دانشمندان به تازگی و در تحقیقات خود متوجه وجود یک سنگ غول پیکر که از طریق سیستم خورشیدی حرکت می کند، شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک؛ اخترشناسان اخیراً در حال بررسی پیمایش انرژی تاریک برای نقشه برداری از هزاران ابرنو اختر و میلیون‌ها کهکشان هستند و در همین تحقیقات آن‌ها با شیء کاملا غیر منتظره مواجه شدند. طبق گفته سیستم ردیابی ناسا، یک سنگ غول پیکر که گفته می‌شود یک مگا ستاره دنباله دار یا یک سیاره کوچک است، از طریق سیستم خورشیدی حرکت می‌کند.

اندازه سنگ تازه کشف شده

جسمی که بر اساس مشاهدات روشنایی آن بین ۱۰۰ تا ۳۷۰ کیلومتر عرض تخمین زده شده، اخیراً پس از تحقیقات منجمان در سیستم بررسی انرژی تاریک که قبلاً داده‌های کهکشانی را بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ ثبت کرده بود، کشف شد. اعتقاد بر این است که این سنگ با نام 2014 UN271 یک شی ترانس نپتون است، به این معنی که دور خورشید می‌چرخد. معمولاً این اجسام مخلوطی از یخ، سنگ، دی اکسید کربن، متان و سایر مواد هستند، اما ترکیب این سنگ هنوز نامشخص است.

ستاره دنباله دار غول پیکری که از طریق سیستم خورشیدی پرواز می کند /// منتشر نشه

سنگ UN271 2014 نه تنها به دلیل اندازه غیر معمول خود توجه دانشمندان را به خود جلب کرد و اگرچه هنوز در ابعاد واقعی سنگ شک دارند، اما محققان معتقدند که این سنگ یا کوچکتر از آن است که به نظر می‌رسد و فقط بازتابنده نور است یا بزرگتر از آن است که به نظر می‌رسد، اما تاریک‌تر است. دانشمندان احساس اطمینان می‌کنند که در آینده چیز‌های بیشتری کشف خواهند کرد.

نکته جالب توجه در مورد UN271 2014 این است که این یک ستاره دنباله دار واقعی است که لایه‌های خارجی آن با گرم شدن بخار می‌شوند. یکی دیگر از مشاهدات تکان دهنده، مدار جسم است، این سنگ از ابر Oort، منطقه‌ای از سیارات کوچک یخی که به خورشید احاطه شده اند با مسافتی که می‌تواند تا ۲۰۰ هزار واحد نجومی برسد، به منظومه شمسی می‌رود. یک واحد AU برابر با فاصله زمین و خورشید است که تقریباً ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.

ستاره دنباله دار غول پیکری که از طریق سیستم خورشیدی پرواز می کند /// منتشر نشه

بر اساس اطلاعات ردیابی آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در حال حاضر، UN271 2014 در فاصله 22 AU از خورشید قرار دارد. اما قطعاً طی ۱۰ سال آینده نزدیکتر خواهد شد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۳۱ به نزدیکترین نقطه خود به خورشید، دقیقاً خارج از مدار زحل برسد. این امر آن را در فاصله ۱.۶ میلیارد کیلومتری از زمین قرار خواهد داد. این سنگ هنوز بسیار دور است و بعید است خسارتی را به همراه داشته باشد.