند، بلکه راه صادرات لاستیک را هم در پیش گرفتند. این اتفاق در حالی رخ داد که زمانی واردات لاستیک آن هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم! بعد از اینکه کشور با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می کرد، دولت اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد و ارز نیمایی را جایگزین آن کرد. این اقدام که می توانست قیمت لاستیک را شفاف و بساط رانت را جمع کند، ادامه یافت. به این ترتیب که لاستیک یارانه ای تعریف شد و به هر شخص یک سهمیه اختصاص یافت اما آیا دولت موفق بود؟

برای نزدیک شدن قیمت لاستیک دولتی و آزاد به یکدیگر، سامانه جامع تجارت را راه اندازی کردند اما اکنون با وجود خرید و فروش ها در این سامانه، بر اساس مشاهدات میدانی اکنون در بازار لاستیک قیمت‌ها چند نرخی است و مشکلات زیادی را برای خریداران ایجاد کرده است.

گزارش - لاستیک سنگین هم چند نرخی شد؛ تایر ارزان با ارز 4200 و تایر گران با ارز نیمایی!

علت گرانی لاستیک و کمبود لاستیک های سنگین در بازار

سیدمحمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علت گرانی لاستیک و کمبود لاستیک های سنگین در بازار، گفت: در گذشته واردات لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می شد اما از ابتدای سال ۹۸ به بعد این ارز برداشته شد و واردکنندگان ملزم شدند با ارز نیمایی واردات لاستیک را انجام دهند اما برخی از واردکنندگان از آن زمان که ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند مابه تفاوت آن را پرداخت نکرده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر با بیان اینکه از خرداد ماه سال گذشته، با تصویب ستاد اقتصادی دولت، لاستیک سنگین از زمره کالا‌های اساسی خارج و واردات آن از شمول دریافت ارز دولتی حذف و نهایتاً قرار شد لاستیک‌های سنگین با ارز نیمایی وارد شوند، گفت: با این حال مقرر شد آن دسته از واردکنندگانی که واردات لاستیک سنگین تا پس از تاریخ تصویب دستورالعمل جدید را ثبت سفارش می کردند، همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی لاستیک وارد کنند اما برخی از واردکنندگان از آن زمان که ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند مابه تفاوت آن را پرداخت نکرده‌اند.


بیشتر بخوانید


لاستیک چگونه عرضه می شود؟

میرعابدینی با اشاره به عرضه لاستیک در سامانه، گفت: لاستیک در کل یا از طریق سامانه جامع تجارت یا سامانه راهداری عرضه می‌شود. لاستیک‌هایی که با ارز نیمایی وارد می‌شوند باید در سامانه جامع تجارت و لاستیک‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ وارد می شوند، در سامانه راهداری عرضه شوند که در این سامانه حواله می‌شوند.

او گفت: آن زمان که تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شد برخی واردکنندگان لاستیک وارد نکردند و چون هنوز ارز داشتند تا زمانی که با این روند لاستیک توزیع شود، شاهد ۲ نرخی بودن لاستیک در بازار هستیم،زیرا لاستیک هایی که با ارز نیمایی وارد می شود خریدار ندارد و در مقابل لاستیک های با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریدار دارند.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر گفت:  ادامه این روند باعث شده بازار به هم بخورد . به همین دلیل واردات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد و اکنون واردات به مشکل بر خورده است. 

گزارش - لاستیک سنگین هم چند نرخی شد؛ تایر ارزان با ارز 4200 و تایر گران با ارز نیمایی!

حالا انگار سامانه جامع تجارت هم نتوانسته مشکلات را حل کند بلکه به مشکلات هم اضافه کرده است. ۲۲ خرداد ماه بود که دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در خصوص خرید و فروش لاستیک در سامانه جامع تجارت بیان کرد: در حال حاضر اصلاً لاستیک کامیون در سامانه تخصیص و توزیع کالا و تایر مربوط به وزارت صمت موجود نیست و کامیون‌داران لاستیک را با نرخ آزاد و گران خریداری می‌کنند.

