زارعی هنزکی بر ضرورت بلوغ در زمینه رویدادهای استارت آپی و فناورانه تاکید کرد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس زارعی هنزکی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در مراسم اختتامیه رویداد استارت آپ ویکند مجازی کشاورزی و سلامت با اشاره به برگزاری این رویداد بیان کرد:  در کشور تجربه برگزاری رویداد‌هایی که بخشی از آن حضوری و بخشی مجازی، کم است و هنوز در این زمینه به بلوغ کافی نرسیده‌ایم. فعالیت‌های حوزه آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران قدمت دارد و نهادینه شده است و مسیر‌ها نیز مشخص شده‌اند و کار‌ها با هوشمندی پیش می‌رود، اما در آنجایی که نوآوری و فناوری مطرح می‌شود، هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌ایم و نیاز است تا در کنار هم به کسب تجربه بپردازیم. رسیدن به این بلوغ، کار زیادی می‌طلبد.

زارعی ضمن تشکر از صاحبان ایده شرکت کننده در این رویداد گفت: این افراد ایده خود را به میدان آزمایش آوردند و امیدوارم بتوانیم برای همه آن‌ها فرصت رشد ایجاد کنیم. 

او از انقلاب صنعتی چهارم و پنجم یاد کرد و اظهار کرد: در دنیا شاهد به وقوع پیوستن انقلاب صنعتی چهارم و پنجم هستیم اما با این سرعت در دنیا پیش نرفته ایم. نسل‌ها و کار‌ها در ایران به همدیگر چسبیده است؛ درحالی‌که در دنیا بین پیشرفت‌های حاصل شده، فاصله وجود دارد. 

زارعی افزود: در بحث انقلاب صنعتی چهارم و پنجم همواره با موضوع چگونه عمل کردن درگیر بوده ایم؛ در تلاشیم که بتوانیم برای افرادی که در مرز دانش فکر می‌کنند و در فضایی به فعالیت می‌پردازند که بلافاصله می‌توانند در مجموعه‌ای مانند سیلیکون ولی حاضر شوند، وسایل، تجهیزات و اکوسیستم لازم برای پشتیبانی را فراهم کنیم، اما هنوز اکوسیستم آماده نیست. 

او با تاکید بر اینکه فضا برای بنگاه‌های اقتصادی خرد و کوچک فراموش شده است، گفت:کشور‌های حوزه آسیا و اقیانوسیه به ویژه هند همه دارای وزارتخانه MSME (وزارتخانه کسب وکار‌های خرد، کوچک و متوسط) هستند. در یکسال گذشته به این حوزه پرداخته‌ایم و پایه و اساس این موضوع نیز طرح‌ریزی شده است. به همین منظور یک تفاهم‌نامه با دانشگاه جامع علمی کاربردی امضا کرده ایم که بتوانیم از مراکز علمیکاربردی برای کمک کردن به بخش کسب وکار‌های خرد و کوچک کمک بگیریم و این کار در حال انجام است. 

زارعی از دیدگاه‌های موثر در داوری یاد کرد و اظهار کرد: امروزه با دو دیدگاه مواجهیم. در دیدگاه اول شاهد حضور فناورانی هستیم که کار هوشمندانه یا دیجیتال یا فناورانه انجام داده‌اند در حقیقت فناوری در این دیدگاه نخست، حرف اول را می‌زند. در دیدگاه دوم، با افرادی رو به رو هستیم که در فعالیت‌هایشان فناوری در حد معقول مشاهده می‌شود.

صاحبان ایده را از دست نمی‌دهیم

 زارعی به گرنت‌ها و حمایت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد و یادآور شد: تیم‌هایی که مورد داوری قرار گرفتند براساس سطح آمادگی فناوری (TRL) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و می‌توانند در برنامه‌های پارک مانند رویش و شکوفایی شرکت کنند همچنین اگر تیم‌ها و ایده‌ها با توجه به ارزیابی‌ها آمادگی تشکیل شرکت را داشته باشند، می‌توانند از طریق مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اقدام کنند.  برای شناسایی این صاحبان ایده زمان گذاشته ایم و ایشان را از دست نخواهیم داد.

حمایت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از برخی تیم‌ها

محمدمهدی فریدوند، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به حمایت صندوق از برخی تیم‌ها اشاره کرد و گفت: واحد سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در بحث ارائه طرح‌ها حضور داشت و به بررسی طرح‌ها پرداختند. بنا به بررسی ها، تعدادی از طرح‌ها در الویت سرمایه گذاری صندوق قرار می‌گرفت.

او بیان کرد: اگر طرحی از طرف صندوق مورد حمایت قرار نگرفت، به منزله نامناسب بودن ایده نیست. بلکه ممکن است استراتژی‌های سرمایه گذاری صندوق برای آن طرح مناسب نبوده باشد همچنین طرح‌های دیگر مطرح شده در این رویداد طی ارتباط و بررسی‌های آتی ممکن است تحت سرمایه گذاری صندوق قرار بگیرند.

 فریدوند گفت: اگر طرحی انتخاب نشد، این به منزله انتهای مسیر آن طرح نباید تلقی شود. بلکه صاحبان طرح باید تلاش کنند. مبحث یادگیری که در این رویداد‌ها رخ می‌دهد، می‌تواند به تکمیل طرح‌ها کمک کند تا در برنامه‌های دیگر این طرح‌ها به صورت کاملتر ارائه شوند. مهم این است که تیم‌ها خودشان را حفظ و محصولات خود را تکمیل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار