مدیر جهاد کشاورزی کلاله از افزایش ۳۰ درصدی کشت چغندرقند در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، علی علیزاده مدیر جهادکشاورزی شهرستان کلاله در استان گلستان گفت: کشاورزان دارای مزارع آبی امسال رغبت خوبی به کشت این محصول بعنوان تناوب کشت پاییزه نشان داده اند و میزان کشت چغندر قند در کلاله با ۳۰ درصد افزایش به ۵۲۴ هکتار رسیده است.

مدیر جهادکشاورزی کلاله با تاکید بر ضرورت تناوب کشت و مصرف بهینه از آب گفت: با توجه به اینکه چغندرقند کشتی وجینی است در کنترل علف‌های هرز بسیار موثر است و بهره مندی از آب طبیعی (نزولات آسمانی) استفاده از آب‌های زیر زمینی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

او در ادامه گفت: بازگشت برگ‌ها به زمین تقویت خاک، معادل ۲۰ تن کود حیوانی را به همراه دارد؛ ضمن اینکه میانگین تولید ۶۵ تن در هکتار و قیمت هر کیلوگرم ۱۲۰۴ تومان با عیار پایه ۱۵ درصد، درآمد قابل توجهی نسبت به محصولات دیگر نیز برای گشاورز رقم می‌خورد.

هاشم درخشانفرد کارشناس و نماینده کارخانه قند جوین در گلستان؛ که به محل برداشت چغندر قند در کلاله آمده بود هم‌گفت: تاکنون ۴۰ هزار تن چغندر قند در استان گلستان تولید؛ که به کارخانه قند جوین ارسال شده است.

او افزود: عیار پایه برای چغندر قند در استان گلستان ۱۵ درصد تعیین شده؛ اما میانگین عیار با ۱۶ و ۱۵ صدم درصد سطح قیمت محصول و درآمد را برای کشاورزان افزایش داده است.

آق اویلی آرتق زاده کشاورز کلاله که در حال برداشت محصول بود؛ به ما گفت: کشت چغندرقند برای رعایت تناوب و درآمد بالا نسبت به خیلی دیگر از محصولات پاییزه مناسب‌تر است.

این کشاورز گفت؛ پارسال ۷ هکتار و امسال ۹ هکتار کشت چغندرقند داشته ام و سال آینده نیز این کشت را ادامه می‌دهم.

گفتنی است در کلاله از ۶۸ هزار و ۲۰۴ هکتار اراضی باغی و زراعی ۹ هزار و ۲۳۶ هکتار آن آبی است.

انتهای پیام / ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.