فیلمی از آستان مقدس بی بی زینب (س) در روستای یزدل شهرستان آران و بیدگل را مشاهده می‌کنید.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت زينب(س) يکی از دختران حضرت امام موسی بن جعفر(ع) و خواهر امام رضا(ع) است .حضرت امام موسی کاظم (ع) دارای چندین فرزند دختر به نام‌های: حکیمه، خدیجه، رقیه، زینب، عباسه، آمنه، علیه، فاطمه، لبابه، کلثوم، حسنه، عائشه و میمونه می‌باشند که محل قبور برخی از این امام زادگانِ لازم التعظیم، به دلیل حاکمیت جائران و ظالمان، در اختفاء زندگی کردن امام زادگان (به دلیل مختلف اجتماعی و سیاسی)، عدم تهیه کتیبه برای قبور آنان، محو شدن آثار گذشتگان، وجود دشمنان شیعه و بالاخره کتاب سوزی‌های متعدد معلوم نیست.

هنگام هجرت اجباری امام رضا(ع) توسط مامون عباسی به ایران، علویون نیز به تبعیت از ایشان به ایران مهاجرت کردند بی بی زینب (س)  نیز همراه خواهران خود برای دیدار با امام رضا ع وارد ایران می شوند، که در سال۲۰۱ هجری قمری به شهادت می رسند و در همین مکانی که زیارتگاه است به خاک سپرده می شوند.

آستان مقدس امامزاده بی بی زینب (س) بر بلندی های مشرف به یزدل واقع شده ،که قدمت این شاهکار هنری ایرانی – اسلامی به زمان ایلخانی بر می گردد و در زمان صفویه و قاجاریه باز سازی و به ساختمان های آن اضافه شده است. معماری بنا دارای گنبد مخروطی شکل و دو گلدسته بلند با کاشی های فیروزه ای و دو مناره کوچکتر است و داخل حرم نیز با کاشی کاری و گچ برهای زیبا و تصویر گری و آینه کاری تزیین شده است.

مسجد بسیار زیبایی با بنای تاریخی در ظلع غربی صحن بالا قرار دارد، که به وسیله یک راهرو به صحن و با یک درب به زیارتگاه (ضریح ) متصل است، که نماز با شکوه جماعت در این مکان مقدس برگزار می‌شود.

فیلمی را که شهروندخبرنگار ما از آستان مقدس بی بی زینب (س) در روستای یزدل شهرستان آران و بیدگل را ارسال کرده مشاهده می‌کنید.
منبع: مرتضوی - اصفهان 


بیشتر بخوانید:

برای آموزش اصول تصویربرداری خبری برای شهروندخبرنگاران اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار