فقدان سیاست‌های کلان توسعه عامل اصلی استفاده نامطلوب از درآمد‌های نفتی است که برای برطرف شدن این معضل، باید یک شورای عالی توسعه تشکیل شود.

رضا پاکدامن کارشناس حقوق نفت و حقوق توسعه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: بیش از ۷۰ سال از ملی شدن صنعت نفت در کشور می‌گذرد که طی این مدت بسیاری از صاحبنظران، نحوه استفاده از درآمد‌های نفتی و نحوه اثرگذاری این درآمد‌های سرشار در توسعه فراگیر کشور را مورد نقد قرار داده اند.

او افزود: بسیاری از کشور‌ها با همین درآمد‌های نفتی به توسعه‌های وسیعی رسیده اند؛ از کشور‌های منطقه گرفته تا کشور‌هایی مثل نروژ که در حال حاضر، درآمد‌های نفتی این کشور در صندوق ذخیره نفتی با ارزش ۱.۳ تریلیون دلار، مورد شگفتی جهانیان شده است.

این کارشناس حقوق نفت و توسعه در ادامه اظهار کرد: باید دید که چرا ما طی این مدت نتوانسته ایم به نحو مطلوب از این درآمد‌ها استفاده کنیم. فقدان سیاست‌های کلان توسعه، عامل اصلی بوده که بعد از جنگ، اگر بیش از شش برنامه توسعه را طی ۳۰ سال اجرا کرده ایم، اما عملا این برنامه‌های توسعه، آن ساختار و مختصات توسعه زیربنایی و کارشناسی را نداشته و بیشتر برای مصارف جاری و هزینه کردن در بخش‌های مختلف، طراحی شده است.

او اضافه کرد: مهمتر از آن، بودجه‌های سالیانه کشورمان یکی از عوامل عدم موفقیت در اجرای این برنامه‌های توسعه بوده؛ بودجه ۱۴۰۰ که اخیرا تصویب شده، متاسفانه حجم زیادی را به امور جاری و مصارف غیرضرور اختصاص داده است که به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان کسری بودجه هنگفتی را برای کشور پیش بینی کرده اند.


بیشتر بخوانید


پاکدامن گفت: برای حل این معضل باید یک اقدام اساسی صورت بگیرد تا درآمد‌های نفتی که روز به روز میزان آن کسر شده است، با دقت و وسواس بیشتری هزینه و متمرکز بر پروژه‌های زیربنایی شود و هزینه‌های جاری نیز باید تا حد امکان کاهش یابد.

او در پایان تاکید کرد: برای نیل به این هدف، باید یک شورای عالی توسعه تشکیل شود و تمام شورا‌های عالی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی فعالیت  دارند، در این شورا متمرکز شوند تا کشور در یک مسیر مشخص حرکت کند و درآمد‌های نفتی هم برای توسعه این صنعت و هم برای پروژه‌های زیربنایی متمرکز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار