نمکی گفت: ایران جزء معدود کشورهای تولید کننده واکسن کرونا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز در حاشیه رونمایی از واکسن اسپوتنیک ایرانی، با بیان اینکه امروز روز بسیار پر اهمیتی است و دیروز روز پراهمیت و با ارزش و روحانی بود و روزهایی که در آینده داریم هم همین گونه است، گفت: به یاد دارم روزی که خبر شیوع کووید ١٩ را شنیدیم اعلام کردم خودتان را برای سخت‌ترین کارزار مبارزه با پیچیده‌ترین موجود جهان آماده کنید و وقتی از نظر ایمونولوژی این ویروس را بررسی کردم دیدیم این ویروس پیچیده با اجدادش متفاوت است.

وی ادامه داد: امروز هم اگر کسی ادعا کند این ویروس و آینده آن را خوب شناخته است یکی از نشانه‌های نادانی‌اش است و اگر همه علم خود را کنار هم بگذاریم شاید درصدی ویروس را بشناسیم و سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ آیا بیماری به عنوان کرونا ویروس واکسن دارد و اگر واکسن دارد زمان ایمنی زایی آن چقدر است و اگر آن را با سویه ای ساختیم آور آن در برابر سایر سویه ها چگونه است؟

نمکی با بیان اینکه در برابر این بیماری کرونا ٣ وظیفه اصلی دارم، گفت: نخست اینکه بیماری پشت درب بیمارستان سرگردان نماند و در جمهوری اسلامی ایران در اوج تحریم‌ها هیچ بیماری پشت درب بیمارستان به هیچ دلیلی سرگردان نشد و حتی می‌توان گفت هیچ بیمار غیرکووید که نیازمند آی‌سی‌یو نبود در بیمارستان سرگردان نشد. ما در روزهای نخست نمی‌دانستیم بیمار کووید ٢۵ تا ٣۵ لیتر در دقیقه اکسیژن می‌خواهد و قبل از آن مصرف اکسیژن ما یک تا ٢ لیتر در دقیقه برای هر بیمار بود و بیمارستان‌های ما با مشکل کمبود اکسیژن مواجه شدند و ما در یک سال میزان تخت آی‌سی‌یو ما ٢ برابر شد و ۴٧٠ بیمارستان به اکسیژن ساز با ظرفیت بالا مجهز شدند و اکنون ١۴ هزار تخت بیمارستانی که ٣٠ درصد آی‌سی‌یو است هر هفته افتتاح می کنیم.

وی ادامه داد: یکی از رسالت های ما این بود و که دارو و تجهیزات پزشکی و آنچه مورد نیاز پرسنل بود تامین کنیم ما در روزهای نخست عزیزانی را از دست دادیم که نتوانستیم حداقل ها را فراهم کنیم و تشت رسثایی آمریکایی ها درباره ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران افتاد و علی رغم اینکه اعلام می کردند هیچ محدودیتی برای ایران قائل نیستیم اما این دروغ رو شد و رییس جمهور آمریکا هفته پیش اعلام کرد از این پس ما مشکلی برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی نداریم و ما با بدبختی دارو و تجهیزات تامین می کردیم.

نمکی گفت: ما در کمتر از ٢ ماه ونتیلاتور و ماسک و ماد تولید کردیم و انقلابی ایجاد شد و ما امروز صادرکننده ماسک و تجهیزات هستیم و وقتی گفته شد رمدسیویر و فاویپیراویر برای بیماران موثر است نگذاشتیم داغ آنها بر دل مردم و بیماران بماند و ٣ تا ۴ شرکت آن را همزمان با واردات تولید کردند و ما امروز به نوع خارجی این داروها نیاز نداریم.

وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا گفت: همچنین ما در حوزه واکسن هر خبری شنیدیم ورود کردیم و امروز وزارت دهانم را بسته است و روزی شاید حرف هایم را بگوییم و شاید دلیل عمده آن این بود که دکان و بازار برخی را بستیم البته من همواره سپاسگزار بخش خصوصی پاک هستیم اما عده ای که فکر کردند از این نمد کلاهی به دست می آید و یکی از موارد واکسن بود و فکر کردند ٢٠٠ میلیون دوز می آوردند و حداقل ٢ دلار سود می کنند و خودش رقمی است اما با آدمی طرف هستند که مثل کوه ایستاده است و هر چه خواستند ‌ گفتند و ما را شریک هر کسی کردند و ما با کمال خونسردی از کنار اراجیف رد شدیم.

نمکی ادامه داد: حتی پریشب دکتر جهانپور عزیز خسته شده بود و توییتی زد و من بلافاصله زنگ زدم و به او گفتم مرد حسابی چرا خودت را به دردسرهای این چنینی می اندازی برخی می‌خواهند دنبال آن هستند ما را ‌روی سیم کنند و وقتی شعر و طنز را می توانیم با کلاممان آمیخته کنیم نیازی به این حرف ها نیست و باید با کمال خونسردی این توفیق عظیمی که به دست آورده این پایمال نکنیم.

وزیر بهداشت گفت: در دوران کرونا از اصحاب رسانه تشکر می کنم برخی سایت ها هم پا در کفش ما کردند البته پا در کفش ما کردند اما کفش ما به قدری گشاد بود که ٢٠ تا ٣٠ کفش در آن جا می شود و من همیشه گفته ام به جای آنکه میخ جاده را جمع کنیم باید کفش ضد میخ بپوشید و ما سعی کردیم دوستان را کلفت کنیم .

نمکی گفت: امروز آقایان می گویند چین قرار بود چندین میلیون واکسن به ما بدهد و اینها دروغ محض است و من مکاتب را از اردیبهشت ٩٩ دارم و چینی ها به ما گفتند مانند امارات و ترکیه در کلینبکال تریال شرکت کنید و رهبر و رییس جمهور و من موافق آزمایش شدن واکسن روی مردم نبودند مگر به شرط انتقال تکنولوژی و تولید مشترک و در غیر این صورت ما خدمت ایرانیان را فدا نمی کنیم.

نمکی گفت: ما ۴٠ میلیون دوز واکسن می خواستیم و با یک ایرانی زرتشت در هند مذاکره کردیم و گزارش دادند زیر یک دلار به ما واکسن می فروشد و یک نفر می خواست با واسطه به ما ۵ دلار بفروشد و ما ٢٠٠ میلیون دلار به نفع جمهوری اسلامی ایران کار کردیم و در این میان متوجه شدیم روسیه هم واکسن وکتوری تولید می کند و وقتی بررسی کردم دیدم یکی از بهترین واکسن های وکتوری دنیاست و من همیشه دنبال این بودم تولید را راه بیندازیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در واکسن عقب هستیم، گفت: در سال ١٢٩٩ پاستور و سال ١٣٠٣ رازی را هم داشتیم اما ۴٠ سال عقب افتادیم و در یکسال گذشته به اندازه ٢٠ سال جلو افتادیم و رییس جمهور با من تماس گرفتند که جوسازی کردند و من گفتم نگران نباشید سعی می کنم این جو را بشکنم فرزند خود را روی صندلی نشاندم تا اگر واکسن قرار است برای مردم این سرزمین ضرر داشته باشد اول باید فرزند من آن را تحمل کند و این افتخار من سربازکه جگر گوشه اش اولین واکسن وارداتی و فرمانده اولین واکسن تولید داخل را بزند و این در دنیا بی سابقه است، سرباز جگر گوشه اش را سپر کند و فرمانده خود جلو بیاید و من سرباز می گویم مردم ایران اگر هر عارضه ای است مال من، البتهبگذریم از کسانی که پشت به مردم می کنند و سر به آخور.

وزیر بهداشت گفت: ما تمام پلت فرم های موفق واکسن دنیا را داریم و واکسن اسپوتنیک وی وکتوری است و واکسن مشترک کوبا کونژوگه است که در پاستور تولید می‌شود و ما امروز صاحب تکنولوژی واکسن وکتوری شدیم و تاکنون عارضه جدی از واکسن اسپوتنیک نداشتیم در مجموع صاحب تکنولوژی واکسن ویروس غیرفعال، کونژوگه و وکتوری شده ایم.

وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی امروز با کمال افتخار به جرگه واکسن سازهای دنیا در زمینه کووید رسید و باید بدانید کشوری در کووید ١٩ موفق خواهد بود که خود واکسن بسازد زیرا کووید ١٩ دست بردار نیست و ما ٢ دستاورد ساخت واکسن و آمادگی برای ساخت واکسن علیه جهش ها را به دست آوردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
پس کی می زنید به همه ،خسته شدیم
Germany
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۵ تير ۱۴۰۰
پس کی تزریق می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
یه خرده عمل لطفا
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۳:۱۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
قدری عمل لطفا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۳۶ ۰۵ تير ۱۴۰۰
ممنونیم. ولی مادر من ۷۵ سالشون هست. چرا تا الان خبری از واکسن نیست هر دفعه رفتن محل واکسن. گفتند اسم شما را نوشته ایم و در نوبت هستید. محل زندگی ما تهران شهر جدید پردیس هست.
Iran (Islamic Republic of)
کرمعلی بخت برگشته
۲۱:۰۰ ۰۵ تير ۱۴۰۰
زود باشید هنوز نفس صد ها انسان تنگ می شود و چهره ی من رنگ به رنگ!
زود باشید....‌.‌‌‌
Iran (Islamic Republic of)
om
۲۰:۵۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
خیلی با نمکه این نمکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۵ تير ۱۴۰۰
جای تشکر داره و خدا قوت به جوانهای مملکتمان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۵ تير ۱۴۰۰
دکتر خدا قوت اما اینم بگید که ما تو واکسیناسون جزء ته جدولیها هستیم وقتی ما کلا واکسینه شیم فکر کنم تو دنیا 6 ماه قبلش ویروسی دیگه نباشه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۹:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
کار درمان رو زودتر شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
هنوز چیزی تولید نشده سرآمد شدیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۵ تير ۱۴۰۰
دمتون گرم زنده باد
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۹:۲۶ ۰۵ تير ۱۴۰۰
حرف بسه عمل کنید هنوز 95 درصد مردم واکسن نزدن دلتا ویروس هم از راه رسید
Qatar
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
لطفا تسریع کنید
Qatar
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
اقای دکتر شما میلیونها دوز واکسن از برنامه واکسیناسیونی که خودتان در ابتدای سال ارائه کردی عقب هستید،
من افتخار میکنم و دست تمام کسانی که واکس کرونا کشور را تولید کردن می بوسم اما قرار است کی و تا چه زمان برای واکسیناسیون صبر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۵ تير ۱۴۰۰
دمشون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
درود به شرف متخصصان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
برو بابا، همش نشسته بیخودی حرف میزنه. فقط حرف، فقط حرف، هروقت کل ملتو واکسینه کردی اونوقت چرت بگو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
تو چی می گی این وسط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
خیلی بی ادبی ساختن واکسن مثل چرت گفتن تو راحت نیست بجای تشکرکردنته باید دست این پزشکهای جوان را بوسید ودر مقابلشون تمام قد تعظیم کرد...دمتون گرم بچها
Germany
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۵ تير ۱۴۰۰
دعا میکنم خدا بهت شعور بده
Iran (Islamic Republic of)
کرمعلی بخت برگشته
۲۱:۰۰ ۰۵ تير ۱۴۰۰
دمت گرم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۵ تير ۱۴۰۰
سرآمد؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۴۴ ۰۵ تير ۱۴۰۰
خدا رو شکر