احداث شهرک صنعتی طلا و جواهر در استان اصفهان می‌تواند گره گشای بخشی از مشکلات صنعت طلا باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کشور ایران از لحاظ جغرافیایی برروی کمربند معدنی جهان قرار دارد و از ذخایر عظیم فلزات و کانی‌های با ارزش برخوردار است. همین موضوع موجب گسترش دانش و صنعت معادن و فلزکاری از دیرباز تاکنون بوده است. استان اصفهان هم که از گذشته به هنر ناب هنرمندان و توان صنعتگرانش مشهور بوده توانسته در زمینه صنعت ساخت طلا نیز پیشگام باشد توجه جهانیان را به خود جلب کنند.

اما در سال‌های اخیر با افزایش قیمت طلا در بازار و مشکلاتی از قبیل دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده رکود سنگینی بر بازار طلا حاکم شده است تا جایی که قدرت خرید مردم و صادرات این فلز گران بها کاهش چشمگیری یافته است.

اصفهان مقام اول جهان را در ساخت النگو دارد

هوشنگ شیشه بران رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اصفهان با ۵ هزار واحد صنفی، حدود ۵۰ درصد طلای کشور را تولید می‌کند؛ اصفهان ششمین مصرف کننده طلا در کشور است و مقام اول جهان را در ساخت النگو دارد.

او ادامه داد: استان اصفهان از برترین تولید کننده طلا در کشور است و بهترین و به روزترین تولید کنندگان طلا در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان ادامه داد: ۴۸۱ واحد تولیدی طلا در استان اصفهان دارای کد شناسایی طلا و ۲۱ واحد تولیدی طلا دارای پروانه استاندارد هستند.

۹۰ درصد دستگاه‌های ساخت طلا در اصفهان ساخته می‌شود
رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان گفت: ۹۰ درصد دستگاه‌های ساخت طلا از قبیل دستگاه‌های Cnc و لیزر‌ها در استان اصفهان ساخته می‌شود و در این زمینه نیازی به واردات نداریم.

شیشه بران گفت: دستگاه‌های ساخت طلا را به سایر استان‌ها صادر می‌کنیم و اگر مشکل صادرات ما حل شود رونق صنعت طلا چند برابر می‌شود و درآمد ارزی بسیار بالایی خواهیم داشت.

او ادامه داد: ماشین آلات طلا سازی ساخته شده در استان اصفهان به ایتالیا که در صنعت طلاسازی زبانزد و صاحب سبک است هم صادر می‌شود و به ترکیه نیز صادرات داریم.

حال ناخوشِ پایتخت طلایی ایران / صادرات طلای اصفهان به کمتر از ۱۰ درصد رسید

حال وخیم صادرات طلا در نصف جهان

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان گفت: سال‌های پیش شاهد صادرات خوبی در صنعت طلا بودیم به طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد صادرات داشتیم و بخش اعظمی از صادرات ما به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان بود، اما هم اکنون صادرات ما به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

شیشه بران با تاکید بر اینکه فقط با سرمایه گذاری روی صادرات می‌توانیم صنعت طلا را ارتقا دهیم افزود: کاهش صادرات طلا دلایل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به مشکلات حوزه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اشاره کرد.

او با اشاره به گران بودن مواد اولیه ساخت طلا ادامه داد: مهم‌ترین مشکل، مبحث ارزش افزوده است که در صادرات ارزش افزوده بالایی تعلق می‌گیرد و همین امر مشکل بزرگی است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان ادامه داد: بانک مرکزی در استان اصفهان نمایندگی ندارد و برای هر امری باید به تهران برویم و از سوی دیگر باید طلا را با ارز آزاد تولید کنیم، ولی برگشت ارز باید با ارز نیمایی باشد که برای تولید کنندگان به صرفه نیست.

مشکلاتی که گریبانگیر صنعت طلاست

شیشه بران گفت: یکی از دیگر مشکلات ما، مالیات است، طلا کالا نیست و به عنوان سرمایه محسوب می‌شود؛ بنابراین نباید ارزش افزوده به آن تعلق بگیرد، ولی ارزش افزوده ۹ درصدی سبب شده قیمت طلا بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن باشد.

او با بیان اینکه قیمت طلا در ایران از کشور‌های دیگر بالاتر رفته و دیگر صرفه اقتصادی برای صادرات ندارد ادامه داد: در کشور‌های دیگر مانند ترکیه طلا با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به ما ساخته و صادر می‌شود و امروز ما شاهد قاچاق طلای هم هستیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان تصریح کرد: در واقع قانون مالیات برارزش افزوده موجب کاهش تولید و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی زیادی شده است.

شیشه بران گفت: هرچند که در سال‌های اخیر قیمت انس جهانی طلا هم با افزایش روبرو بوده، اما این افزایش قیمت در کشور ما از سایر مناطق جهان بیشتر بوده است، چون قیمت طلا با قیمت ارز در بازار آزاد تغییر می‌کند و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش بی رویه قیمت ارز در بازار آزاد بودیم و نظارتی هم صورت نگرفت.

او تاکید کرد: بسیاری از واحد‌های طلاسازی دچار ورشکستگی شده و بسیاری واحد‌ها پروانه‌های خود را تمدید نکرده اند، چون فروششان بسیار پایین آمده است و با این افزایش قیمت فروش صرفه‌ای برایشان ندارد. تعدادی از طلا فروشان اصفهان به فروش نقره و دیگر فلزات ارزان قیمت‌تر روی آورده اند.

صنعت طلا

توسعه صادرات با احداث شهرک تخصصی طلا و جواهر اصفهان

سیدحسن قاضی‌عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به‌اینکه شهرک طلای اصفهان به بهبود وضع صادرات این مصنوع ارزشمند کمک می‌کند، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و قوانین و مقررات بانک مرکزی، صادرات طلا از اصفهان در شرایط مطلوبی قرار ندارد و صادرات طلای استان شاید حدود ۱۰ درصد سال‌های ۹۱ و ۹۲ است.

او درباره شهرک طلای اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر شهرک تخصصی طلای اصفهان با دریافت مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، در مرحله تحویل زمین به سرمایه گذاران است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه شهرک تخصصی طلا و جواهر اصفهان در جاده فرودگاه و در کنار شهرک صنعتی جی احداث می‌شود، گفت: این شهرک صنعتی خصوصی همانند یک سیتی سنتر طلا و جواهر است که تمام کارگاه‌های سازنده طلا و جواهر و ... در آن مستقر خواهند شد.

قاضی عسگر تصریح کرد: طراحی و احداث این مجموعه براساس مطالعه الگو‌های جهانی همچون ترکیه، اسپانیا و ترکیه خواهد بود و قرار است شهرک طلای اصفهان با سامانه ایمنی فوق پیشرفته و سامانه تصفیه پساب مدرن به کار خود ادامه دهد.

او تاکید کرد: حضور تمام بخش‌های تولید طلا در این شهرک موجب هم‌افزایی در این صنعت می‌شود و امیدواریم استان اصفهان با استفاده از این زیرساخت دوباره بتواند به ظرفیت‌های صادراتی خود در حوزه طلا و جواهر برگردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه قرار است این شهرک در مدت سه سال به بهره‌برداری برسد، گفت: به طور قطع شهرک طلا اصفهان جاذبه گردشگری خواهد داشت، از سوی دیگر صاحبان فرایند آن می‌توانند از امتیازات شهرک‌های صنعتی خصوصی استفاده کنند.

قاضی عسگر بیان کرد: یکی از هدفگذاری‌های شهرک تخصصی طلا و جواهر اصفهان توسعه صادرات و گردشگری و از سوی دیگر معرفی صنعت و هنر طلا و جواهر اصفهان است.

مجوز‌های شهرک طلا و جواهر صادر شده است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان گفت: ۳ ماه پیش مجوز‌های لازم برای شهرک امضا شد و خوشبختانه کار کلید خورد و در حال حاضر کار دست پیمانکار است.

شیشه بران تاکید کرد: احداث این شهرک اولین بار در کشور و در استان اصفهان اقدام شده و و برای ما مسئله پژوهش و آموزش در این صنعت خیلی مهم است.

او ادامه داد: تا کنون ۲ آموزشگاه در استان اصفهان در زمینه طلا و جواهر تاسیس شده و ما قصد داریم ساخت طلا را از حالت سنتی به نوین تبدیل کنیم و پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه باشیم.

اصفهان قطب طلا

میز کشوری صادرات طلا، بستری برای رفع مشکلات صنعت طلا

محسن مینایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: میز کشوری صادرات طلا با حضور متخصصان و بزرگان این صنعت برگزار می‌شود و از مقامات مختلف کشوری در این میز حضور می‌یابند.

او ادامه داد: میز کشوری صادرات طلا از سال ۹۷ در استان اصفهان تشکیل شده و مسئولان رده بالای کشور از جمله وزیر، استاندار و نمایندگان نیز در این میز حضور دارند و تصمیماتی که گرفته می‌شود با تصمیم دولت قابل اجراست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان گفت: رفع موانع صادرات گمرکی از مواردی بود که که در این میز مطرح و برای رفع آن چاره اندیشی شد.

در پایان باید به این نکته اشاره شود که اگر حمایت‌ها از صنعت طلاسازی با قدرت و جدیت ادامه پیدا نکند، ادامه این رکود منجر به ناتوانی در رقابت با بازار‌های بین‌المللی شده و فرصت ارزشمند ارزآوری در این صنعت برای همیشه از دست می‌رود.

باید دانست که راهکار عبور از رکود، روی آوردن فعالان این صنف به صادرات است که باید مشکلاتی همچون وضع مالیات بر ارزش‌افزوده بر اصل طلا حل شود، چون تولید کنندگان و طلافروشان هم سودی از گرانی طلا نمی‌برند.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۳:۰۷ ۱۶ تير ۱۴۰۰
در اصفهان فقط حال طلا که فعلا در این اوضاع اقتصادی اولویت اخر مردم است فقط بد نیست
در اصفهان حال زاینده رود ،محیط زیست ،الودگی هوا ،مهاجرت بی رویه ،توسعه صنعت بی در و پیکر ، اصفهان حال اش از بد گذشته است نفس اصفهان به شماره افتاده اگر مسئولان استان و کشور فکری به نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۶ تير ۱۴۰۰
میشه بگین حال کدوم صنف الان خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۶ تير ۱۴۰۰
الان یه گرم طلا میخری حدود یک میلیون پول خود طلاست، حدود سیصد هزارتومن باید مالیات و دستمزد بدی، یعنی واسه یه انگشتر چهار گرمی بایده یک میلیون و خورده ای مالیات بدی
آخرین اخبار