رئیس هلال احمرشهرستان خوسف گفت: اهدای خون انسانی‌ترین نوع رفتار بشر دوستانه است که سبب نجات انسان‌های نیازمند به خون در هر حادثه‌ای می‌شود.

ولی زاده رئیس هلال احمر شهرستان خوسف  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با اشاره به اینکه اهدای خون انسانی‌ترین نوع رفتار بشر دوستانه است و اهداکنندگان خون در ایران یک نعمت هستند افزود:حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است.

او افزود: حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است .

ولی زاده با بیان اینکه هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است اظهار کرد: پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

رئیس هلال احمر شهرستان خوسف  با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: به همین ترتیب حداقل نیمی از بیماران نیازمند خون و فرآورده‌های خونی بانوان هستند، اما تأمین خون و فرآورده‌ها بیشتر توسط آقایان صورت می‌گیرد؛ در حالی که به طور کلی تفاوتی بین اهداکنندگان خانم و آقا وجود ندارد.

او اظهار کرد: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد؛ از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

ولی زاده با بیان اینکه  نیاز به خون همیشه وجود دارد و تأمین خون باید به طور مستمر صورت بگیرد تصریح کرد:  تنها راه تأمین خون اهداء آن توسط انسان‌های سالم است و با این حال این مناسبت‌ها فرصتی است تا ما بتوانیم بیش از پیش نقش و ضرورت اهدای خون را در سلامت جامعه پررنگ‌تر کنیم و به این ترتیب امیدواریم اهداکنندگان و سایرین بیشتر به انجام این کار ترغیب شوند.

 رئیس هلال احمر شهرستان خوسف با بیان اینکه تعداد دفعات اهدای خون بانوان کمتر از آقایان است، گفت: این میزان برای آقایان ۴ بار در سال و برای خانم‌ها ۳ بار است؛ بنابراین تفاوت‌های فیزیولوژیک در روند اهدای خون لحاظ شده و اگر موردی وجود داشته باشد که کوچکترین تهدید را برای سلامت افراد ایجاد کند، قطعا همکاران ما مانع اهدای خون می‌شوند.

ولی زاده گفت: تزریق واکسن کرونا منعی برای اهدای خون نیست و افرادی که در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند تنها برای مدتی کوتاه از اهدای خون معاف موقت می‌شوند.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار