خورشاهیان گفت: تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان ما جوایز جهانی دریافت کرده است و حرفی برای گفتن در دنیا دارد.

هادی خورشاهیان، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان گفت: شرایط نشرکشور نتوانست روی کیفیت آثار حوزه کودک و نوجوان اثر بگذارد. با وجود اینکه این ادبیات در کشورمان نوپاست و مدت زمان زیادی نیست که ادبیات کودک و نوجوان در کشور ایجاد شده است، شاهدیم تعداد افراد فعال در این حوزه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به قبل افزایش یافته است. این به معنای نبود شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان پیش از انقلاب نیست.


بیشتربخوانید


وی افزود: تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان نسبت به قبل بهتر شده است، از تکنیک‌های روز به شکل امروزی تری در این حوزه استفاده می‌شود، همانطور که در زمینه‌های دیگر دنیا تغییر کرده است. تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان ما جوایز جهانی دریافت کرده است و حرفی برای گفتن در دنیا دارد. در زمینه شعر این حوزه هم خوب پیش رفتیم و تعداد شاعران این حوزه نسبت به پیش از انقلاب افزایش یافته است.

این نویسنده کودک و نوجوان درباره کیفیت رمان‌ها بیان کرد: کیفیت رمان‌های نوجوان ما روز به روز بهتر می‌شود این بدین معنا نیست که کتاب‌های ضعیف در این حوزه تولید نمی‌شود، به این معناست کتاب‌های خوب بیشتر از آثار ضعیف در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دیده می‌شود. در زمینه‌های دیگری از جمله صفحه آرایی و نگارش آثار کودک و نوجوان روزبه روز پیشرفت کردیم. هرچند در روند تولید این کتاب‌ها به دلیل شرایطی مثل شیوع کرونا کند پیش رفت، اما هیچگاه این شرایط باعث کاهش تولید کتاب‌های خوب کودک و نوجوان نشد.

این شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: مترجمان خوبی آثار حوزه کودک و نوجوان را ترجمه کنند. حتی در زمینه کیفیت انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان پیشرفت داشتیم این مسئله روی استقبال مخاطبان از کتاب‌های کودک و نوجوان تاثیرگذاشت. کودکان هشت ساله با اینکه درباره کیفیت شعر و رمان‌های کودک و نوجوان اطلاعی ندارند کتاب‌هایی انتخاب می‌کنند که تصویرگری خوبی دارند. تاحدی که فروشندگان کتاب هم آثار خوب حوزه کودک و نوجوان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند و پخش کنندگان کتاب هم سراغ همین آثار می‌روند. مترجمان خوبی رمان‌های ادبیات کودک و نوجوان را ترجمه کردند.

وی بیان کرد: کتاب‌های خوب سلیقه کودک را افزایش می‌دهد و در کتابخوانی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. دختر پنج ساله ام از من می‌خواهد هنگام برگشت به خانه برایش از کتابفروشی کتاب تهیه کنم اگر کتابفروشی سر راهم نبود خوراکی بگیرم. همیشه کتاب می‌خوانند و سراغ مطالعه می‌رود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.