وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور گفت: باید توجه داشت که اصول حکمرانی سایبری در کشورها اساسا برای بهره‌گیری از فضای مجازی تدوین می‌شود نه برای انسداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد جواد آذری جهرمی در آئین افتتاح طرح‌های ارتباطی در استان فارس بیان کرد: اصل ورود مجلس به قانونگذاری در مورد حکمرانی سایبری، به شرط رعایت برخی اصول، مبارک است. کشوری که قاعده‌های شفاف در فضای مجازی ندارد، در عمل با رهاشدگی این فضا مواجه است. باید توجه داشت که اصول حکمرانی سایبری در کشورها اساسا برای بهره‌گیری از فضای مجازی تدوین می‌شود نه برای انسداد.

او ادامه داد: بر اساس طرح مجلس که به دست ما رسیده است، ایجاد ساختار نهادی جدید و واگذاری اختیارات قانونگذار به این نهاد و همچنین حذف دولت از فرآیند تصمیم‌گیری، حکمرانی سایبری ایران را مبهم‌تر می‌کند.

آذری جهرمی، افزود: اگر مجلس قواعد روشنی وضع کند تا اصول حکمرانی ایران در آن به وضوح دیده شود، بسیار مفید است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: پنج لایحه‌ای که وزارت ارتباطات به دولت داد، اقدامی کلیدی برای تبیین حکمرانی سایبری کشور بود. به دلیل پیچیدگی موضوع، هنوز این پنج لایحه در دولت جمع‌بندی نشده و به مجلس ارسال نشده است، هر چند ما مجلس را در جریان جزییات این لوایح قرار داده‌ایم.

او گفت: امیدوارم با روشن شدن ابعاد موضوع و اهمیت آن، بررسی این مهم در مجلس از گزند دوقطبی‌های سیاسی در امان بماند و با تصویب یک قانون پیشرو، حقوق اساسی مردم صیانت شده و رشد و پیشرفت ایران در فضای مجازی نیز تسهیل شود.

احیاء قطب صنایع الکترونیک در شیراز

جهرمی ادامه داد: شاخص توسعه‌ای استان فارس طی سالیان گذشته اصلاً جایگاه خوبی نبود و فارس در جایگاه بیست و هشتم کشور قرار داشت.

او افزود: در سال ٩۶ در برخی از مناطق پهنای باند وجود نداشت و فارس جایگاه ٢١ کشور را داشت و در همان سال نیز ١١٠ هزار تلفن خانگی منتظر بودند تا این خدمات را دریافت کنند لازم به ذکر است که در آن زمان میزان پوشش اینترنت در فارس کمتر از ۵٠ درصد بود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه فارس ١٠ درصد از هزینه‌های ارتباطی کشور را تأمین می‌کرد، یادآور شد: در راستای توسعه استان فارس س در سال ٩٧ بالغ بر ٨٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفت و سعی شد زیرساخت‌های ارتباطی استان فارس تقویت و بهبود یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: شهر صدرا بیشترین مصرف اینترنت در کشور را از سال ٩٧ داشته است و این در حالی است که سرویس دهندگان خدمات ارتباطی در استان فارس توانسته‌اند اقدامات خوبی انجام دهند و سایت‌های زیادی در فارس، شیراز و شهر صدرا ایجاد کنند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه طرح یکسان سازی خدمات ارتباطی در فارس ایجاد شود و ادامه داد: با توجه به تحریم‌های صورت گرفته در حوزه ارتباطات بیش از یک سال زمان برد تا تجهیزات مورد نیاز استان فارس تأمین شود و اکنون ۴٣ هزار نفر در روستا‌های استان هنوز به طور کامل دسترسی به خدمات ارتباطی ندارند.

او ادامه داد: ١٨٠ کیلومتر در مسیر‌های جاده‌ای در فارس تحت پوشش خدمات ارتباطی قرار گرفته و به مجموع پوشش‌های جاده‌ای پیشین اضافه شد.

وزیر ارتباطات در خصوص کارخانه‌ صنایع it استان نیز متذکر شد: کارخانه itmc از ورشکستگی خارج شده و در مسیر سوددهی قرار گرفته است و اکنون نیز کارخانه نوآوری نیز در محل این کارخانه ایجاد شده است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه فارس در جایگاه پنج استان برتر کشور قرار گرفته است یادآور شد: برخی به دنبال تغییر مدیران استانی هستند و دلایل آنان نیز غیر منطقی بوده این در حالی است که وزرات ارتباطات از تمامی مدیرانی که برای استان‌ها درحال تلاش هستند حمایت خواهد کرد.

به اعتقاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید قطب صنایع الکترونیک در شیراز بار دیگر احیا شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.