هر ساله به ویژه در فصل تابستان شاهد غرق شدگی هموطنانمان در رودخانه‌ها و سدها هستیم، سناریوی تلخ خانواده‌هایی که برای تفریح رفتند اما عزادار شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های جنوب غربی کشور است که به علت قرار گرفتن در ارتفاعات و شرایط توپوگرافی خاص دارای بارش‌های قابل توجه برف و باران در طول سال است.

این استان دارای تعداد زیادی رودخانه‌های فصلی و دائمی در نقاط مختلف است که کارون و زاینده رود مهمترین رودخانه‌های این استان به شمار می‌روند.

این استان که در زاگرس مرکزی قرار گرفته است و رودخانه‌های بهشت آباد، بازفت و ارمند نیز جزو پر آب ترین رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود. با این اوصاف به خوبی گویا است که چنین منطقه‌ای با کو‌ه‌های بلند، دره‌های عمیق و رودخانه‌های خروشان در هر شهر و روستایی علاه بر اینکه می‌تواند فرحبخش و دلنشین باشد گاهی می‌تواند مامن خطرات زیاد و موجبات تهدید جان انسان را فراهم کند.

بهره‌مندی از طبیعت نیز مانند همه امورات انسانی دیگر قواعد و اصولی دارد که اگر تمام عیار رعایت نشود طبیعت خود، با سختی‌هایش نهیب زده و انسان را آگاه می‌کند، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که افراد بی‌توجه، اهمیتی به ناملایمات طبیعت نداده و سلامتی و جان خود را به خطر می‌اندازند.

یکی از عواملی که سالانه جوانان بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند شنا کردن در رودخانه‌های پرآب است، رودخانه‌هایی که گاه آرام و گاه خروشان و پرتلاطم است در نقاطی کم‌عمق و کم‌سرعت و در برخی نقاط کم‌عمق و پرسرعت، اما در هر حال سرد، روان و بی‌محابا است.

بسیاری از ‌مردم برای دوری از شهر و سپری کردن ساعاتی خوش، با برداشتن وسایل اولیه تفریحی به کنار رودخانه‌ها و تالاب‌ها رفته و چند ساعت یا چند روزی را آنجا اقامت می‌کنند. اما در حالی که برای آب‌تنی یا شنا به خیال خود پا به رودخانه‌ای آرام و کم‌عمق می‌گذارند، با آب سردی مواجه می‌شوند که سرعت، عمق و پیچش آن در پیچ و خم روستاها، کنترل افراد را از دست خود خارج کرده و بر آن‌ها غالب شده و ساعات خوش آن‌ها را به ساعات پایانی زندگی‌شان تبدیل می‌کنند.

شیرجه های بی بازگشت

آمار غرق‌شدگی در چهارمحال و بختیاری به‌علت دارا بودن رودخانه‌های خروشان و سدهای متعدد بالااست، بارها و بارها از سوی متولیان نسبت به عواقب شنا در رودخانه‌ها و دریاچه‌های سد در چهارمحال و بختیاری هشدار داده شده است. اگر کسی به فنون شنا در استخر آشنایی اندکی دارد، لزوما نمی‌تواند این فنون را در آب‌های سرد و خروشان عملیاتی کند.


بیشتر بخوانید


ماه گذشته 5 جوان در رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری غرق شدند که سه نفر از آنان اعضای یک خانواده بودند.

محمد حیدری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فورریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: طی اعلام گزارشاتی مبنی بر غرق شدن سه برادر در رودخانه ارمند و دو جوان در رودخانه کارون چهار بلافاصله کارشناسان فوریت‌های پزشکی به محل حادثه اعزام شدند، اما تلاش‌های تکنسین‌های اورژانس بی‌ثمر بود.

او افزود: برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در کمترین زمان ممکن چهار دستگاه آمبولانس در محل حادثه اعزام شد.

حیدری بیان کرد: پس اینکه افراد غرق شده به بیرون از رودخانه منتقل شدند، فاقد علائم حیاتی بودند و باتوجه به اینکه زمان زیادی از غرق شدن آن‌ها می‌گذشت، متاسفانه تلاش‌های تکنسین‌های اورژانس برای احیای این افراد ثمری نداشت.

شیرجه های بی بازگشت

یکی از تلخ‌ترین حوادث غرق‌شدگی پارسال هم در چهارمحال و بختیاری مربوط به مفقود شدن پسر بچه پنج ساله در حوالی پل کاهکش در شهرستان سامان بود، پیکر بی‌جان این پسربچه بعد از ۱۵ شبانه‌روز جستجو توسط نیروهای امدادی هلال‌احمر در نزدیکی پل باغ‌بهادران پیدا شد، حوادث این‌چنینی گاهی در یک چشم به هم زدن رخ می‌دهد، غفلت در چند ثانیه، یک عمر پشیمانی را در پی خواهد داشت.

یادمان نرود که اگر در نزدیکی رودخانه یا سدی برای چندساعت در حال لذت بردن از طبیعت بکر هستیم، باید به تابلوی هشدار شنا ممنوع توجه کنیم و اجازه ندهیم اطرافیان اقدام به آب‌تنی کنند، این خوشی کوتاه می‌تواند حادثه تلخی را رقم و داغی همیشگی را بر جای بگذارد.

