معاون امور مشترکین آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۴۶ درصد شبکه انتقال آب خراسان رضوی فرسوده است و پارسال ۲۳۰ کیلومتر اصلاح شده است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد سلطانی معاون امور مشترکین آب و فاضلاب خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در جمع اصحاب رسانه تربت‌حیدریه گفت:امسال با کاهش ۶۵ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه پارسال مواجه هستیم که این موضوع باعث افت منابع آبی در استان شده‌است.

او افزود: عمق فاجعه زمانی بیشتر مشخص می‌شود که مسئولان بالادستی بدانند توان کل تولید آب استان ۱۴ هزار لیتر بر ثانیه است در حالی که نیاز ما ۱۵ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است و بیش از هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم.


معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: حداکثر ظرفیت آبی مورد نیاز که بتوانیم بدون کمبود، نیاز آبی استان را برطرف کنیم ۲۴۰ میلیون مترمکعب در سال است و البته کرونا نیز ۱۰ درصد بر میزان مصرف آب شهروندان افزوده‌ است.


سلطانی بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اکنون به ۷۷ شهر و ۲ هزار و ۲۵۰ روستا خدمات ارایه می‌کند و تعداد مشترکان ما در سطح استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار است که از این میزان ۸۹ درصد مشترک مسکونی هستند.

او تصریح کرد:جمعیت تحت پوشش مشترکان خراسان رضوی سه میلیون و ۲۰۰ نفر است و از این تعداد یک میلیون و ۹۳۰ هزار نفر در حوزه شهری و بقیه در حوزه روستایی هستند.

معاون امور مشترکین آب و فاضلاب خراسان رضوی تأکید کرد: منابع تامین آب استان شامل هزار و ۳۴۰ حلقه چاه، ۷۹ دهنه قنات و ۲۰۸ رشته چشمه است.

سلطانی اظهار کرد: به ۱۵۴ روستای خراسان رضوی به صورت سیار آبرسانی می شود که از این تعداد، ۱۷۷ روستا تحت پوشش و بقیه تحت پوشش نیستند.


راه اندازی سیستم تغلیظ لجن تصفیه خانه فاضلاب در تربت حیدریه 


علیرضا عباسی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه نیز گفت: شرکت آبفای تربت حیدریه نخستین شرکتی است که در سطح خراسان رضوی پس از یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی، نیروی انسانی خود را یکپارچه سازی کرد و ۳۰ نفر از پرسنل آبفای روستایی که در روستا‌ها مشغول فعالیت بودند را تحت پوشش نیروی انسانی خود قرار داد.

او افزود: با توجه به اینکه شرکت آبفای تربت حیدریه از شرکت‌های تبصره ۲ خراسان رضوی به شمار می‌رود علاوه بر برگزاری تمام مجامع بودجه‌ای و عملکردی، تمام قرارداد‌های پیمانکاران ساماندهی و تعیین تکلیف شده و تا پایان مردادماه مطالبات نیز بروزرسانی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آبفای تربت حیدریه ادامه داد: سامانه کنترل بودجه در این شرکت با محوریت مدیریت مالی راه اندازی شده و هر هزینه‌ای که در داخل شرکت انجام می‌شود حتما باید ثبت سامانه شود.

عباسی بیان کرد: پایلوت پیاده سازی، نگهداری و تعمیرات استان، تربت حیدریه است و بر همین اساس یک سوله ۶۰۰ متر مربع بعنوان انبار نگهداری تجهیزات و قطعات با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در حال ساخت داریم و علاوه بر آن سوله مدیریت بحران معین جنوب خراسان رضوی تا چند ماه آینده در این شهر راه اندازی خواهد شد.


او تصریح کرد: بیش از ۲ سال است که پساب تصفیه خانه فاضلاب به هدر می‌رود و با توجه به دو پروژه اتمام طرح فاضلاب شهری و احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب، اکنون مهمترین معضل سرمایه گذار فروش پساب است که بتواند از درآمد حاصل آن پروژه‌های خود را پیگیری و به اتمام برساند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه تاکید کرد: مراحل انعقاد قرارداد پساب با کارخانه فولاد رخ تربت حیدریه در حال اتمام است و تنها در چند بند اختلافات جزئی بین طرفین وجود دارد که با رفع آن قرارداد نهایی خواهد شد.

او اظهار کرد: این پروژه با هزینه بری ۱۵ میلیارد تومان در محل تصفیه خانه فاضلاب راه اندازی شده تا ضمن رفع بوی نامطبوع، حمل پسماند تصفیه خانه که بصورت کیک و برای امور کشاورزی قابل استفاده است آسان‌تر شود.

او افزود: از مجموع ۳۳۰ کیلومتر طرح فاضلاب شهری ۲۵۰ کیلومتر آن در نقاط مختلف شهر تربت حیدریه توسط شرکت آبفا انجام شده و از مجموع ۱۰۰ کیلومتر باقیمانده ۲۰ کیلومتر توسط شرکت سرمایه گذار طوس مسیر انجام و ۸۰ کیلومتر دیگر آن بر اساس اولویت‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت حیدریه ادامه داد: در حال حاضر کارگاه‌های پیمانکاری در خیابان‌های ۱۵ خرداد، رضا شهر، قائم عجل الله و همچنین شهید چمران فعال است و با اجرای ۸۰ کیلومتر باقیمانده در نهایت فاز توسعه فاضلاب شهری به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام//ا. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
پس دلیل مصرف زیاد آب هم پیدا شد ...لوله ها نشتی داره ....خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۷ تير ۱۴۰۰
قطعا بخش زیادی از تلفات آب به خاطر همین مساله است