قریب گفت: در طرح ملی 3070 خدمات اصلی سازمان تامین اجتماعی به صورت کاملا الکترونیک و از راه دور در دسترس است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مهرداد قریب معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در چهارمین سلسله نشست‌های رویای تأمین اجتماعی با موضوع تامین اجتماعی دیجیتال با طرح ۳۰۷۰ با حضور مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و جمعی از معاونین و مدیران سازمان برگزار شد،اظهار کرد: ضرورت اجرای طرح ۳۰۷۰ بر کسی پوشیده نیست و با توجه به حجم افراد تحت پوشش سازمان اعم از کارفرمایی، بیمه شدگان و بازنشستگان و همچنین تنوع خدمات اجرای این طرح نیاز بود.

وی در خصوص اهداف این طرح3070 یادآور شد: در فرآیند اجرای طرح ۳۰۷۰ با کاهش حجم مراجعات، ارتقاء سطح رضایتمندی، تطبیق اطلاعات درست و همچنین اطلاعات بهینه نیروی انسانی بخشی  رو به رو  خواهیم شد.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه طرح ۳۰۷۰ از نیمه دوم سال ۹۹ اجرا شد، گفت: این طرح، طرحی ملی و عظیم است که قرار است در آن خدمات اصلی این سازمان به صورت کاملا الکترونیکی و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران ارائه شود.

قریب گفت: شیوع ویروس کرونا سبب شد تا با توجه به تعداد مراجعه کنندگان سازمان تامین اجتماعی به دلیل رعایت دستور العمل های بهداشتی و حفاظت از سلامت کارمندان و مراجعه کنندگان سازمان تامین اجتماعی از سوی مدیر عامل سازمان دستور داده شد تا به انجام کار سرعت ببخشند و مراجعه کنندگان در حال حاضر می‌توانند به صورت شبانه روز خدمات را دریافت کنند

وی با اشاره به اینکه خدمات مدنظر از طریق سامانه ۳۰۷۰ در اسرع وقت ارائه می‌شود گفت: به عنوان مثال در گذشته در مورد بیمه بیکاری شاید ۱۴ الی ۲۰ بار مراجعه به سازمان تامین اجتماعی می‌شد، اما اکنون این فرآیند حذف و از طریق ثبت سامانه روابط کار به صورت الکترونیکی و نیاز به حضور به شعب ندارد و در اسرع وقت این کار عملیاتی می‌شود.

وی همچنین به برخی از آمار استفاده مراجعه‌کنندگان از طرح ۳۰۷۰ اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه‌های مختلف اعم از کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه ترحیم و... شاهد استفاده غیرحضوری از مراجعه‌کنندگان هستیم که در بحث کمک هزینه فرزند بازنشستگان با توجه به ارتباطی که با سازمان ثبت احوال برقرار شده به محض ازدواج کمک هزینه مربوطه به حساب فرد موردنظر پرداخت می‌شود. همچنین در ارتباط با کمک هزینه ترحیم در دی‌ماه سال گذشته ۲۲ درصد به صورت غیرحضوری استفاده کردند که این آمار در خردادماه امسال به ۹۷ درصد افزایش یافته است و در سایر بخش‌ها نیز به همین منوال است.

قریب یادآور شد: خدمات غیرحضوری و در اسرع وقت از طریق طرح ۳۰۷۰ گفت: در ابتدای این طرح تعداد تماس‌های برقرار شده از طریق سامانه ۱۴۲۰ و طرح مشکلات بسیار زیاد با تاکید مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و برگزاری جلسات مستمر این مشکلات کاهش یافت و در تیرماه نزدیک به صفر رسید.

وی بیان کرد: کار بزرگ و ماندگاری که سازمان تامین اجتماعی انجام داده است و یک بخش آن در طرح ۳۰۷۰ وجود دارد، سال ۹۹ با هدایت و رهبری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی سالی به یاد ماندنی در تاریخ تامین اجتماعی بوده است.

قریب افزود: کار‌های انجام شده در این طرح همراه با تیم مدیریتی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به موفقیت رسیده که در ارتباط با درمان، نسخه الکترونیک، حذف دفترچه‌ی بیمه و... است.

قریب ادامه داد: ضرورت اجرای این طرح بر کسی پوشیده نیست و با توجه به حجم عظیم تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که در بخش‌های مختلف کارفرمایی، کارگری، بیمه شدگان و مستمری بگیران و همچنین تنوع خدماتی که دارد در شرایط فعلی برای همه اقشار جامعه روشن و واضح است.

وی یادآور شد: الزامات قانونی و اجتماعی در شکل گیری طرح تحول دیجیتال شامل تحقق دولت الکترونیک با توجه به ماده قانونی، فراهم شدن زمینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین اتصال به پایگاه‌های داده‌های سازمان‌ها و ارگان عزم و نیز تصمیم مدیریت عالی سازمان در گسترش وتوسعه خدمات غیر حضوری دیجیتال می‌شود.

قریب در خصوص ویژگی‌های طرح 3070 افزود: از جمله ویژگی‌های طرح 3070 شامل تغییر رویکرد از فرآیند محوری به سرویس محوری، اخذ بر خط داده‌های مورد نیاز پایگاه‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه ها، رعایت الزامات و چهارچوب‌های قانونی و تایید حوزه حقوقی سازمان تامین اجتماعی، مهندسی مجدد فرآیند ها، حذف محدودیت زمان و مکان، دیجیتالی شدن پروسه‌ی ارائه خدمات و حذف مداخلات غیر الکترونیکی در فرآیند ارائه‌ی خدمات می‌شود.


بیشتر بخوانید:

دستورالعمل نحوه اعمال بخشودگی جرائم بیمه‌ای ۱۴۰۰ اعلام شد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار