آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از جذب ۲۵ هزار معلم جدید تا فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانی برای دانش آموزان

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره جذب نیروی انسانی و فعالیت دانش آموزان در تعطیلات تابستان گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره جذب نیروی جدید در آموزش و پرورش، فعالیت ٣٠ هزار پایگاه تابستانی و جزئیات شیوه برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ سپری شد.

فعالیت ٣٠ هزار پایگاه تابستانی برای اوقات فراغت دانش آموزان

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تصریح کرد: ٣٠ هزار پایگاه تابستانی برای فعالیت‌ها در اوقات فراغت اعلام آمادگی کردند که در ١٠٠ محور فعالیت خواهند داشت.

او گفت: سال گذشته ٢ میلیون ٨٠٠ هزار دانش‌آموز جذب کردیم و ۵۵ هزار گروه مدرسه در سال گذشته تشکیل شد و امسال برآورد می‌کنیم که هر پایگاه در ۵ رشته فعالیت داشته باشد و آماری فراتر از گذشته خواهیم داشت.

جزئیات شیوه برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲/ امکان ۴ نوبت شرکت در آزمون سراسری

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پذیرش آموزش و پرورش با اشاره به نارسایی وضعیت نظام فعلی سنجش و پذیرش گفت: محدویت جدی سوالات تستی در ارزیابی سطوح بالای یادگیری و توانایی حل مساله، اتکای بیش از حد سوالات چهار گزینه ای به سرعت عمل و تکنیک پذیری که به یادگیری عمیق آسیب می‌زند همچنین استرس زایی داوطلبان برای تعیین سرنوشت داوطلبان در عرض سه ساعت از جمله این عوامل است.

او ادامه داد: تغییر شکل برنامه های درسی و اهداف آموزشی از دیگر تبعات منفی کنکور است که موجب می‌شود تعادل برنامه درسی به هم بخورد و در متوسطه دوم به جای تمرکز بر برنامه درسی بر موضوعات مربوط به کنکور توجه ویژه ای می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و کیفیت آموزشی بیان کرد: با این وجود که نظام آموزشی نظری است و نه آموزش‌محور باز شاهد هستیم که دانش آموزان کوششی انجام نمی‌دهند و به دنبال نکات کنکوری هستند.

جذب ٢۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش درباره وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آیند و وضعیت کمبود معلم در سال تحصیلی پیش رو بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی در سال تحصیلی جدید حدود ١٩٧ هزار کمبود معلم داریم ضمن آنکه قانون به ما اجازه نمی‌دهد تا نیروی جدید حق التدریسی استخدام کنیم بنابراین باید این خلا را با استفاده از روش‌هایی، چون استفاده از اضافه تدریس معلمان و بکارگیری معلمان در آستانه بازنشستگی جبران کنیم.

او به برگزاری آزمون استخدامی جدید در مرداد اشاره کرد و گفت: با توجه به رایزنی‌های انجام شده با سازمان امور اداری استخدامی و اعلام نیاز با این مجموعه کار‌های مقدماتی در تیرماه در حال انجام است.

ميانگين شهريه مدارس ابتدایی تهران ۱۰ ميليون تومان است

شهریار فولادوند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ درصد مدارس مقید به شهریه مصوب هستند، از طرفی باید دانست که شهریه مدارس را نمی‌توانیم با هم مقایسه کنیم، در این رابطه مولفه‌های مختلف اثرگذار است، یکی از مواردی که می‌تواند باعث تفاوت بین شهریه مدارس باشد قیمت اجاره بهای ملک است، متراژ یک ملک، موقعیت و استقرار آن در بین خیابان‌ها روی شهریه تاثیرمی‌گذارد و این موضوع تفاوت‌ها را بین ۱۸ هزار مدرسه در کشور ایجاد می‌کند.

معاون وزير آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مدارس غیر دولتی مقيد به شهريه‌های معقول هستند، عنوان کرد: ميانگين شهريه مدارس ابتدایی در تهران ۱۰ ميليون تومان است.

فولادوند تاکید کرد: معلم با ۳۰ ساعت کارکرد در مدارس غيردولتی کف حقوق را بايد بگيرد و این رقم با اضافه کار تا ۳ برابر افزايش پیدا می کند.

اجرای سند تحول به دست مخالفان آن/ دانش آموزان بازیچه تغییر برنامه‌ها نشوند

محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به چگونگی پیدایش این سند و روند تصویب آن اظهار کرد: ضرورت اجرای سند تحول بنیادین در سال ۱۳۸۵ توسط مقام معظم رهبری مطرح شد البته قبل از آن در آموزش و پروش و دولت هشتم اقدامی به نام سند ملی مطرح بود که اعتباری هم برای آن در نظر گرفته شده بود تا سند ملی برای آموزش و پروش تدوین شود.

او ادامه داد: در آن ایام با توجه به اینکه توفیق خدمتگزاری در آموزش و پرورش را داشتم و باید پیش نیاز سند تحول بنیادین هم آماده می‌شد، سند ملی را متوقف کردم تا پیش نیاز لازم تامین شود به این ترتیب الزامات سند که فلسفه تعلیم و تریت اسلامی بود، تدوین شد.

به گفته وزیر اسبق آموزش و پرورش بعد از این مراحل گروهی تشکیل و کار تدوین سند با استفاده از توان متخصصان دانشگاهی و آموزش و پروش و حوزه علمیه به سامان رسید و در سال ۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به تصویب رساند.

فرشیدی با اشاره به اینکه این سند که الزاماتی به همراه بیش از یک هزار راهکار داشت، گفت:، اما مانند عرصه‌های دیگر کشور که عده‌ای قائل به دیپلماسی و عده‌ای قائل به اقتصاد مقاومتی هستند در زمینه فرهنگ و تعلیم و تربیت هم جریان تفکری که نگاه غربی دارد، مشاهده می‌شد و ماحصل آن بر اجرای سند تاثیرگذار شد.

تداوم اجرای طرح کوچ برای دانش آموزان در ایام تابستان

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره تداوم طرح کوچ در ایام تابستان اظهار کرد: پیش از شروع تعطیلات تابستان کارنامه وضعیت کودک به والدین داده شده است و بازخورد‌های لازم را هم ارائه کردیم.

او ادامه داد: آموزش‌های لازم از طریق مراکز مشاوره به خانواده‌ها داده شده است همچنین در کانال‌های در نظر گرفته شده برای اوقات فراغت دانش آموزان محتوای ورزشی از مبتدی تا پیشرفته آماده کردیم تا در زمان تعطیلی مورد استفاده قرار گیرد.

حمیدی به کانال‌های هشت گانه طرح کوچک در شبکه شاد اشاره و اظهار کرد: علاوه بر برنامه‌های در نظر گرفته شده و آموزش‌هایی که برای دانش آمزوان ارائه کردیم،کار گروهی در هیئت دولت تشکیل شده است تا به موضوع تناسب وزن دانش آموزان توجه شود.

معلمان و مدارس در دام مافیای کنکور/ آموزش و پرورش اراده حذف این آزمون را نداشت

به عقیده زراعت‌پیشه کارشناس آموزشی، مافیای کنکور دوست دارد کنکور با همین رقابت وجود داشته باشد و به موضوع تعارض منافع در این قضیه اشاره کرد.

زراعت‌کیش افزود: البته موضوع تعارض منافع بحث بسیار ظریف و حساسی است، اما ورود مافیای کنکور را در مدارس و بین معلمان هم داریم و شاهد ورود کتاب‌های کنکور برخی معلمان در مدارس هستیم.

او تصریح کرد: موضوع حذف کنکور از دهه ۸۰ مطرح شد، اما به سرانجامی نرسید چراکه آموزش و پرورش نخواست یا نتوانست ظرفیت آموزشی لازم را در این مورد ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار