نائب رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: میزان سرمایه گذاری‌های جدید از سال ۹۱ تا ۹۹ به میزان ۲.۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم خوش گفتار نائب رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه گذاری جدیدی در صنعت برق اتفاق می‌افتد؟، اظهار کرد: برداشت من این است که هیچ سرمایه گذاری جدیدی اتفاق نمی‌افتد.

او افزود: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ سالانه به میزان ۸ درصد و از سال ۹۱ تا ۹۹، ۲.۸ درصد تولید ما افزایش پیدا کرده است؛ در صورتی که باید به ۵ درصد می‌رسید، اما نرسید و متاسفانه نیروگاه جدیدی نیز در حال احداث نداریم، چرا که به دلیل مشکلات مالی ما منتظر هستیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که علت اینکه رغبتی برای سرمایه گذاری در این زمینه وجود ندارد؟، بیان کرد: در برق سوبسیدی می‌دهیم که دولت تمام این سوبسید را به سرمایه گذار بخش خصوصی منتقل کرده است.

او در ادامه بیان کرد: وزارت نیرو به عنوان رقیب بخش خصوصی، تعیین کننده قیمت و خریدار برق، تمام قوانین را خودش اعمال می‌کند، از آنجایی که قانون اجرا نمی‌شود، سرمایه گذار رغبتی برای سرمایه گذاری ندارد. در حال حاضر سرمایه گذاران بخش نیروگاهی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان طلبکار هستند، اما کسی پاسخگو نیست.

خوش گفتار اظهار کرد: به هیچ وجه نمی‌توان نیروگاه را تعطیل کرد و به همین دلیل این مشکلات برای این بخش پیش آمده است. زیرا یک بحث تولید امنیتی است و تمام کسانی که سرمایه گذاری کرده‌اند، می‌دانند که تعطیلی آن منجر به خاموشی‌هایی می‌شود که در نهایت اثرات مخربی بر مردم و صنعت خواهد داشت.

او ادامه داد: نیروگاه‌ها بدهی زیادی دارند. کسانی که از صندوق توسعه ملی وام گرفته‌اند، از سال ۹۶ تا کنون پیگیر هستند، اما کسی پاسخگو نیست. نیروگاه‌ها به بانک‌ها طلبکار و بدهکار هستند و، چون مراکز مختلف بدهی‌های آن‌ها را نمی‌پردازند، دچار مشکل هستند. به علت نوسان نرخ دلار بدهی‌های آن‌ها تقریبا ۱۰ برابر شده است. این‌ها مسائلی هستند که به آن‌ها پرداخته نشده و وزارت نیرو نیز حاضر به پیگیری نیست.

او در پاسخ به اینکه مهم‌ترین پیشنهاد برای رونق این صنعت در دولت جدید چیست؟ بیان کرد: اول اینکه به قانون پایبند باشند. وزارت نیرو قوانین را خودش به مجلس و شورای اقتصاد برده و مصوبه گرفته، اما اجرا نمی‌کند. امیدواریم دولت جدید به روش گذشته عمل نکند.

خوش گفتار در پایان گفت: همچنین برای کسانی که مصرف بی رویه دارند و صنایعی مانند فولاد و آلومینیوم که صادرات انجام می‌دهند، قیمت برق را واقعی کنیم. به عبارت دیگر سوبسید را از اینجا برداریم و به صنعتگر برق داده شود تا از معضلات خاموشی خارج شویم.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت برق ، بخش خصوصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار