مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی توصیه می‌شود که کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

 ‌مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رگبار باران گاهی رعد و برق در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: امروز با گذر امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد انتظار می‌رود.

او با اشاره به اینکه طی ۴ روز‌ آینده در اغلب نقاط کشور جو آرام و پایدار است، افزود: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که طی این مدت در ارتفاعات جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

حقیقت با بیان اینکه تا پایان هفته در نوار شرقی کشور وزش باد شدید همراه با گردوخاک و کاهش کیفیت هوا خواهیم داشت، گفت: روز چهارشنبه در سواحل دریای خزر بارش پراکنده و کاهش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

مدیر کل مرکز پیش بینی هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی،‌ احتمال خسارت به گلخانه، مراکز تولید و پرورش قارچ و تاسیسات در اثر وزش باد وجود دارد، از این رو به تولیدکنندگان توصیه می‌شود که مراقبت‌های لازم را به عمل آورند.

او ادامه داد: با گرمای هوا و تنش خشکی به باغداران توصیه می‌شود که از سولفات پتاسیم استفاده کنند تا درختان دچار تشنگی نشوند.

این مقام مسئول با اشاره به شیوع آفت کرم ساقه خوار برنج در مناطق شمالی به برنج کاران توصیه کرد که با روش‌های غیرشیمیایی مبارزه با این آفت را انجام دهند.

حقیقت با تاکید بر اجتناب از سم‌پاشی در ساعات گرما بیان کرد: کشاورزان سم‌ پاشی درختان و باغات خود را در دمای هوا ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتی گراد انجام دهند، همچنین به علت گرمای هوا قبل از ساعت ۱۰ صبح و در بعدازظهر از ساعت ۶ به بعد سم پاشی را انجام دهند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش کشور گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۲۹.۸ میلی متر، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷۷.۶ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۲۳.۹ میلی متر است که این امر کاهش ۵۳.۳ درصدی بارش را  نشان می‌دهد.

انواع مختلف خشکسالی در بخش کشاورزی

حقیقت با اشاره به اینکه شرایط بارش در بخش کشاورزی مناسب نیست، بیان کرد: با توجه به شرایط بارش، خشکسالی انواع و اقسام‌ مختلف از خشکسالی بسیار شدید تا خشکسالی متوسط و ضعیف دارد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی از افزایش دما نسبت به نرمال خبر داد و گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی در فصل تابستان به جز سواحل خزر، شمال غرب و جنوب شرق بارش چندانی در کشور نداریم.

به گفته او، با توجه به خشکسالی هواشناسی و کاهش بارش، خشکسالی کشاورزی هم ناشی از کاهش رطوبت خاک داریم.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: مدل‌ها نشان می‌دهد که دما طی ماه‌های آتی نرمال و بیش از نرمال است و به طور کلی ذات تابستان با گرما همراه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار