رئیس جمهور پیشین افغانستان نتایج ماموریت ۲۰ ساله ناتو در کشورش را شکست‌خورده توصیف کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تاس، «حامد کرزی»، رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه با روزنامه «تایمز انگلیس» گفت: افغانستان در وحشت است و در یک وضعیت ناامیدانه قرار دارد. ویرانی‌های ناشی از جنگ در کشور باعث رنج مردم شده  است.

او افزود: چرا اقدامات آمریکا و ناتو در افغانستان به این نتیجه منجر شد؟ کسانی که ۲۰ سال پیش به منظور مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی به کشور آمدند نتوانستند وظیفه خود را انجام دهند و افراط‌گرایی زیر نظر آن‌ها رشد کرد. این همان چیزی است که من آن را خراب شکست‌خورده توصیف کردم.

کرزی اضافه کرد: حضور نظامیان خارجی در افغانستان به عنوان یک عامل تثبیت‌کننده در نظر گرفته شده بود، اما این اتفاق نیفتاد؛ زیرا سربازان ناتو به خانه‌های غیرنظامیان حمله ور شدند و خانواده‌ها را کشتند.

حامد کرزی تاکید کرد زمان خروج آمریکا و ناتو فرا رسیده است. او پرسید: آیا روند خروج به روشی منطقی انجام می‌شود؟! این سوال دیگری است. آن‌ها باید پس از حضور خود با صلح افغانستان را ترک می‌کردند؛ اما آن‌ها این کار را نکردند.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد بیشتر سربازان اروپایی قبل از پایان زمان مشخص شده از سوی کاخ سفید برای خروج از افغانستان، به حضور خود پس از حدود ۲۰ سال در این کشور پایان دادند.

بر این اساس، آلمان و ایتالیا از جمله کشور‌های اروپایی هستند که روز گذشته مقامات کشورشان از خروج کامل نیرو‌های نظامیشان از افغانستان خبر دادند.

لهستان هم اعلام کرده تمامی نیرو‌های نظامی خود را پس از ۲۰ سال حضور در خاک افغانستان از این کشور خارج کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.