مشکلات سامانه جامع تجارت چیست؟

 احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت:  از حدود سه سال پیش بود که بخش حمل و نقل جاده ای با کاهش جدی لاستیک مواجه شد و زمانیکه کالایی در بازار کاهش پیدا می کند، افزایش قیمت خواهد داشت که نه وارد کنندگان و  نه تولید کنندگان همکاری مناسب را نداشتند و دولت تصمیم گرفت  با ارز ترجیحی واردات را دنبال کند که این اتفاق هم رخ داد.

او بیان کرد: سایتی طراحی شد که لاستیک را بر اساس عملکرد ناوگان و کارکرد ناوگان تخصیص دهند که کار دستی بود  و باعث شد در کوتاه مدت بازار به تعادل برسد و در اختیار مصرف کننده واقعی قرار گیرد. اما متاسفانه در ابتدای سال 99 دولت تصمیم گرفت ارز ترجیحی را بردارد و مشکلاتی را ایجاد کرد به این دلیل که قیمت لاستیک در قیمت تمام شده هزینه حمل، تاثیر گذاشت چرا که هزینه 20 درصد هزینه حمل را قیمت لاستیک شامل می شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور تشریح کرد: دارندگان ناوگان با باقیمانده ارز ترجیحی که توزیع می شد بخشی از نیاز را تامین کردند تا اواسط سال گذشته لاستیک هم توزیع پایان یافت و از طریق سامانه جامع تجارت لاستیک با ارز نیمایی در اختیار مشتریان قرار گرفت که مشکلات بسیار جدی دارد.

کریمی تشریح کرد: ورود به این سامانه کار بسیار دشواری بود و اکنون شرایط به نحوی است که با هماهنگی صورت   گرفته لاستیک توسط عامل توزیع، از سامانه دریافت می شود و در اختیار عامل توزیع قرار می گیرد، مشکلاتی رخ داد که یکی این بود عاملین توزیع سه حلقه لاستیک را ثبت نام می کنند اما 2 حلقه لاستیک را تحویل می دهند. 

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور بیان کرد: در حال حاضر بخش فرآورده های نفتی، بخش مسافری، بخش حمل و نقل کالای تجاری با افزایش قیمت لاستیک و کاهش لاستیک مواجه هستند و باید مطالعه ای صورت گیرد تا شرایط بهتر شود. 

به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با وجود ابلاغ عرضه لاستیک با ارز دولتی ناهماهنگی‌هایی بین بانک مرکزی، گمرک و بانک عامل وجود دارد و آن ۱۲۰ هزار حلقه لاستیک که قرار بود تا ۳۰ خرداد از گمرک بیرون بیاید، به جایی نرسید. البته بانک مرکزی نامه را به بانک عامل داده است،، اما بانک‌های عامل خصوصاً بانک صادرات همکاری مناسبی ندارند.

گزارش - لاستیک سنگین هم چند نرخی شد؛ تایر ارزان با ارز 4200 و تایر گران با ارز نیمایی!

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت:  از اواخر سال 98   برای واردات تایر توسط تولیدکنندگان به صنعت تایر کشور ارزی تخصیص داده نشد و از اول سال ۹۹ به صنعت تایر اعلام شد که به علت  مشکلات ارزی، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده نمی شود و ارز نیمایی جای آن را می گیرد و تا 1399/03/01  به صنعت تایر فرصت داده شد اگر محموله ای با همان ارز ۴۲۰۰تومانی دارد، از گمرک ترخیص کند و از 1399/03/01 چنانچه کالایی وارد می شد باید مابه تفاوت ارزی برای ترخیص به گمرک پرداخت می شد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور با بیان اینکه برخی از  شرکت ها اقدام به خرید تایر نکرده بودند که همین عامل مشکلاتی را ایجاد کرد، گفت:  به 2 تا 3 شرکت که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتند مهلت بیشتری داده شد تا بتوانند کالایی را که هنوز خریداری نکردند بخرند و وارد کنند، یعنی ارز به آنها تخصیص داده شد اما تایری وارد نکرده بودند و به آنها تا اواخر سال ۹۹ اجازه دادند تا بتوانند تایر را خریداری و با همان نرخ ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند و با ثبت در سامانه جامع تجارت و نظارت ستاد تنظیم بازار توزیع شود.

 تولید لاستیک در داخل کشور متاثر از تغییر گروه کالایی تایر با قیمت‌های تحت نظارت و استاندارد‌های لازم در حال انجام است و همه تایر‌های تامین و تولید شده از طریق سامانه توزیع کالا و با حواله رزرو در دسترس ناوگان حمل و نقل کشور بوده است.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعیدی
۱۹:۴۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
از کسانیکه پیگیررفع مشکل تایر هستند تشکر می کنیم لطفا هر هفته در مورد تایر خبری تهیه کنید تا مشکل تایر به گوش مسئولان برسد با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۴۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
بازار لاستیک را عاملین فروش به هم زدند عاملین با دپو لاستیک و فروش به دلالان باعث شدن بازار هیجانی شود و لاستیک با قیمت بالا به دست مصرف کننده نهایی برسدسامانه تجارت کمی از مشکل را حل کرده اما تولید کننده گان و عاملین به بهانه دپو تایر در انبارها در تلاش هستند تایر سواری در سامانه تجارت فروخته نشود و باز دلال بازی را راه بیندازند در این میان هم بعضی از مسئولان با آنها همراه شده اند تولید کننده گان تایر در طول دو سال گذشته به اندازه چند سال سود خود را کسب کرده اند و نیازی نیست مسئولان به فکر سود آنها باشند باید تایر در داخل کشورد زیاد باشد تا مصرف کننده به قیمت واقعی جنس خود را تهیه کنند باید واردات تایر سواری آزاد شود تا مصرف کننده هر جنسی را خواست تهیه کند تایر خارجی ارزان تر از تایر ایرانی به دست مصرف کنند می رسد مسئولان به جای همرای با عاملین فروش با راننده گان همراه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ج
۱۴:۴۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تو این مملکت سگ میزنه گربه قر میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
لاستیک دولتی همون طور که دوستان در نظرات گفتن چهار حلقه اش برای پراید تقریبا 400 فرقش هست با نرخ آزاد، ولی لاستیک آزاد خیالت راحت تره
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۴:۰۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
اینکار رو هوا نشده که، کسایی که اینکار رو کردند رو بگیرید و در ملاعام شلاق بزنید و دارایی هاشون ضبط شود.
Iran (Islamic Republic of)
یک بنده خدا
۱۳:۲۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
مشکل گرانی لاستیک ارز 4200نیست مشکل شماها هستید و الا روغن و برنج که در حال حاضرارز 4200میگرین چرا بازارشو اینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
این مسایل نشانه نا کارامدی نظام است
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
قابل توجه آقای رئیسی محترم که می‌خواهند فساد دولتی و افراد و سازمان‌های متخلف و فاسد رو جمع آوری کنن.
دوران چند نرخی و افزایش قیمت و رانت خواری دیگر تموم خواهد شد به امید خدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
همش بدبختی و گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
تکلیف لاستیک تراکتورها چکار می کنید وضعیت اسفناک هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
من خودم از این لاستیکهای دولتی بابرگ سبز ماشین گرفتم بعد یکماه که زیر ماشین بود ترکید بعد که رفتم از فروشنده پرسیدم گفت اینا درجه ۲هستند که دارن دولتی عرضه میکنن تازه فهمیدم که هیچ ارزونی بی حکمت نیست فرقشونم با لاستیک درجه یک بازار ۴۰۰هزار تومان بود ولی بسوزه پدر بی پولی واینکه زمان فروش حقیقتا نمیگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
هر روز یه مشکل داریم اخه تا کی باید تاوان مسئولین بی کفایت را مردم پس بدن!!!
آخرین اخبار