رصد خانه ملی ایران افتتاح شد/رصدخانه ملی ایران فخر پروژه‌های علمی کشور است

رصد خانه ملی ایران با حضور  رئیس جمهور و  معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به صورت مجازی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور امروز در آیین افتتاح و بهره برداری از این رصدخانه و افتتاح چند پروژه دیگر، این پروژه را از بزرگترین پروژه‌های "بیسیک ساینس" و محلی برای آغاز رصد به صورت بین المللی عنوان و اظهار کرد: حرکتی بزرگ در حوزه نجوم در کشور آغاز شده است.

او افزود: در حال حاضر هشت رصد خانه در نیم کره شمالی زمین وجود دارد که شش عدد از آن‌ها در کلاس چهار متری هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه مطالعه رصد خانه کاشان، شش سال طول کشیده است، تاکید کرد: از بین ۸۰ منطقه، این محل برای تاسیس این رصد خانه انتخاب شد و تمام کار مهندسی آن در داخل کشور انجام شده و اکنون آماده بهره برداری است.

ستاری توضیح داد: وزن این تلسکوپ حدود ۹۰ تن است و حدود ۴۰ هزار قطعه در این تلسکوپ استفاده شده که ۲ و نیم میلیون نفر ساعت برای ساخت تلسکوپ استفاده شده است.

او افزود: بیش از ۷۰ درصد عملیات اجرایی آن در چهار سال گذشته انجام شده است.

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: بهره برداری از رصدخانه ملی ایران در کلاس چهار که تنها رصدخانه در منطقه جغرافیایی از اسپانیا تا هند محسوب می‌شود، فخر علمی برای پروژه‌های علمی در حال اجرا در کشور است.هشت رصدخانه در نیم کره شمالی زمین قرار دارند و از اسپانیا تا هند، هیچ رصدخانه‌ای در این منطقه جغرافیایی وجود ندارد.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.