چهارمحال و بختیاری؛ جزو اولین استان‌های کشور در آمار غرق‌شدگی آب‌های خروشان

شهاب رئیسی، مسئول کمیته غواصی هیات نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با شروع فصل گرما میل انسان به آب‌تنی و شنا بیشتر می‌شود، مهم‌ترین‌ عامل مرگ و میر در رودخانه‌های استان آشنا نبودن کامل با فن شنا است، البته کسی که آموزش لازم برای شنا کردن را ندیده باشد، دل به آب نمی‌زند اما فردی که کمی با این فن آشنایی دارد دل به آب می‌زند و متاسفانه با یک لحظه غفلت، گرفتار امواج خروشان می‌شود.

رئیسی با اشاره به خروشان بودن رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری، گفت: معمولا رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری در کلاس‌بندی تعیین شده سطح بالایی دارند و افراد به دلیل آشنا نبودن با عوارض رودخانه، دچار تلاطم امواج خروشان شده و در نهایت غرق‌شدگی آن‌ها را به دنبال دارد.

فرمانده تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیش‌تر غریق‌های رخ داده در آب‌های خروشان است، تصریح کرد: عمده غرق‌شدگی‌ها با توجه به شدت امواج خروشان، مربوط به شهرستان‌های سامان، لردگان، اردل و کیار است.

این نجات غریق جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرهنگ‌سازی درست می‌تواند از ۹۰ درصد حوادث منجر به غرق‌شدگی، جلوگیری کند، تصریح کرد: با توجه به توریست‌پذیر بودن استانی هم‌چون چهارمحال و بختیاری که دارای آب و هوای متبوع است، در صورتی که فرهنگ‌سازی صحیحی در راستای شنا نکردن در رودخانه‌ها به ویژه نقاطی که تابلوی شنا ممنوع نصب شده صورت گیرد، نقش بسزایی در کاهش غرق‌شدگی به همراه دارد.

شیرجه های بی بازگشت

او با تاکید بر اینکه شخصی که آشنایی کافی با فن شنا را ندارد، اقدام به نجات فرد غرق شده نکند، گفت: در صورتی که فردی نسبت به نجات غریق آشنایی دارد می‌تواند آسان‌ترین راه را انتخاب کند، رساندن چوب دستی، پرتاب کردن شی سبک، راندن و رفتن به درون آب از راه‌های کمک به غرق بوده که خطرناک‌ترین اولویت مرحله آخر یعنی رفتن برای نجات فرد است.

رئیسی ادامه داد: در صورتی‌که فردی در آن نزدیکی با فن نجات غریق آشنا بود و در نهایت مجبور به انتخاب آخرین مرحله شد، باید از پشت به غریق نزدیک شود، در غیر این صورت اگر فرد در دستان غریق حبس شود، رها شدن بسیار دشوار است، چه بسا مواردی از این دست بودند که در چنگال غریق گیر افتادند و هر دو نفر فوت کردند، بنابراین کسی که با فن نجات غریق آشنا نیست، نباید برای نجات فرد مرحله آخر را انتخاب کند.

اوتوصیه کرد: افرادی که در نزدیکی رودخانه‌ها اتراق می‌کنند هیچ‌گاه به داخل آب نروند، زیرا جریان‌های زیرسطحی رودخانه روی آب مشاهده نمی‌شود، ممکن است شخص دچار جریان‌های زیرسطحی و دچار غرق شدگی شود، از طرفی در صورتی که افراد غرق‌شدگی در رودخانه را مشاهده کردند، سعی کنند با اولویت اول یعنی رساندن شی اقدام به نجات آن فرد کنند، گرچه افراد می‌توانند سریعا با شماره‌گیری ۱۱۲، شماره ملی امداد و نجات حوادث را اطلاع دهند تا نزدیک‌ترین تیم در محل حادثه حضور پیدا کند.

شناسایی نقاط جدید بحرانی رودخانه‌ها و سدهای چهارمحال و بختیاری

سید علی محمدی، دبیر هیات نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نقاط بحرانی رودخانه های استان طی سال‌های گذشته توسط این هیات شناسایی شده است اظهار کرد: گرداب بن، چشمه برم لردگان، پل زمانخان، باباپیراحمد، چشمه زنه هفشجان، سد بیرگان و سد نصیرآباد از جمله نقاط بحرانی در استان هستند، از طرفی امسال نیز شناسایی نقاط بحرانی جدید جزو برنامه‌های هیات نجات غریق و غواصی چهارمحال و بختیاری است.

شیرجه های بی بازگشت

او با اشاره به ایجاد مدارس نجات غریق در چهارمحال و بختیاری، افزود: در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا، استخرها و مراکز تفرجی استان تعطیل هستند، اما آموزش، هشداردهی، بررسی و شناسایی مکان‌های حادثه‌خیز و همکاری با متولیان امدادی در برنامه این هیات قرار دارد.

محمدی با تاکید بر اینکه کمبود منجی غریق در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، تصریح کرد: حدود ۱۳۰۰ منجی غریق در استان وجود دارد که حدود ۶۰ درصد آقا و مابقی خانم هستند و در صورت نیاز به نجات غریق، همکاری لازم با دستگاه متولی انجام خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فورریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه غرق‌شدگان از سنین حدود 14 تا 28 سال بوده است، توصیه کرد: شهروندان و گردشگران باید از شنا کردن در استخرهای آب کشاورزی و رودخانه‌های بدون حفاظ خودداری و در نقاط مشخص با دارا بودن غریق نجات شنا کنند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار