سومین تجهیزات تخلیه و بارگیری خریداری شده توسط شرکت سرمایه گذار هندی از محل قرارداد ۸۵ میلیون دلاری وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با پیگیری‌های سازمان بنادر و دریانوردی فاز سوم تجهیزات تخلیه و بارگیری خریداری شده توسط شرکت سرمایه گذار هندی از محل قرارداد ۸۵ میلیون دلاری وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد، این تجهیزات شامل ۲ جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی به ارزش ۷ و نیم  دلار است و با ورود این تجهیزات به بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر افزایش چشمگیری می‌یابد.

براساس این گزارش در مرحله نخست ورود این تجهیزات که ۲۸ دی ماه سال گذشته بود، دو جرثقیل ساحلی ۱۴۰ تنی که از مدرن‌ترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات بندری به شمار می‌روند به بندر چابهار اضافه  شدند؛ با این اتفاق میزان تخلیه و بارگیری سالانه تا ۲۰ میلیون تن ارتقاء پیدا کرد.

این جرثقیل‌ها محدودیتی در تخلیه و بارگیری نوع کالا ندارند و هم کالا‌های کانتینری و هم کالا‌های فله‌ای را می‌توانند تخلیه و بارگیری کنند. متعلقات مربوط به تخلیه و بارگیری هر نوع کالا، در این خرید‌ها لحاظ شده و بخشی از ۸.۵ میلیون دلار تجهیزات خریداری شده است.

 همچنین دو دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی دیگر در پایان سال گذشته از سوی هندی‌ها به تجهیزات بندر چابهار اضافه شد.

براساس این گزارش در اواخر اسفند ماه سال ۹۹ دومین تجهیزات این بندر، وارد شد  و  ورود این تجهیزات در راستای تعهدات قرارداد سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری شرکت سرمایه گذار هندی در چابهار است که بخش دوم آن شامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ تنی به ارزش ۷.۵ میلیون دلار است. این تجهیزات هیچ‌گونه محدودیتی در تخلیه و بارگیری انواع کالا‌ها ندارند.

دو جرثقیل ساحلی از مدرن‌ترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات بندری به شمار می‌روند، به این ترتیب ارزش تجهیزات وارداتی مرحله اول و دوم جمعا به ۱۶ میلیون دلار می‌رسد که تقریبا ۱۹ درصد از تعهدات هند در زمینه خرید تجهیزات در این بندر محقق شد.

همچنین امروز هم  دو دستگاه دیگر به چهار جرثقیل قبلی اضافه شد تا  در مجموع و در سه فاز شاهد وارد شدن ۶ دستگاه جرثقیل ساحلی به بندر چابهار باشیم. با وجود این جرثقیل‌ها، عملاً  بندر چابهار از نظر تخلیه و بارگیری کالا با ظرفیتی که امروزه از نظر زیرساخت اسکله در این بندر ایجاد شده، هیچ نوع محدودیتی در حوزه تخلیه و بارگیری از نظر تجهیزات نخواهد داشت.

 ارزش تجهیزاتی که قرار است از سوی هندی‌ها به بندر چابهار وارد شود، ۸۵ میلیون دلار است، در فاز نخست دو جرثقیل به ارزش ۸.۵ میلیون دلار وارد شده که معادل ۱۰ درصد تعهد مربوطه است و مجموعاً تا نیمه نخست سال آینده ۳۰ درصد از این تجهیزات ۸۵ میلیون دلاری وارد می‌شود.

در قالب این قرارداد طرف هندی متعهد به تأمین و ورود تجهیزات تخلیه و بارگیری بر اساس تعهدات قراردادی بلند مدت، به صورت BOT بود،  تجهیزاتی که وارد می‌شود، برای تجهیز بندر و ارائه خدمات تخلیه و بارگیری کالا در فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه فرهاد منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر در رابطه با ورود این تجهیزات اعلام کرده بود که قرارداد اصلی هنوز اجرا نشده، چرا که طرف هندی متعهد شده بود در راستای تأمین تجهیزات به مبلغ ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد و اگر این تأمین تجهیزات صورت گیرد در راستای قرارداد اصلی مبادرت شده است.

او ادامه داد: مناقصه‌هایی برای تأمین تجهیزات در هند برگزار شد و شرکت‌های چینی و اروپایی نظیر آلمان وارد مذاکره شدند و در مناقصه شرکت کردند و در نهایت شرکت هندی به عنوان اولین شرکت، تجهیزات را ساخت و به بندر چابهار حمل کرد که شامل ساخت دو دستگاه موبایل ساحلی ۱۴۰ تنی بود.

کوهساری گفت: دو جرثقیل ساحلی از مدرن‌ترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات بندری به شمار می‌روند و با این اتفاق میزان تخلیه و بارگیری سالانه تا ۲۰ میلیون تن ارتقاء پیدا می‌کند و به این ترتیب ۱۰ درصد تعهدات هند در زمینه تجهیزات در این بندر محقق شد.

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، این جرثقیل‌ها، محدودیتی در تخلیه و بارگیری نوع کالا ندارند و کالا‌های کانتینری و کالا‌های فله‌ای را می‌توانند تخلیه و بارگیری کنند.

او یادآور شد:  بندر چابهار؛ بندری اقیانوس‌پیما و با زیرساخت‌های مدرن و در مسیر کریدور شمال-جنوب مشغول به فعالیت با کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و کشور‌های CIS است.

در همین رابطه چندی پیش آقایی مدیرکل بندر شهید بهشتی چابهار اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار، ارتباط بسیاری با توافقنامه ایران، هند و افغانستان دارد؛ و تاکنون هشت جلسه بین سه کشور برگزار شده که عمده مباحث مطرح شده در رابطه با ترافیک کالا، خرید تجهیزات و تبادلات اقتصادی بوده، تا همکاری سه کشور در این موارد بیشتر شود. حاصل این توافقنامه تبادل حدود ۲۰۰ هزار تن کالا از طریق بندر چابهار بین هند و پاکستان بوده و امیدواریم با سرمایه‌گذاری هندی‌ها این حجم کالایی، افزایش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه تسهیلات و تخفیفات متقابل و مناسبی بین بنادر ایران و هند برقرار شده است، اعلام کرد: ۴۰ درصد تخفیف دریایی و بندری به کالا‌ها و کشتی‌هایی که از چهار بندر هند به چابهار و بالعکس می‌آیند، در نظر گرفته شده است که این مسئله در جذب کالا و کشتی موثر خواهد بود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هر کشوری سعی می‌کند به منافع خود توجه کند، تاکید کرد: با هماهنگی بین ایران، هند و روسیه در راستای احیای کریدور شمال جنوب، می‌توانیم امتیازات خوبی بگیریم و منافع کشور را تامین کنیم، رونق اقتصادی را رقم بزنیم و در نهایت ترانزیت را پویا کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار