به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی امروز در مراسم بهره برداری از پل کلیشاد و آغاز عملیات اجرایی کمربندی جنوب غربی اصفهان گفت: ۲۳۱ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که ۳۳ هزار کیلومتر آن راه شریانی و اصلی محسوب میشود که ۹۰ درصد بار، مسافر و اقتصاد کشور در این ۳۳ هزار کیلومتر متمرکز است.
او با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی این راهها به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: راه هم مانند جسم انسان رفتار میکند و مشکل آن در صورت رسیدگی سریع با هزینه کمتر برطرف خواهد شد در غیر اینصورت سال بعد باید چند برابر قبل صرف ترمیم خرابی راه کنیم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور اظهار کرد: اعتبارات سال گذشته سازمان راهداری نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان بود که بیشتر آن از محل درآمدهای این سازمان تامین شد.
او خاطرنشان کرد: ۱۱ هزار دستگاه ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور بیش از ۲۵ سال سن دارد و با این وجود نمیتوان انتظار چندانی برای اجرای کارهای جهادی از این سازمان داشته باشیم.
امانی اضافه کرد: اعتبار راههای استانی با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانی شد و از مجموع پنج هزار میلیارد تومان ۲۱ میلیارد تومان به استان اصفهان تعلق گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شرایط امروز بسیار شکننده و سخت شده و هیچ سرفصلی در بودجه ستاد برای راههای روستایی در نظر گرفته نشده است در حالی که در سالهای گذشته اعتبارات ملی جوابگوی این راهها بود، اما در زمان حاضر هیچ سرفصلی برای این راهها وجود ندارد که بتوانیم حتی یک ریال هم کمک کنیم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: با همه این شرایط، امسال وزیر راه و شهرسازی طرحی را در قالب تفاهمنامه با استانداریها ارائه داد و بر اساس آن میتوانیم با اختصاص ۶۰ درصد از اعتبارات ملی و ۴۰ درصد از اعتبارات استانی، طرحها را به پیش ببریم.
او افزود: یکی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی در این دوره توجه به تکمیل طرحهایی است که مدت زمان اجرای آنها طولانی و به نوعی سنواتی و میراثی شده است.
امانی ادامه داد: بعضی از این طرحها در سفر مقام معظم رهبری به نقاط مختلف کشور و دولتهای قبلی شروع شده است که باید به نتیجه برسند.
او تصریح کرد: امروز بیش از ۸۰ درصد از طرحهای سنواتی افتتاح یا تعیین تکلیف شده است و امروز هم یکی از این طرحها در شهرستان فلاورجان مورد بهره برداری قرار گرفت.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: راه و زیرساخت آن از اساسیترین مبانی توسعه کشور محسوب میشود و باید به همان اندازه هم مورد توجه دیگر مسئولان کشور از جمله نمایندگان مجلس قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در بودجه امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تامین قیر راهها در نظر گرفته شد که شورای نگهبان نپذیرفت و با این شرایط امکان ارائه این بودجه را به حدود ۲۶ استان نداریم.
امانی گفت: تبصرهای به این موضوع اضافه شد تا در صورت فروش مازاد نفت بتوان به دیگر استانها بودجه قیر اختصاص داد و این یعنی باید فروش مازاد نفت انجام شود و همه چیز در کشور مرتب باشد تا این پول اختصاص پیدا کند.
او افزود: در حال حاضر با گذشت چهار ماه از سال، قیری را که سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان میخریدیم امسال باید به صورت نقد و هر تن هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنیم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: هیچ دستگاه اجرایی در کشور تمایلی ندارد که طرح هایش به طرحهای میراث فرهنگی تبدیل شود و در آینده مورد مطالبه گری مردم قرار گیرد و به عنوان یک کارنامه بد از عملکرد مدیریتی خود بر جای بماند، اما تنها اعتبارات و امکانات در این زمینه جوابگوی مشکلات خواهد بود.
او یادآور شد: در حال حاضر نهضت آسفالت در راههای شریانی کشور شروع شده و بیش از ۱۲۰ اکیپ در راهها مشغول فعالیت هستند.
به گفته امانی، در امسال سه هزار کیلومتر آسفالت گرم و چهار هزار کیلومتر آسفالت سرد استفاده و حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه خواهد شد.
او گفت: سازمان راهداری، امروز حدود ۳۵۰ میلیارد تومان طرح در استان اصفهان در دست اجرا و حدود ۲۶۰ میلیارد تومان طرح در حال مناقصه و ارزیابی دارد و بر اساس قولی که به مردم و استاندار اصفهان داده ایم تا پایان سال بیش از یک هزار میلیارد تومان در طرحهای راه این استان هزینه خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این طرح هم که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت یکی از مطالبات مردم شهرستان فلاورجان بود که با پیگیری فرماندار و نماینده مردم فلاورجان و دیگر مسئولان استان افتتاح شد.
امانی ابراز امیدواری کرد که استفساریه مجلس به نتیجه مطلوب برسد تا دست ما بیشتر باز شود و بتوانیم بیش از پیش به بازسازی و ترمیم راههای کشور کمک کنیم.
او ادامه داد: حق مردم این است که بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، دستکم از نعمت راه ایمن برخوردار باشند.
آیین افتتاح و بهره برداری از پل کلیشاد با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال و آیین آغاز عملیات اجرایی کمربندی جنوب غرب به طول ۴.۵ کیلومتر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال، امروز با حضور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور و نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
احداث کمربندی جنوب غرب اصفهان نقش با اهمیتی در ایجاد ارتباط بین استانها و شهرهای جنوبی و غربی کشور دارد.
احداث این مسیر ضمن اینکه مسافت را در بسیاری از سفرهای خارج از شهر اصفهان در محدوده این محور کوتاه میکند، باعث کاهش زمان سفر و صرفه جویی میشود.
همچنین بدلیل اتصال مسیر یاد شده به بزرگراه اصفهان- شیراز، راه بسیار مناسب و مطمئنی برای دسترسی به استانهای همجوار ایجاد خواهد شد.
شهرستان فلاورجان در ۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
انتهای پیام/م