رئیس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:با تغییر شیوه زندگی و کاهش فعالیت بدنی،کم تحرکی به یک مشکل جهانی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، راضیه سادات میرمعینی، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیناری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سندی از سوی سازمان جهانی بهداشت تدوین و به کشور‌ها ابلاغ و سپس به استان‌ها ارسال شد که ۱۳ هدف را برای کاهش مرگ و میر زودرس یعنی مرگ زیر ۷۵ سال سن را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها کاهش میزان کم تحرکی، کاهش مصرف روغن، کاهش چاقی و افزایش تحرک به میزان ۳۰ درصد را دنبال می‌کند.

او با اشاره به اینکه کم تحرکی بر روی یک سری بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیگربیماری ها  تأثیر می‌گذارد، بیان کرد: تحرک بدنی شامل تمام گروه‌های سنی جامعه می‌شود و هیچ گروه سنی و یا جنسی وجود ندارد که نیاز به تحرک نداشته باشد، حتی بیماران روی تخت نیز به وسیله ماساژ و فیزیوتراپی نیاز به تحرک دارند.

این مسؤول با تأکید بر اینکه تحرک در کودکان باید بالا باشد، بیان کرد: هر کودک حداقل باید یک ساعت در روز تحرک و فعالیت بدنی داشته باشد که متأسفانه در شرایط کرونا میزان تحرک در کودکان به صفر رسیده است.

میرمعینی ادامه داد: این چالش در میانسالان و سالمندان نیز وجود دارد در حالیکه حداقل باید روزی ۳۰ دقیقه در روز و ۵ روز در هفته حداقل فعالیت بدنی داشته باشند.

او همچنین تأکید کرد: پیاده روی و فعالیت بدنی باید طوری باشد که ضربان قلب بالا برود و تنفس او و صحبت کردنش تحت تأثیر قرار بگیرد و نه اینکه تنها قدم بزند.

این مسؤول با اشاره به اینکه اگر فعالیت بدنی مانند کوهنوردی یا فوتبال شدید باشد ۳ روز در هفته کافی است، گفت: افراد پیاده روی را با انتخاب مسیر مناسب، همراه مناسب و فعالیت مداوم انجام دهند.

میر معینی با تأکید بر ضرورت انجام نرمش و گرم کردن بدن قبل از فعالیت بدنی شدید، اظهار داشت: در محیط روستایی قبلا افراد تحرک بیشتری داشتند، اما اکنون با ماشینی شدن، حتی با ماشین شخصی سر زمین کشاورزی می‌روند و یکباره شروع به فعالیت می‌کنند که باعث گرفتگی عضلات و کمر درد و... می‌شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه افراد که ورزش‌های انفرادی در باشگاه انجام می‌دهند باید از محیطی استفاده کنند که دارای تهویه مناسب باشد، گفت: آمار به دست آمده از میزان تحرک و فعالیت بدنی در همدان، جایگاه استان همدان در وضعیت مناسبی قرار ندارد و ۵۵ درصد افراد فعالیت بدنی کمتر از حداقل مورد نیاز دارند که از متوسط کشوری در این خصوص پایین‌تر هستیم.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه ۵۲ درصد جمعیت روستایی استان همدان کم تحرک است، یاد آور شد: در مجموع ۶۷ درصد زنان روستایی و شهری استان کم تحرک هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.