اشرفی عوامل آتش سوزی در جنگل‌ها و بیشه زار‌ها را طبیعی و انسانی عنوان کرد و گفت: تامین تجهیزات برای اطفای حریق امری ضروری است.

محمدجواد اشرفی مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عوامل وقوع آتش سوزی‌ها در استان را در ۲ دسته طبیعی و انسانی قرار داد و گفت: شرایط جوی، دمای بالا و پراکنش زباله در سطح طبیعت در دسته عوامل طبیعی قرار می‌گیرند.

او با بیان اینکه عوامل انسانی نیز به ۲ دسته عمدی و غیر عمدی تقسیم می‌شوند، افزود: بعضی از این عوامل ناشی از اختلاف‌های بین کشاورزان و مرتعداران به شمار می‌روند که نسبت به از بین بردن مراتع و اراضی یکدیگر اقدام می‌کنند و برخی دیگر از عوامل ناشی از آتش‌سوزی کاه و کُلش حاصل از زمین‌های کشاورزی و حضور گردشگران در مناطق جنگلی، ایجاد شعله‌های آتش و سرایت آن در منطقه است.

اشرفی درخصوص تامین امکانات به تعداد کافی برای اطفای حریق اظهار داشت: بالگرد جهت پشتیبانی و انتقال نیرو‌ها به مناطق صعب العبور و ادوات و ماشین آلات سنگین جهت برش خط آتش و ایجاد آتش بُر، تقویت نیروی انسانی و تقویت تجهیزات بیشتر در زمان وقوع آتش سوزی‌ها امری ضروری است.

به گفته مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان؛ در زمینه اقدامات پیشگیرانه به منظور خودداری از سوزاندن کاه و کلش، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۹ نفر از عوامل آتش‌سوزی به مراجع قضایی معرفی شده اند.

این مقام مسئول تعداد نیرو‌های بکار گرفته شده در ۳ ماه اول امسال برای مهار آتش سوزی در مناطق جنگلی و تالاب‌ها را ۷۸۰ نفر ساعت اعلام کرد و بیان داشت: نیرو‌ها و جوامع محلی، تشکل‌ها و دوستداران محیط زیست، عوامل آتش‌نشانی، نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و هلال احمر در اطفای حریق‌ها همکاری خوب و قابل تقدیری دارند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.