زنگنه گفت: توسعه منطقه سیستان بر مبنای کشاورزی و آب امکان پذیر نیست و باید مبنای کار در این منطقه تجارت و صادرات قرار گیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ماندانا زنگنه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در کنفرانس ملی «رویین‌تن سازی سیستان» که در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد افزود: یکی از ویژگی های بارز منطقه سیستان مرزی بودن آن با کشور افغانستان است که بیش از یک سوم صادارت به افغانستان از مرز میلک انجام می شود.

وی تصریح کرد: همسایگی منطقه سیستان با کشور افغانستان فرصت خوبی برای دسترسی به آسیای میانه و مرکزی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان اظهارداشت: سیستان وبلوچستان از طیف وسیع اقتصادی برخوردار است که این فضا با برنامه ریزی و بهره گیزی از تجارت دیگران باید در مسیر درست قرار گیرد.

وی ادامه داد: صنایعی که در استان سیستان وبلوچستان ایجاد شده تنها با هدف نیازهای داخلی بوده در حالیکه صنایع ایجاد شده باید بر اساس نیاز کشورهای همسایه باشد.

زنگنه با بیان اینکه تمام مراحل استراتژی توسعه ای در دنیا بر مبنای نسبی است تاکید کرد: مراحل استراتژی توسعه زمانی جواب می دهد که بر مبنای نسبی وضعیت کشور و بر پایه تولیدات منطقه باشد.

وی اظهارداشت: برگزاری کنفرانس ملی رویین تن سازی سیستان نشان از عظم و اراده ملی برای برون رفت منطقه سیستان از وضعیت کنونی و مبنای برنامه ریزی میان مدت برای خروج از وضعیت فعلی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برگزاری چنین کنفرانس هایی زمینه هم اندیشی و هم فکری بر روی یک محور و موضوع مشخص را تعیین می کند و باعث توجه ملی و محلی بر روند توسعه، تصمیم گیری و سیاست گذاری منطقه می شود.

وی از دانشگاه زابل تعریف استراتژی و سیاست گذاری اقتصاد بر مبنای تجارت محور و صادرات محور زا خواستار شد.

وی با بیان اینکه معدن آنتیموان شهرستان نیمروز رتبه اول ذخیره در کشور را دارد گفت: در حوزه معدن سیستان وبلوچستان طی دو سال اخیر اکتشافات زیادی انجام شده و در قرن جدید سیستان وبلوچستان در حالیکه اکتشافات در کشور تمام شده دارای پهنه های بزرگ معدنی ذخایر قطعی است.

دبیر کنفرانس ملی «رویین‌تن سازی سیستان» در حاشیه این کنفرانس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی چهار ماه از فراخوان کنفرانس برای ارسال مقالات ۶۷ مقاله به دبیرخانه ارسال که پس داوری ۴۵ مقاله پذیرفته شد به طوریکه ۲۳ مقاله به صورت پوستر و ۲۲ مقاله برای سخنرانی انتخاب شد.

مجید آجرلو گفت: دبیرخانه این کنفرانس در پژوهشکده تالاب بین المللی هامون ایجاد شده و وزیر نیرو بعنوان رئیس افتخاری کنفرانس، رئیس دانشگاه زابل رئیس کنفرانس و رئیس پژوهشکده تالاب بین المللی هامون دبیر این کنفرانس انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه بدلیل شرایط سخت کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی این کنفرانس به صورت تلفیقی حضور و مجازی طی دو روز برگزار می شود تاکید کرد: این کنفرانس با نگاه جدی به جوامع محلی و نمایندگان این جوامع در حال برگزاری است و نشست ها به صورت تخصصی و عمومی در حال برگزاری است.

دبیر کنفرانس ملی «رویین‌تن سازی سیستان» اظهارداشت: هامون ها، گرد و غبار و محیط زیست منطقه سیستان، توان افزایی اقتصادی منطقه سیستان، پایداری اجتماعی منطقه سیستان، بهبود کشاورزی در منطقه سیستان و اصلاح الگوی توسعه منطقه سیستان از محورهای کنفرانس ملی رویین تن سازی سیستان است که از سوی دانشگاه زابل و وزارت نیرو برگزار شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار