یکی از مسائلی که باعث واکنش‌های فراوانی از سوی مردم در این دوره از انتخابات بود نرخ مشارکت یعنی رقم  ۴۸.۸ درصد بوده است.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات ۱۴۰۰ هم با فراز و فرود‌های خود به پایان رسید و تبدیل به برگی از صفحه تاریخ شد، اما یکی از مسائلی که باعث واکنش‌های فراوانی از سوی مردم در این دوره بود نرخ مشارکت یعنی رقم  ۴۸.۸ درصد بوده است. از همین رو نیز به سراغ چند و چون این موضوع رفتیم؛ در ابتدا شاید طرح این پرسش که چه عواملی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر است خالی از لطف نباشد.

عوامل موثر در میزان مشارکت مردم در انتخابات چیست؟

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در پاسخ به این سوال ما که عوامل موثر در میزان مشارکت مردم در انتخابات چیست؟ گفته است که عواملی که بر میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر دارد در ابتدا اعتماد مردم نسبت به حاکمیت از جمله دولت و نحوه عملکرد آنهاست؛ یعنی اگر دولت‌ها به اعتماد مردم توجه نکرده و نوعی بی اعتمادی صورت بگیرد مردم احساس می‎‌کنند رای آن‌ها تاثیری در حل مشکلات کشور ندارد.

موضوعی که ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی هم درباره آن گفته است:وضعیت اقتصادی مردم و نارضایتی آن‌ها از وضعیت معیشتی‌شان و مساله فساد و تولید فساد در سیستم‌های دولتی و بانکی که باعث شده بود هرروز برخی از افراد با ارقام غیرقابل باور اختلاس کنند و باعث زیر سوال رفتن عوامل حاکمیتی در ذهن مردم شوند. البته عوامل دیگری هم احتمالا موثر بوده است، اما این‌ها جزو عوامل اصلی محسوب می‌شوند.

علت کاهش مشارکت در انتخابات چه بود؟

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که رفتار‌های اقتصادی و سیاسی دولت در ۸ سال گذشته یکی از عوامل اصلی بی اعتمادی به صندوق رای است. کمااینکه بسیاری از مردم عدم تحقق وعده‌های اقتصادی دولت در سال‌های ۹۲ و ۹۶ را دلیل بی‌اعتمادی به برنامه‌ها و طرح‌های نامزد‌های این دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌کردند. موضوعی که در انتخابات ادوار گذشته هم تکرار شد، برای مثال در سال ۸۴ نیز بعد از انتقادات مردم به عملکرد دولت اصلاحات و حاشیه سازی‌های رئیس جمهور وقت و ایجاد بحران‌های ساختگی کاهش حضور مردم در پای صندوق‌های رای را شاهد بودیم؛ بنابراین تا اینجای کار می‌توان گفت که  رفتار دولت‌های پیشین نسبتی کاملا مستقیم با حضور مردم در انتخابات دارد.

فقط  ۱۵ درصد کاهش مشارکت داشته‌ایم

البته این تمام ماجرا نبود چرا که در این دوره از انتخابات مسائل دیگری هم وجود داشت که  حسین کنعانی مقدم به آن اشاره کرده و گفته است  بیماری کرونا یکی از عواملی بود که بر میزان مشارکت مردم تاثیر گذار بود و مساله بعد هم جنگ روانی بود که دشمن از مدت‌ها قبل از طریق رسانه‌های مختلف آن‌ها را القا می‌کرد. علاوه بر این افکار گروه‌ها و جریان‌های سیاسی است که برخی از آن‌ها شک و تردید در انتخابات را به مردم القا کردند. همچنین حضور سلایق مختلف در میان نامزد‌های انتخابات بر میزان مشارکت تاثیرگذار بود.

موضوعی که محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی هم به آن صحه گذاشته و گقته است که در نرخ مشارکت در انتخابات از سوی دولت، هر قدر که اعلام شد، به خاطر کرونا، دست کم ده درصد به آن رقم اضافه کنید، زیرا در انتخابات برخی کشور‌های غربی، تاثیر کرونا در ایجاد هراس و کاهش مشارکت، تا بیست درصد ارزیابی شده است.

او ادامه داده که  درصد واقعی مشارکت ۴۹ درصد+ حداقل ۱۰ درصد است و این نرخ می‌توانست به بالای ۶۰ درصد برسد. در انتخابات سال ۹۸ مجلس هم مسئولان رسمی و مراکز نظرسنجی اعلام کردند ماجرای کرونا ۱۱ درصد در نرخ مشارکت تاثیر داشته است.

با این همه اما ناصر ایمانی به یک نکته دیگر هم اشاره کرده که پرداخت به آن خالی از لطف نیست.او در پاسخ به ما گفته بود که میزان مشارکت ما در طی انتخابات‌های مختلف طبق آمار رقمی در حدود ۶۳ درصد بوده است که در این دوره حدود ۴۹ درصد شده و این یعنی ما در حدود ۱۵ درصد کاهش مشارکت داشته‌ایم که این نکته مهمی است و کاهش مشارکت راباید نسبت به رقم متوسط حساب کرد. همچنین باید پرسید کدام کشور در دنیا بوده که پس از تحمل سه چهارساله سخت‌ترین تحریم‌های تاریخی بازهم شاهد مشارکت حدود ۴۹ درصدی باشد؟

علت کاهش مشارکت در انتخابات چه بود؟

در پایان باید گفت که شاید صداقت حکم کند پیش از پرداختن به چرایی کاهش مشارکت در این دوره از انتخابات به همه عوامل موثر در آن اشاره کرد نه صرفا یک رقم ۴۸.۸ درصدی.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
خداروشکر خودتون رو به نفهمی زدید هم نسلیای من هیچ کس با شما هم عقیده نیست و از روتون میگذریم به امید خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
فشار دولت روحانی با گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
این هدف گذاری دوستان خارجی برای دولت حسن آقا بود...
که خیلی تلاش کردند ( مادی... و معنوی... ) تا مردم رو نا راضی کنند...
که البته ، با تمام تلاشی که کردند..

اما " ایران و ایرانی " محکم و مقتدر ایستاد و دشمنان را نا امید کرد
الله اکبر
لبیک یا خامنه ای
لبیک یا خمینی
" ما تا آخر ایستاده ایم "
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۴:۴۱ ۰۴ تير ۱۴۰۰
اول و آخر علت مشارکت انتخابات امسال دولت جناب آقای حسن روحانی بود و بس، هشت سال با فشار به مردم و اوضاع امروز امید مردم و ناامید کرد، در ایام انتخابات هم با پیک گذاری کرونا و روز انتخابات هم که با اون برگزاری اش تیر خلاص رو به مشارکت مردم زد،
France
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
علت کمبود صندوق رآی بود
زمان لازم برای اخذ هر رای ۶دقیقه
میزان رای در یک ساعت ۱۰ و در ۱۷ساعت ۱۷۰
۱۷۰ضرب در ۷۰.۰۰۰صندوق ۱۱.۹۰۰.۰۰۰
ماکزیمم رآی قابل اخذ
اگه صندوقها بیشتر بود آرا بالا میرفت
United States of America
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
شورای نگهبان آبروی اصلاح طلبان راحفظ کرد هر کدام کاندیداهای آنان احراز صلاحیت میشد رای بسیار پایین داشت..
United States of America
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
شورای نگهبان آبروی اصلاح طلبان راحفظ کرد هر کدام کاندیداهای آنان احراز صلاحیت میشد رای بسیار پایین داشت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۳ تير ۱۴۰۰
دلایل عدم مشارکت %۱۰۰ درانتخابات به قرار ذیل است:
نداشتن آماردقیق از میزان مصرف تعرفه های انتخاباتی در حوزه های انتخاباتی، مسافرت ییلاق قشلاقی ساکنین شهرها به شهرستانهای اجدادی وعدم همراه داشتن شناسنامه
در روز انتخابات، عدم پاسخگویی شعبات انتخابات به کل جمعیت مشارکت کننده بخاطر محدودیت زمانی ، محدودیت چاپ تعرفه ها، وجود تعرفه های بلا استفاده ومنقضی شده انتخابات سابق و به صرفه نبودن چاپ کامل تعرفه های مورد نیاز، اختلال درسیستم های الکترونیکی انتخابات برای ایجاد تعلل سیاسی یا سیستمی برای کنترل اوضاع انتخابات ونگرانیهای بی مورد، عقب مانده بودن وقدیمی بودن روشهای اخذ آرای مردم درانتخابات، زن وفرزند سالاری وعدم تمکین فرزندان رای اولی برای حفظ تمیزی شناسنامه ازمهرانتخابات،
عدم شرکت افراد متخلف درانتخابات بخاطر داشتن سوء پیشینه و شرم داشتن از آشکارشدن نزد همشهریان مسئول شعبات رای ریزی( یعنی اگر درهرشهر یک شعبه غیربومی سیار ناشناس مستقرشود این مشکل تا حدی حل می شود). ازسوی دیگر ازجمعیت ۸۰ میلیونی ۲۰ میلیون که واجدشرایط رای دادن نیستند و می ماند ۶۰ میلیون ازاین تعداد طبق آمار ۴۹ درصد شرکت کرده اند که درهرخانواده برخی افراد شرکت کرده وبرخی ازاعضای خانواده با بی انگیزگی ظاهرشده وشرکت نداشته اند ومعنی آن این است که از بیست میلیون خانوار بیشتر بزرگسالان شرکت کرده اند ولی درصدمشارکت جوانان خیلی کمتراست یعنی تمام خانواده های ایرانی از کشور ونظام خود حمایت نموده اند ولی جوانان از اقدامات مسئولان کشور بسیار خشمگین هستند ودرصد مشارکت آنها از۲۵ درصد تجاوز نمی کند که این تعدادهم ازخانواده اصولگرایان است بنابراین ما یک مشارکت ۹۵ درصدی سرپرست وپدرومادران خانواده ها را داریم ویک مشارکت ۲۵ درصدی جوانان واین شکاف ۷۰ درصدی بین میان سالان وکهنسالان با جوانان یک شکاف بسیارخطرناکی است که بعداز ۲۰ سال کشور را ازکنترل خارح می کند بنابراین دولت سیزدهم از نوزادی تا ۳۰ سالگی همه نوع توجه وپشتیبانی ها را باید مدنظر قراردهد تا دردوره ۴ ساله دوم بتواند آرای آنها را جلب نماید زیرا جداشدن جوانان ازحاکمیت مانند جداشدن اهرم ترمز از یک اتومبیل کارخیلی خطرناکی است چون درکشور خیانتهای ملی گسترش می یابد وکشور ازپشت خنجزمی خورد ونباید میزان عدم مشارکت رابین کل جمعیت تقسیم نمود تا رده گم کردن صورت بگیرد وقشرجوان کشور ازوضعیت مدیریت اسلامی دولتها بسیارخشمگین هستند وعدم شرکت آنها درانتخابات سند زنده این مدعاست و نیروی جوان که باید حامی کشورباشد مقابل کشورایستاده ورواج افعال شیطان پرستی و مفاسداخلاقی وحیوان گرایی وحیوان دوستی و تسلیم تهاجم فرهنگی شدن وبی اراده بودن وبی انگیزه شدن وبه روزمره گی افتادن نشانه های خطر سقوط جوانان است وآقای رئیسی دردولت خود باید تمام قدرت خود راصرف هدایت اقتصادی درست جوانان نماید تا جوان با ازدواج به موقع وشغل آبرومند برای کشور مولد وتولیدکننده قدرت باشد و اگر امروز به جوانان اهمیت داده نشود در ۲۰ سال آینده وبالاتر کشور با بحرانهای اجتماعی وسیع وکنترل ناپذیر مواجه می شود واینکه همه امکانات کشور بین اصلاح طلبان واصولگرایان تقسیم شود وبقیه مردم مانند بیگانه ها درکشور زندگی کنند سرنوشت این بی اعتنایی ها سیلی هایی است که کشور ازجوانان می خورد و از صفحه توجهات آنان برای همیشه حذف می شود.بنابراین به نرخ روز باید روزی خورد و وقتی توجه به جوانان واجب است بی توجهی به آنان گناه وشکست نابخشودنی برای کشوراست واین شرم آوراست که بعداز نسل سوم انقلاب درهمه زمینه قحطی رایج شود ودرهای تعطیلی محکم قفل شود وسواره برای همیشه پیاده رافراموش نماید. کشورمتعلق به تمام مردم است چه شایستگان وچه ناشایستگان و کسانی که امنیت اقتصادی وروحی وروانی ندارند
حتی اگر کافرمطلق باشند حق آنها تضییع شده و باید حق آنها ازکشور تامین شود وانقلابی بودن به معنی مصادره کل اقتصاد به سود انقلابیون ومحروم نمودن غیرانقلابیون نیست. شاید غیرانقلابی ها لایق کسب مقامهای مهم کشور نباشند ولی حق وحقوق انسان بودن آنها محفوظ است وظلم به حقوق شهروندی مردم خروج ازمحور انقلابی بودن است وحق مردم قابل خوردن نیست وهرکس بخورد تاوانش را باید به خدا بپردازد. امروز دوره اول انقلاب که مردم کشوراکثریت بی سواد بودندنیست و مردم دیگر شترنیستند که با نواختن نی محزون به خواب عمیق بروند وفیلم سینمایی خوشبختی رویایی درخواب ببینند وهمه باید به شعور ملت احترام بگذارند .بنابراین با توجه به جوانان میزان مشارکت جوانان درانتخابات آتی بیشترخواهدشد وتهدیدها به فرصتها تبدیل خواهد شد وکشور مسیر درست پیشرفت را طی خواهد نمود وهمه چیز روی غلتک حرکت درست خواهدافتاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
علت، ناکارآمد بودن تیم دولت، به علت کارشکنی اصول گرایان وکلا حکومت میدان با آنان، که به بدبختی وفقر مردم تمام شد!؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۳:۵۶ ۰۳ تير ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
تمامی علتهاشو که چرا مشارکت در انتخابات 1400 کم شد و عده ایی پای صندوقهای رای نیآمدند و عده ایی رای باطله به صندوقها انداختند رو هم ملت و هم مسئولان ملت کاملا و شفاف می دانند نیازی به توضیح دادن نیست فقط یه عده وفادار به نظام مقدس اقشار ضعیف مستضعفین شرکت کردند و رای صحیح دادند .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
علت مشرکت پایین بعلت عملکردناقص دولت روحانیست.گرسنگی بدهکاری بدبختی شرمندگی همه وهمه مقصرروحانیست.فقط زودترجمع کنه بره نفس بکشیم.مردیم تواین هوای مصموم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
بله
آخرین اخبار