وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «فروشندگان سوالات کنکور سراسری دستگیر شدند»،«دانشجویان نو ورود ۱۴۰۰ در مهر مجازی آموزش می‌بینند»،«دروس عمومی از کنکور حذف خواهد شد»،«۱۲۸ داوطلب کرونایی در کنکور سراسری شناسایی شدند»،«دانشگاه‌ها بر اساس تعداد دانشجویان معلول مناسب سازی فضا را عملیاتی کنند»،«دانشجویان ترم بالایی کارشناسی در اولویت تزریق واکسن قرار می‌گیرند»،«تقاضای دانشجویان برای دریافت ارز دانشجویی صفر شد»،«شیوه ثبت نام در دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای»،«توجیهی برای برگزاری دوره‌های بدون متقاضی وجود ندارد»،«جذب دانشجوی دکتری از مسیر نخبگانی خارج شده است» و «زمان برگزاری آزمون استخدامی فرزندان شهدا سال ۱۴۰۰ اعلام شد» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود.

فروشندگان سوالات کنکور سراسری دستگیر شدند

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره انهدام باند فروش سوالات کنکور سراسری ناپیوسته سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: با همکاری پلیس، نیرو‌های امنیتی و حراست سازمان سنجش آموزش تعدادی از افرادی که با فریب داوطلبان به آن‌ها وعده دادن سوال‌های کنکور ۱۴۰۰ را می‌دادند، دستگیر شدند.

زرین آمیزی ادامه داد: داوطلبانی که با فروشندگان سوالات کنکور همکاری می‌کنند یا به دنبال بر هم زدن نظم جلسه آزمون باشند بر اساس قانون جرائم تخلفات آزمون‌های سراسری از شرکت در کنکور محروم خواهند شد و از یک تا ۱۰ سال حکم حبس  یا جریمه نقدی خواهند داشت.

دانشجویان نو ورود ۱۴۰۰ در مهر مجازی آموزش می‌بینند

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره استفاده مجدد از آموزش‌های مجازی در زمان حضوری شدن دانشگاه‌ها اظهار کرد: برنامه وزارت علوم این است که در صورت حضوری شدن دانشگاه‌ها حتما از آموزش‌های مجازی استفاده شود.

او افزود: با توجه به کسب تجربه پرهزینه آموزش عالی از کلاس‌های مجازی، حتی اگر به شرایط کاملا سفید بازگردیم و هیچ تهدیدی در خصوص ویروس کرونا وجود نداشته باشد، مجدد آموزش‌های آنلاین را استفاده خواهیم کرد و این کار در دستورالعمل وزارت علوم حتما نوشته می‌شود.

خاکی صدیق تصریح کرد: اولویت ما آموزش حضوری و ترکیبی است، به این معنا که حتما باید آموزش الکترونیکی جزو برنامه‌های اصلی دانشگاه‌های کشور قرار بگیرد و از پتانسیل‌های آن استفاده شود و در یک نظام نامه تصویب شده اصول این کار تدوین شده و به دانشگاه‌ها ارسال کرده ایم.

دروس عمومی از کنکور حذف خواهد شد

معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ رقم می خورد، گفت: با توجه به تغییرات پیشنهادی دروس عمومی از کنکور حذف می شود و تمرکز کنکور فقط بر روی دروس اختصاصی خواهد بود.

او با اشاره به اینکه سوالاتی با یادگیری عمیق تر طراحی شده و عمق یادگیری داوطلبان سنجنده می شود، افزود: تغییر دیگر در کنکور سراسری مربوط به ضریب کنکور است، در مدت ۲ سال ضریب کنکور ۴۰ درصد و ضریب امتحانات نهایی پایه به ۶۰ درصد می رسد.

۱۲۸ داوطلب کرونایی در کنکور سراسری شناسایی شدند

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: مهلت خوداظهاری ابتلا به کرونا برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ از روز شنبه ۲۹ خرداد آغاز شد و شب گذشته  (سه‌شنبه اول تیر) به پایان رسید. داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ می‌توانستند با ورود به سایت سازمان سنجش و انتخاب گزینه فرم خوداظهاری کرونا نسبت به تکمیل این فرم اقدام کنند.

زرین‌آمیزی توضیح داد: براساس خوداظهاری داوطلبان آزمون سراسری در سایت سازمان سنجش، ۱۲۸ داوطلب مبتلا به بیماری کرونا در کنکور سراسری ۱۴۰۰  شناسایی شده‌اند که از سایر داوطلبان جدا خواهند شد.

دانشگاه‌ها بر اساس تعداد دانشجویان معلول مناسب سازی فضا را عملیاتی کنند

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره سیاست‌های وزارت علوم برای رسیدگی به وضعیت دانشجویان معلول گفت: یک دستورالعمل کلی در وزارت علوم وجود دارد که براساس آن باید هر بنایی که ساخته شود، حتما برای دسترسی افرادی که ناراحتی‌های جسمی دارند از جمله معلولان و جانبازان مناسب سازی شده باشد. دانشگاه‌ها و واحد‌هایی هم که از قبل ساخته شده باشند و این دستور العمل در آن‌ها رعایت نشده باشد در بازسازی و تعمیر برای دانشجویان معلول مناسب سازی می‌شوند.

دانشجویان ترم بالایی کارشناسی در اولویت تزریق واکسن قرار می‌گیرند

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره شروع آموزش‌های حضوری اظهار کرد: ویروس کرونا طی یک سال و نیم گذشته آموزش دانشگاه‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و همین عامل باعث شده تا آموزش‌ها را به صورت مجازی ادامه دهیم.

او افزود: ویروس کرونا علی رغم دستاورد‌های زیادی که برای آموزش‌ها داشته به تبع مشکلاتی را هم ایجاد کرده است، باید گفت که حضور دانشجویان در دانشگاه برای ما یک اصل است و برنامه ریزی کرده ایم تا حد امکان دانشجویان را از مهر ۱۴۰۰ به صورت حضوری در فضای دانشگاهی آموزش دهیم.

شیوه ثبت نام در دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای

داوطلبان متقاضی ثبت نام در دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید برای ثبت نام، اقداماتی انجام دهند.

توجیهی برای برگزاری دوره‌های بدون متقاضی وجود ندارد

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره حذف برخی واحد‌های علمی کاربردی و غیر انتفاعی اظهار کرد: مبنای سیاست‌های آموزش عالی این است که کمیت و کیفیت دو نظام دانشگاه‌های علمی کاربردی و غیر انتفاعی تقویت شوند. باید استاندارد‌های آموزش‌های مهارتی در چارچوب مقاطع رسمی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته انجام شود.  

معاون وزیر علوم افزود: ۱۸۰ دانشگاه دولتی در کشور داریم و با محاسبه دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد، تعداد واحد‌های دانشگاهی در کشور به ۲ هزار موسسه، دانشگاه و واحد آموزش عالی می‌رسد. دانشگاه‌های روزانه در بین این موسسات از بالاترین کیفیت برخوردار هستند.

جذب دانشجوی دکتری از مسیر نخبگانی خارج شده است

محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد درباره انتقاد به شیوه جذب دانشجوی دکتری در کشور اظهار کرد: دوره دکتری در ایران از سمت و سوی "نخبگانی" به سمت و سوی "اجتماعی" سوق پیدا کرده است. 

رئیس دانشگاه آزاد افزود: شرایط گرفتن دانشجوی دکتری در کشورهای جهان در چارچوب نخبگانی با محوریت استاد راهنماست و حتی دانشگاه در این مسیر جذب، دخالتی ندارد در حالی که در کشور ما این شیوه جذب از مسیر نخبگانی خارج شده و در جذب دانشجوی دکتری، عدالت و شایستگی در برابر هم قرار گرفته اند.

زمان برگزاری آزمون استخدامی فرزندان شهدا سال ۱۴۰۰ اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان برگزاری آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان گفت: آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر سال ۱۴۰۰ در صبح روز شنبه، ۱۲ تیر در ۵۶ شهرستان برگزار خواهد شد.

او افزود: فرآیند برگزاری آزمون صبح از ساعت ۸:۰۰ آغاز و در‌های ورود به جلسه آزمون در ساعت ۷:۳۰ صبح بسته خواهد شد، لذا متقاضیان باید قبل از بسته شدن در‌های ورودی در محل حوزه امتحانی خود حاضر باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۵ تير ۱۴۰۰
گل بود و به سبزه نيز اراسته شد از اين بهتر ديگه نمي شد فكر كرديد حالا كه قراره عمومي ها حذف بشن شرايط بهتر مي شه يا چون معدل وارد شده اين فقط بي عدالتي رو بيشتر مي كنه تعداد كلاس هاي كنكوري بيشتر فشار روي دانش اموزا بيشترو دانش اموزان بيشتري كه از لحاظ مالي مشكل دارند صدمه مي بينند همچنين مجازي بودن دانشگاه ها بيشترين ضربه را به سيستم تحصيلات عالي وارد كرده افرادي كه قراره در اينده مسئول يك حرفه باشن از طريق تقلب ساده انگاري و به راحتي قبول مي شوند و همچنين به افراد زيادي نيز در اين مدل كلاس هاي مجازي و به خصوص امتحانات مجازي لطمه وارد مي شه مشكلات اينترنتي به راحتي باعث از بين رفتن زحمات يك ترم هر دانشجومي شه و اوضاع بد تر و بد تر