در پی خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان و پیشروی طالبان خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی افزایش چشمگیر درگیری‌ها در روز‌های اخیر در استان‌های مرکزی و شمالی افغانستان، عناصر طالبان به پاسگاه‌ها و مراکز نظامی حمله کرده و کنترل برخی گذرگاه‌های مرزی را در دست گرفتند.

عناصر طالبان در روز‌های اخیر موج جدیدی از حملات را به مناطق مرکزی و شمالی افغانستان آغاز کرده اند و در حال گسترش تسلط خود در سراسر این کشور هستند.

روز گذشته نیرو‌های طالبان در حمله به یک مرکز بهداشتی در مرکز افغانستان ۵ نفر از کارکنان این مرکز را به شدت زخمی کردند.

به گفته نیرو‌های محلی، حملات طالبان به استان‌هایی در شمال افغانستان در روز‌های اخیر توسط نیرو‌های محلی خنثی شده است. شفیق الله عطایی، رییس اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان گفت: نیرو‌های طالبان قصد دارند کنترل اتاق تجارت را هم در دست بگیرند و حتی نیرو‌های خود برای این مرکز را هم مشخص کرده اند، ولی تا به حال با مقاومت نیرو‌های محلی موفق به انجام این کار نشده اند.

کابل در روز‌های گذشته و در پی حمله به یک نیروگاه برق توسط مهاجمان ناشناس با مشکل قطع برق مواجه است. سخنگوی شرکت ملی برق افغانستان گفته در شش ماه گذشته حدود ۳۵ مرکز تولید برق در افغانستان مورد حمله قرار گرفته است. هنوز عاملان اصلی این حملات مشخص نیستند.

در پی خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان بسیاری معتقدند در صورت قدرت گرفتن دوباره طالبان در این کشور خشونت و درگیری افزایش خواهد یافت. در هفته‌های گذشته نیز با پیشروی نیرو‌های طالبان در سراسر افغانستان موجی از درگیری‌ها در این کشور آغاز شده است.

آمریکا اعلام کرده است به منظور حفظ امنیت دیپلمات‌های خود در افغانستان حدود ۶۵۰ نیروی نظامی را در این کشور حفظ خواهد کرد و پس از خروج سایر نیرو‌های خارجی همچنان بر امنیت منافع خود در افغانستان نظارت خواهد داشت. با این حال، طالبان اعلام کرده به این اقدام آمریکایی‌ها پاسخی مناسب خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.