یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد تهران تا به نتیجه نرسیدن مذاکرات، اجازه دسترسی بازرسان آژانس به تصاویر ویدئویی سایت‌های هسته‌ای را نخواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، مقام ارشد ایرانی در گفتگو با این شبکه اعلام کرد تا زمانی که مذاکرات طرف‌های برجام درباره احیای این توافق بین‌المللی به نتیجه نرسد، بازرسان به تصاویر ویدئویی سایت‌های هسته‌ای دسترسی نمی‌یابند.

او با اشاره به مذاکرات میان ایران و دیگر طرف‌های برجام در وین گفت: اگر این مذاکرات موفقیت آمیز باشد، ایران قطعا ویدئو‌ها را در اختیار آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای قرار خواهد داد. اشتراک  این فیلم‌ها به نحوه ادامه مذاکرات بستگی دارد. 

این مقام ایرانی اعلام کرد: احتمال اینکه جلوگیری از دسترسی آژانس انرژی هسته‌ای به این تصاویر، توافق هسته‌ای را به عقب بیاندازد، بسیار کم است.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تصمیم ایران اظهار کرد: ایران باید اقدامات لازم برای دسترسی آژانس به اطلاعات مورد نیاز را انجام دهد. عدم انجام این كار با ابراز تمایل ایران برای بازگشت متقابل به برجام سازگار نیست.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس اوایل اسفند ۱۳۹۹ توافق کردند که تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه دارد.

بنا شد اگر تحریم‌های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس بگذارد؛ در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. خرداد ماه گذشته ایران بار دیگر حسن نیت نشان داد و با درخواست آژانس برای ضبط داده‌های دوربین‌ها به مدت یک ماه دیگر (سوم تیر) موافقت کرد.

چندی پیش رویترز به نقل از چند منبع دیپلماتیک اعلام کرد ایران پس از اقدام خرابکارانه اخیر در سایت هسته‌ای نطنز، دسترسی بازرسان آژانس به این مرکز را به دلایل امنیتی محدود کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار