اطلاعیه ای در رابطه با گروه دارویی برکت و قیمت فروش واکسن در سایت کدال منتشر شده که مورد نقد بسیاری از افراد قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از کش و قوس های فراوان در مورد تولید واکسن ایرانی کرونا، امروز اطلاعیه ای در سطح رسانه ها منتشر شد که نشان می دهد شرکت شفا فارمد قراردادی مبنی بر فروش هر دوز واکسن کرونا به قیمت ۲۰۰ هزار تومان را به امضا رسانده است.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: در صورتی که این خبر صحت داشته باشد، می تواند تاثیر واضحی بر ارزش سهام شرکت‌های داشته باشد، مخصوصا سهامداران عمده شرکت شفا فارمد متاثر می‌شوند.


بیشتر بخوانید


وضعیت سهامداران شفا فارمد نشان می دهد که دو شرکت داروسازی برکت و لقمان در زمرۀ سهامداران عمدۀ آن قرار دارند. برای مشاهده این امر می‌توان به سایت کدال (سامانه اطلاع رسانی ناشران) مراجعه کرد.

اطلاعیه کدال شرکت برکت در مورد تفاهمنامه همکاری بین هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران و شرکت گروه صنایع شفا فارمد جهت خرید واکسن کرونا کووایران برکت




اطلاعیه کدال شرکت دارویی لقمان در مورد تفاهم نامه همکاری بین هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران و شرکت گروه صنایع شفا فارمد جهت خرید واکسن کرونا کووایران برکت 


همانطور که مشاهده می شود، خبری که طی ۲۴ ساعت گذشته در فضای رسانه ای مطرح شده است، توسط دو شرکت دارویی برکت و لقمان نیز مورد تائید قرار گرفته است. با عنایت به نکات مذکور، از یک سو می بایست شاهد آغاز واکسیناسیون کرونا با واکسن تولید داخلی بود که تاثیرات اجتماعی و بهبود وضعیت درمان این بیماری در کشور را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر می بایست منتظر تاثیر آغاز تولید این واکسن بر وضعیت اقتصادی بنگاه های مرتبط با آن بود.

قیمت واکسن کرونا هنوز مشخص نیست

امیر علی امیر باقری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در اطلاعیه شرکت گروه دارویی برکت که بر روی سایت کدال منتشر شده تصریح شده است، ارقام به صورت علی الحساب بوده و قیمت نهایی دارو را کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو به طور دقیق مشخص کند.

کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: صرفا از این اطلاعیه نمی‌شود قیمت دقیق واکسن را اعلام کرد و باید صبر کرد تا دولت و شرکت در این رابطه شفاف سازی کنند و نکته قابل توجه این است که، میانگین قیمت جهانی در محدوده ۲.۵ دلار قرار دارد و ارقام بالاتر عمدتا معقولیت اقتصادی این کار را در کوتاه مدت زیر سوال می‌برد، به هر حال رقم ۲ تا ۳ دلار به عنوان متوسط پذیرفته شده در دنیا برای واکسن بیماری کرونا درجهان در نظر گرفته شده است، ارقام بالاتر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و باید آن‌ها را جست وجو کرد و معقولیت اقتصادی آن را سنجید.

البته که این محاسبات در خصوص واکسنی مانند کوواکس هم رقمی معادل ۱۹۲ هزار تومان را نشان می دهد.

در این میان حجت نیکی ملکی روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام نیژ هم به این اظهارنظرها واکنش نشان داد.

آیا اطلاعات منتشر شده از گروه دارویی برکت صحت دارد؟

در انتها ذکر می‌کنیم که باید منتظر بمانیم قیمت واکسن از طرف دولت و شرکت مربوطه اعلام شود و این اعداد و ارقامی که بیان شده علی الحساب هستند و هنوز قیمت نهایی مشخص نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۲ تير ۱۴۰۰
باید قیمتی خریداری کرد که هم شرکت سود کنه هم از ارقام خارجی گرانتر نباشد تا این شایعات پایان یابد
آخرین اخبار