اسلامی گفت: برای سومین سال متوالی با استفاده از توان و تولید داخلی، توانستیم در تولید واگن خودکفا شویم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از ۱۶۹ واگن مسافری با بیان اینکه تاریخ، سقوط هواپیمای ایرباس به خلیج فارس را که توسط ژنرال آمریکایی زده شد، فراموش نخواهد کرد، گفت: ننگ این سقوط هواپیما هیچ وقت از خاطره‌ها پاک نمی‌شود، همچنین لکه ننگ زمانی که مدال افتخار بر گردن آن ژنرال آمریکایی انداخته شد، مهر تائیدی بر جنایات آمریکا زده شد.

او با بیان اینکه با سازگاری بیشتر و برنامه و با ساز و کار غیر لجستیکی ما بر تولید داخل معنا و مفهوم بخشیده‌ایم، گفت: ایران به ویژه در بخش حمل و نقل ریلی استعداد ویژه‌ای دارد و در این صنعت اثر گذاری و تکیه بر توان دولت توان و تولید داخل همواره مطرح بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اولین الحاق ۱۶۹ واگن در سال ۱۴۰۰ امروز برگزار شد، افزود: اگر چه به لحاظ کمی و عددی در مقایسه با سال ۹۸ رشد آن چنانی نداشته‌ایم اما نکته با اهمیت آن است که ما بدون وابستگی به کشورهای خارجی این ۱۶۹ واگن را ساخته و به بهره برداری رسانده‌ایم.

اسلامی بیان کرد: ما با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توان خلاقیت و نوآوری و با تکیه بر نیاز داخلی خود، آنها را وارد مدار داخلی کشور کرده‌ایم.

او بیان کرد: ما امسال برای سومین سال متوالی است که بدون توجه به تولید خارج و با تکیه بر توان داخلی خود این واگن‌ها را ساخته و با سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی این فرایند را اجرایی کرده‌ایم.

اسلامی با بیان اینکه ما هدف گذاری کرده بودیم که میزان جابه‌جایی بار را به ۱۰۰ میلیون تن در سال برسانیم، افزود: با هماهنگی و تعامل تمامی شرکت‌ها توانستیم به این هدف خود دست یابیم.

او توضیح داد: با اتصال به شبکه ریلی و مراکز و گلوگاه‌ها میزان ترانزیت را افزایش داده‌ایم.

اسلامی با بیان اینکه به یاری خداوند منع ورود اقلام و تجهیزات ریلی از خارج از کشور را تجربه می‌کنیم، گفت: امیدوار هستیم به شکل پیوسته این حرکت با همت شرکت‌های سرمایه گذار و با استفاده از تنوع منابع مالی که می‌تواند وجود داشته باشد، رونق اساسی در این فرآیند و تاثیر و تسهیل در این فرایند به وجود بیاوریم تا روند تولید، تحویل و عرضه ناوگان افزایش پیدا کند.

جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال در راه‌آهن شدنی است

او با بیان اینکه هدف‌گذاری جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال در راه‌آهن شدنی است و ما باید با یک حرکت جهشی با گسترش شبکه با نفوذ در مراکز بار، ایجاد مراکز لجستیکی که بتواند تنظیمات را برقرار کند و با هماهنگی و تعامل بین المللی که به ویژه در منطقه داریم بتوانیم ترانزیت و جابه جایی بار را در قالب حمل و نقل ترکیبی آن را فراهم و تسهیل کنیم افزود: با اجرای این برنامه‌ها می‌توانیم به هدف جابه جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال دست یابیم.

او بیان کرد: سال گذشته بخشی از اهداف ما محقق شد که امیدواریم امسال این حرکت جهادی هم در توسعه زیرساخت‌ها و هم در اقتصاد شبکه ریلی کشور و برطرف کردن موانع، ادامه پیدا کند.

اسلامی با بیان اینکه در خصوص جابه جایی‌های نیازمند برطرف کردن موانعی در گلوگاه‌ها هستیم که باید در آن راه گام برداریم، افزود: ایجاد خطوط دوم ریلی جزو سه اصل پابرجایی است که در توسعه و گسترش شبکه ریلی دنبال می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بر روز افزون کردن سهم ریل بر اقتصاد و خدمات به جامعه تاکید کرد و افزود: موضوع مهم دیگری که در دستور کار است تحول اساسی در تکنولوژی و فناوری سامانه‌های ریلی است که ما تنها به بازسازی و نوسازی و استفاده از ظرفیت‌ها نباید بسنده کنیم بلکه باید به سمت قطار پرسرعت حرکت کنیم و در این میان یکی از اقدامات فوری و در اولویت اول موضوع برقی کردن راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

اسلامی بیان کرد: باید از ظرفیت‌های فنی و مهندسی و همچنین علمی و صنعتی تجاربی را که در قالب شرکت‌های صنعتی کشور تاکنون در حوزه‌های گوناگون به دست آورده‌ایم، بتوانیم استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باید بتوانیم با کنسرسیوم‌های ترکیبی این نوع پروژه‌ها را شتاب دهیم و آن‌ها را از وابستگی به منابع دولت رها کنیم تا سرعت انجام کار‌ها در این بخش کوتاه شود.

او بیان کرد: یکی از معضلات ما این است که به دلیل تاثیرات مهمی که از شرایط اقتصادی کشور داشتیم، مهم‌ترین جایی که آسیب دیده پروژه‌های عمرانی کشور بوده که خوشبختانه با نگاه ویژه رئیس جمهور و سازمان برنامه ما در سه سال گذشته توانستیم در این بخش موفقیت‌های فراوانی را از نظر نرخ رشدی کسب کنیم.

اسلامی توضیح داد: باید شیوه‌های تامین مالی موفق را به عنوان الگو به کار ببندیم و این شیوه مالی برقی کردن راه آهن حومه‌ای تهران- گرمسار یکی از موضوعاتی است که باید تسری داده شود.

او با بیان اینکه در روز‌های گذشته قرارداد راه‌آهن اصفهان- اهواز امضا شد و امیدوار هستیم فرآیند قانونی خود را طی کند، افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما آن است که مسیر پرقدرت ریلی را به غرب کشور برقرار کنیم تا کانون‌های بار به شکل قدرتمند به هم متصل شود.

اسلامی همچنین به پروژه‌های راه آهن زاهدان-چابهار به تدریج از ماه‌های آینده بخش‌هایی از آن به بهره برداری می‌رسد هم اشاره کرد و گفت: این یکی از پروژه‌ای است که با ظرفیت مناسب به کار گرفته می‌شود همچنین راه آهن بیرجند به تربت حیدریه و بخش باقیمانده آن از زاهدان به بیرجند نیز در دستور کار قرار می‌گیرد تا بتوانیم خط ریلی را در نوار شرقی کشور به عنوان ظرفیت مهم و تاثیرگذار در توسعه شریانی کشور دنبال کنیم.

او بیان کرد: امیدواریم ما شاهد شکل گیری ظرفیت‌های جدید برای انتقال بار باشیم.

اسلامی همچنین درباره واگن‌های مسافربری نیز ما در سال گذشته گفت: در سال گذشته اگرچه پیشرفت‌هایی داشتیم، اما باید برای امسال اهتمام ویژه‌ای برای تولید و عرضه واگن‌های مسافری ایجاد شود تا شاهد شکل گیری راه آهن باکیفیت، نو و غیرفرسوده در شبکه ریلی کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار