فیلم‌های ژانر وحشت همیشه از آثار محبوب سینما بوده‌اند و گاهی در بین سود آورترین فیلم‌ها قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، فیلم‌های ترسناک یکی از مورد استقبال‌ترین ژانر‌های فیلم هستند؛ به این دلیل که معمولاً با مجموعه خاصی از قوانین ساخته می‌شوند.

فیلم «داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی» محصول سال ۲۰۱۹ نیز از این قاعده مستثنی نیست. شخصیت‌های نوجوان این فیلم اقتباسی از کتاب داستانی به همین نام به نویسندگی آلوین شوارتز، خواهند فهمید یک کتاب وجود دارد که بعد از باز کردن آن رویداد وحشتناکی رخ خواهد داد؛ و مانند هر داستان خوب، عناصر خاصی نیز وجود دارد که یک فیلم ترسناک را به عنوان عضوی از این ژانر طبقه بندی کنیم.

ما در این گزارش، قصد داریم ۱۰ عنصری را که هر داستان ترسناک نیاز دارد تا مخاطب را بترساند، معرفی کنیم.


بیشتر بخوانید


تهدیدی به یاد ماندنی اما ترسناک

۸ عنصری که فیلم های ژانر وحشت برای ترساندن مخاطب نیاز دارند
اگر می‌خواهید خودتان را با دیدن یک فیلم ترسناک بترسانید، حداقل باید توسط تهدید و مخاطره‌ای باشد که واقعاً وحشتناک است. می‌توان از یک شخصیت شرور ترسناک واقع گرایانه مانند نورمن بیتس یا مثل فیلم «داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی» از موجوداتی عجیب و غریب استفاده کرد. اگر این شخصیت‌های شرور فقط با نگاه کردن به کاراکتر‌های فیلم یا ذکر نام آن‌ها بتوانند وحشت را القا کنند، داستان آغاز خوبی داشته است.

قوانین را برای زندگی پاک کنید

۸ عنصری که فیلم های ژانر وحشت برای ترساندن مخاطب نیاز دارند
هر کسی در یک فیلم ترسناک می‌داند که باید یکسری قوانین وجود داشته باشد. اینکه داستان به این قوانین و پایبند باشد یا با آن‌ها قهرمانان داستان را به دام بیندازد، این دستورالعمل‌ها به ما می‌گوید چه موقع فریاد بزنیم و چه موقع با آرامش باشیم. اگرچه برای فیلم «داستان‌های ترسناک» کمی دیر این اتفاق می‌افتد، اما شخصیت‌های اصلی با پیدا کردن کتاب داستان‌های ترسناک، یک نیروی شرور بسیار قدرتمند را بیدار کرده اند.

شخصیت‌های زیادی که هر لحظه می‌توانند ناپدید شوند

۸ عنصری که فیلم های ژانر وحشت برای ترساندن مخاطب نیاز دارند
بعضی از داستان‌ها می‌توانند با تعداد انگشت شماری از شخصیت‌ها پیش بروند و هرگز شخصیت‌های بیشتری احتیاج نداشته باشند. اما داشتن ترکیبی محکم از افرادی که هر لحظه می‌توانند در فیلم ناپدید شوند، باعث ایجاد تنش و انتظار در مخاطب می‌شود. اگر تیم بازیگری از افراد معروف باشد، این تنش دو برابر می‌شود زیرا مخاطبان احتمال می‌دهند که شانس زنده ماندن آن‌ها از همه بیشتر است، اما وقتی با گم شدن یا مرگ آن‌ها مواجه می‌شوند، شوکه خواهند شد.

عنصر غافلگیری

۸ عنصری که فیلم های ژانر وحشت برای ترساندن مخاطب نیاز دارند
در حالی که داشتن دانش قبلی همیشه برای دیدن یک فیلم ترسناک خوب است، اما اتفاقات غیرمنتظره هم برای ترساندن مخاطب لازم هستند. قوانین قرار است راهنما باشند، اما وقتی آن‌ها شکسته شوند، هر چیز دیوانه واری ممکن است اتفاق بیفتد و این امر داستان را تازه نگه می‌دارد. در مورد فیلم «داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی»، هیولای تازه ایجاد شده معروف به «Jangly Man» ترکیبی از چندین هیولا است که به یک سورپرایز وحشتناک برای طرفداران این اثر تبدیل شده است.

اتمسفر و جو فیلم

۸ عنصری که فیلم های ژانر وحشت برای ترساندن مخاطب نیاز دارند
نور کم، راهرو‌های عریض و پرده‌های پرتلاطم می‌توانند جذابیت یک ماجراجویی ترسناک را دو چندان کنند. حتی چیز‌هایی در حد تخته‌های چوبی که اصلا ترسناک نیستند، اگر به شکل مناسب از آن‌ها استفاده شود می‌تواند باعث ایجاد لحظات ترسناکی در فیلم‌ها شوند.

سلاح قاتل

۸ عنصری که فیلم های ژانر وحشت برای ترساندن مخاطب نیاز دارند
از بین شخصیت‌های ترسناک سینما، فِرِدی کروگر پنجه خاص خودش را داشت. مایکل مایرز چاقوی آشپزخانه اش را دارد و میتوان گفت که هر شخصیت شرور سلاح نمادین و روش مورد علاقه خودش را برای کشتن طعمه هایش دارد و این برای فیلم‌های ترسناک یک برگ برنده است.

موسیقی مناسب

یک فیلم ترسناک خوب به آهنگی به همان اندازه وحشتناک احتیاج دارد که نشان دهنده وجود خطر باشد؛ برای مثال صدای فریاد و جیغ وقتی که با آهنگ ورود شخصیت شرور هماهنگ شود بسیار ترسناک‌تر خواهد بود. هرچه موسیقی به یادماندنی‌تر باشد، افرادی که فیلم را دیده اند بیشتر تحت تاثیر لحظات وحشتناک فیلم قرار خواهند گرفت.

ساخت دنباله

۸ عنصری که فیلم های ژانر وحشت برای ترساندن مخاطب نیاز دارند

شخصیت شرور همیشه در انتظار فرصتی دیگر برای بازگشت است. اگر در حال ساخت یک فیلم ترسناک هستید، ممکن است که با سکانسی ترسناک در آخر فیلم، اثر خود را به پایان برسانید تا به مخاطبان اطلاع دهید که همیشه این احتمال وجود دارد که شخصیت شرور بازگردد و هنوز کابوس به پایان نرسیده است.

منبع: AMC Theaters

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۶ تير ۱۴۰۰
خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۰۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
چراغ قوه نقطه ای رو از قلم انداختی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۳۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
سلام ، من در هیچ فیلمی سلاخی و ازار جنسی مانند شکنجه های ساواک ، منافقین ، حزب بعث عراق و گروه های وهابی مانند داعش ندیدم ، سربازی که بودم توی پادگان یه کتاب از شکنجههای ساواک بود 14 سال گذشته هنوز یادم میاد حالت تهوع بهم دست میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۵ تير ۱۴۰۰
نمیدونم چرا خیلی از فیلم های ترسناک، فضاهاشون تاریکه و همیشه شب هست و هیچی معلوم نیست؟؟؟!!! من خودم فیلم های تاریک و تیره رو دوست ندارم. به نظرم میشه فیلم های ترسناکی هم ساخت که در محیطی روشن و واضح تر ساخته بشه اینطوری بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۵ تير ۱۴۰۰
ترسناکترین انیمیشن جهان کورالین هست. کلاً به نظرم روش انیمیشن سازی استاپ موشن برای ساختن انیمیشن های ترسناک مناسبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۵ تير ۱۴۰۰
به نظرم، ترس انواع مختلفی داره (!!!) ترسی که توی فیلم ها هست با ترسی که توی واقعیت هست خیلی فرق داره. مثلاً توی فیلم ها وقتی یه موجودات وحشتناکی به یه شهری حمله می کنند، تمام مردم توی خونه ها پنهان میشن و سکوت ترسناکی تمام شهر رو فرا میگیره اما توی دنیای واقعی مثلاً وقتی کرونا اومده بود، تازه مردم به یاد جشن عروسی و خرید توی خیابونا و اینا افتاده بودند !!!
یا مثلاً توی فیلم ها وقتی یه هیولای ترسناک به یه نفر نزدیک میشه، اون آدمه فوری یه شمشیر یا اسلحه در میاره و به طرز باشکوهی با هیولا مبارزه میکنه و هیولا هم فرار میکنه. اما توی دنیای واقعی مثلاً یه سگ افتاده بود دنبال من و هرچی چخ چخ می کردم اصلاً نمیرفت پی کارش (!!) عینهو کنه چسبیده بود من هم نه شمشیری داشتم نه چیزی که باهاش مبارزه کنم . چند نفر هم اون طرف خیابون داشتند نبرد من و سگه رو تماشا می کردن و می خندیدند !!! آخه این چه وضعشه واقعاً ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
خودت فهمیدی چی گفتی؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۳:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۰
در عالم سینما راحتترین ژانر ، ژانر وحشت هست که فقط با یک آهنگ ترسناک و چندتا جیغ و سایه تاریک و چندتا افکت صدای تیروتخته غیب شدن ناگهانی افراد حتی بدون خون و حتی یه دلقک رو هم ترسناک نشون داد
اگه کسی عرضه داره فیلم طنز ذبسازه که ملت فراغ از فرهنگ و جغرافیایی که قرار دارند روده بر بشن از خنده
من نمیدونم چرا چند وقته سایت خبرگذاری جوان و دانشجو هر چند وقت یه بار تبلیغ فیلم ترسناک میکنند
خیلی دانش سینما دارین یه خورده تحلیل فیلم های طنز رو بکنید
Iran (Islamic Republic of)
هیچکس
۱۴:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
من کاملا با شما مخالفم شخصیت پردازی داستان ترسناک برای اینکه اون چیزی ک می‌خوان در بیاد همین افکت و اینایی ک میگی خیلی سخت‌تر از تصور شماست.این شما و ما ایرانی ها هستیم ک ب دلیل شرایط و جو کشور بیشتر علاقه داریم طنز ببینیم تا کمی از تلخی ها دور بشیم ولی در کشورهای دیگه مردم سلایق مختلفی دارن ک ب تبع سن نوجوان بیشتر ب دنبال فیلم های تخیلی و ماجراجویانه و ترسناک هستن و کمتر سمت کمدی میرن.شما لطفاً سلایق خودت رو ب همه مردم نسبت نده و بذار هر کس همون چیزی ک میخواد رو دنبال کنه شما هم دنبال علایق خودت باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
فیلم نشانه ها که چند هفته پیش از شبکه نمایش پخش شد هم به نظرم جالب بود گرچه کمی قدیمی به نظر می رسید اما داستانش درباره موجودات فضایی ترسناکی بود که به یه شهری حمله کرده بودند و یه خانواده هم بود که تمام در و پنجره های خونه شون رو با تخته بسته بودند و توی زیرزمین پنهان شده بودند. توی این فیلم بجز چند دقیقه آخرش، اصلاً آدم فضایی ها رو نشون نمی داد و فقط چند بار دست های ترسناک شون رو نشون داد که از زیر درها می اومدند اما باز هم فضای دلهره آوری داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۰
سلام
فیلم ها و کتاب های ترسناک زیادی ساخته و نوشته شده اند اما به نظر من یکی از بهترین آثار ترسناک در سراسر تاریخ، کتاب فرانکنشتاین هست که واقعاً یکی از شاهکارهای ادبیات جهان هست. من اوایل وقتی اسم فرانکنشتاین رو می شنیدم فکر می کردم یه بازی رایانه ای یا یه فیلم الکی و بیمزه است اما یه بار که کتابش رو کامل خوندم، متوجه شدم که این کتاب واقعاً یک شاهکار ادبی هست. داستان فرانکنشتاین بسیار ترسناک هست، اما این ترسناک بودن، تنها ویژگی این داستان نیست. بلکه این داستان سرشار از احساسات هست. احساس شادی، غم، امید، آرزو، ترس، ناامیدی، انتقام و … .
هیولای فرانکنشتاین در ابتدا مثل کودکی هست که سرشار از امید و آرزو و محبت است اما در اثر رفتارهای بدی که دیگران با او دارند، به شدت افسرده و از خودش متنفر میشه و زندگی غم انگیزی رو سپری میکنه و تبدیل به یک موجود وحشتناک و شرور میشه و از اون دانشمند جاه طلبی که اون رو ساخته انتقام هولناکی میگیره و در نهایت خودش هم به قطب شمال میره تا به زندگی ترسناک خودش پایان بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۵ تير ۱۴۰۰
یه فیلم سینمایی به اسم "مه" که چندین سال پیش از تلویزیون پخش شد هم به نظرم خیلی ترسناک بود. همون که یه عده آدم توی یه فروشگاه گیر افتاده بودند و بیرون فروشگاه، هوای مه آلود بود و موجودات ترسناکی داخل شهر بودند که آدم ها رو می خوردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۵ تير ۱۴۰۰
سلام
من از فیلم هایی که یک موجود شرور شروع به قتل و خونریزی و ... میکنه خوشم نمیاد. به نظرم اصلاً ترسناک هم نیستند. اما یک فیلم هایی هست که اصلاً قتل و کشتار هم ندارند اما خیلی ترسناکترند. مثلاً پارسال که کرونا تازه اومده بود و از خونه خارج نمیشدیم، شبکه نمایش یه فیلمی پخش کرد به اسم سکوت که سال ۲۰۱۹ ساخته شده بود و داستانش درباره خفاش های خطرناکی بود که حمله کرده بودند و با شنیدن هر صدایی، حمله می کردند توی اون فیلم هم همه ی آدم ها مجبور بودند داخل خونه پنهان بشن و هیچ صدایی ایجاد نکنند. خیلی دلهره آور بود. فیلم قطار بوسان هم کمی ترسناک بود. اما به نظرم فیلم جزیره شاتر با اینکه جزو فیلم های ترسناک نیست، اما فضا و داستا‌ن پیچیده اش باعث میشه خیلی ترسناک باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۵ تير ۱۴۰۰
مکانها و چیزهای ترسناک:

جزیره های متروکه
کلبه های متروکه و ویرانه ها
آسیاب های قدیمی متروکه
گورستان های قدیمی
زیرزمین تاریک و اتاق زیرشیروانی
عروسکهای پاره ی چشم دکمه ای
سایه های بلند در شب
خانه های بزرگ و چند طبقه با اتاق های زیاد
صدای علف ها و شاخه ها در شب
صدای زوزه باد بخصوص وقت تنهایی
جنگل های پُر از درخت و تاریک
صدای خنده یا گریه در نیمه شب از مکانی نامعلوم
هوای مه آلود
صدای ترسناک از زیر تختخواب یا داخل کمد دیواری
پوزه ی تمساح و بال کوسه که از دور در حال نزدیک شدن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۵ تير ۱۴۰۰
این عملا تبلیغ بود برای داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
عجب وحشتناک بود خوشگله
آخرین اخبار