دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: حقوق بشر آمریکایی یک مفهوم توخالی و متناقض با رفتار آمریکایی‌ها است که روش آن بر پایه زور و تزویر بنا شده‌است.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، همزمان با هفته حقوق بشر آمریکایی، همایش سوگواره سروده‌های دشت برچی به مناسبت یادبود شهدای مدرسه سیدالشهدا کابل در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد. در این همایش موضوع حقوق بشر آمریکایی در افغانستان و ابعاد مختلف جنایات دولت آمریکا در این کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه در جهان سه نوع حقوق بشر داریم، گفت: بعد از جنگ‌های جهانی که در آن میلیون‌ها نفر کشته شدند، غربی‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی دست به تدوین صلح نامه‌ای به نام حقوق بشر کردند که انسان و عقل او را محور اصلی این سند قرار دادند و در این حقوق بشر، آزادی به عنوان حق اساسی مردم قرار داده شد.

او افزود:  اما در حقوق بشر اسلامی روش کاملا متفاوت است؛ در اینجا وحی و عقل به عنوان دو محور اصلی همراه و هنگام با هم به عنوان ابزار شناخت بشر هستند و هیچ کدام از این‌ها از همدیگر جدا نیستند.


بیشتر بخوانید


دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: در حقوق بشر اسلامی اصل بر آزادی مطلق نیست؛ بلکه در کنار آن تکالیف تعیین شده‌ای هم وجود دارد که باید برای رسیدن به صلح به آن‌ها توجه کرد.

شهریاری بیان کرد: حقوق بشر آمریکایی یک مفهوم توخالی و متناقض با رفتار آمریکایی‌ها است؛ روش آمریکایی‌ها در این سند  بر پایه زور و تزویر بنا شده‌است و محور اصلی و مکتب فکری آن سودگرایی و رسیدن به سرمایه‌های بیشتر است.

او تصریح کرد: حقوق بشر آمریکایی نقابی از جنس حقوق بشر غربی به صورت خود زده است که بتواند ذات توخالی خود را بپوشاند، که در این امر کاملا موفق بوده و توانسته با تبلیغات، ظاهری اتوکشیده از خود به نمایش بگذارد.

حقوق بشر آمریکایی پر از تناقض است

در ادامه این همایش محمد هاشم عصمت اللهی پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: آمریکا، حقوق بشر خود را به عنوان ناجی بشریت در دنیا با تبلیغات رسانه‌ای فراوان فریب داده‌است.

او افزود: آمریکا با حقوق بشری کذایی خود ۴۰ سال قبل بعد از شکست از انقلاب اسلامی ایران به عنوان... در افغانستان حضور بهم رساند و استراتژی‌های خود را پیاده کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای پی بردن به اصل و بطن حقوق بشر آمریکایی باید به سه لایه مهم یعنی متن، زیر متن و فرامتن پرداخت، با شناخت این سه لایه ماهیت رژیم آمریکا آشکار می‌شود.

عصمت اللهی بیان کرد: در متن حقوق بشر آمریکایی بحث برابری، آزادی و دموکراسی بیان می‌شود، اما در زیر متن این حقوق به اصطلاح بشر کاملا با متن اصلی متفاوت است، برای رسیدن به زیرمتن حقوق بشر آمریکایی باید ذره بین دسن گرفت تا حقایق آشکار شود؛ ورود آمریکا به افغانستان بعد از انقلاب اسلامی ایران در ظاهر برای کمک به گروه مجاهدین افغانستان بود، اما هدف اصلی آمریکایی‌ها ناامن سازی منطقه بود.

او تصریح کرد: بعد از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان هنوز سرنوشت و آینده‌ی ملت افغانستان معلوم نیست؛ آمریکایی‌ها افغانستان را به یک باتلاق عجیب درآوردند.

در ادامه این همایش کتاب با کاروان شعر فارسی معرفی و رونمایی شد. این کتاب شعرخوانی شاعران غیرایرانی که طی سال‌های مختلف در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت کرده اند را روایت می‌کند.

در پایان همایش سوگ سروده‌های دشت برچی نیز از خانواده‌های شهدای دبیرستان سیدالشهدا (ع) و شاعران افغانستانی تقدیر شد.

انتهای پیام//ف. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار