به عقیده تحلیلگران، یکی از دلایل افت نسبی مشارکت در انتخابات امسال، کم‌توجهی مسئولان به موضوع "اقناع افکار عمومی" بود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ وقتی صف‌های فشرده مردم پای صندوق‌های رای از قاب تلویزیون منعکس می‌شد، بسیاری تصور این حجم از حضور مردم را نداشتند. مشکلات معیشتی، گلایه‌هایی که مردم از وضع موجود و عملکرد دولت و برخی دستگاه‌های اجرایی و همچنین سایه کرونا، عواملی بود که هر کدام به تنهایی می‌توانست مشارکت مردم را تحت تاثیر خود قرار دهد.

اما در حالیکه برخی مراکز افکارسنجی، مشارکت را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد پیش‌بینی کرده بودند، ثبت مشارکت ۴۸.۸ درصدی با وجود همه این گلایه‌مندی‌ها، زمان شناسی و اراده سیاسی مردم برای تغییر را به رخ بدخواهان و حامیان کمپین رای_بی_رای کشید.

با این حال، چنین حضوری اگرچه در شرایط موجود امیدوارکننده بود و نقشه تحریم‌کنندگان انتخابات را بر باد داد، ولی این درصد از مشارکت را می‌توان در قالب یک کنش یا تلنگر اجتماعی به عملکرد مسئولان تلقی و تفسیر کرد.

البته مردم ایران در طول بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی همواره نشان داده‌اند که در بزنگاه‌های مختلف پای کار انقلاب می‌ایستند و حتی جان خود را نیز فدای آرمان‌ها می‌کنند، اما اکنون این سوال مطرح است که علت افت نسبی مشارکت مردم در انتخابات چه بود؟ به نظر می‌رسد به غیر از عواملی نظیر همه‌گیری کرونا، گله‌مندی مردم از وضعیت معیشتی و برخی مشکلات و کُندی‌ها در شعب اخذ رای، عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل بوده است.

به عقیده تحلیلگران، یکی از عوامل اصلی، کم‌توجهی مسئولان در قوا به موضوع بسیار مهم "اقناع افکار عمومی" است. اقناع افکار عمومی در حکومت اسلامی متوجه همه مسئولان و تصمیم‌سازانی است که عملکرد آن‌ها در معرض دید و قضاوت مردم قرار دارد.

حال نگاهی به گذشته داشته باشیم:

بعد از اینکه شورای محترم نگهبان ۷ کاندیدا را برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری تایید کرد، سوالات و ابهاماتی در ذهن جامعه شکل گرفت که پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن‌ها داده نشد. یکی از این ابهامات، علت احراز نشدن صلاحیت برخی از نامزد‌ها بود.

در این میان، برخی مواضع اعضای محترم شورای نگهبان نیز به ابهامات دامن زد. رسانه‌های خارجی هم که پیش از این شورای نگهبان را به بهانه‌های مختلف سیبل حملات خود قرار می‌دادند، اینبار نیز هجمه وسیعی را علیه این شورا به راه انداختند تا به اصطلاح "از آب گل‌آلود ماهی بگیرند".

این در حالیست که اگر در موضوع احراز صلاحیت‌ها به اقناع افکار عمومی توجه می‌شد ابهاماتی از این دست نمی‌توانست مانع مشارکت بخشی از رای‌دهندگان در انتخابات شود. بویژه آنکه رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی ۱۴ خرداد خود علناً از جفا به برخی نامزد‌های احراز صلاحیت نشده سخن گفتند که باید جبران شود.

به همین دلیل، این اعتقاد وجود دارد که اگر در موضوع احراز صلاحیت‌ها از سمت شورای نگهبان منع قانونی برای اعلام عمومی ادله وجود دارد، شاید لازم باشد مجلس شورای اسلامی ورود کند و ایرادات قانونی را برطرف کند چراکه در پاره‌ای موارد، لازمه اقناع افکار عمومی دانستن دلایلی است که باعث احراز نشدن صلاحیت نامزد‌ها شده است.

در موضوعات دیگر از جمله گران شدن یکباره بنزین نیز اگر قبل و بعد از اعمال این سیاست، دولت با مردم صادقانه صحبت می‌کرد و چرایی اجرای این سیاست را توضیح می‌داد، قطعا اتفاقات آبان ۹۸ و موج‌سواری سوءاستفاده‌کنندگان رخ نمی‌داد. همانطورکه در موضوع کرونا هم اگر مردم عزیز ایران درباره ابعاد موضوع توجیه نشده بودند، مطمئنا اینچنین به میدان همکاری و همدلی نمی‌آمدند و آن همه جان‌فشانی به خرج نمی‌دادند؛ در واقع، بخش مهمی از مدیریت کرونا مرهون "اقناع افکار عمومی" بود که رهبر معظم انقلاب نیز در آبان ماه گذشته در جلسه با ستاد ملی کرونا به درستی بر نقش و اهمیت آن تاکید کردند.

رهبر معظم انقلاب پیش از این هم درباره اهمیت اقناع افکار عمومی بار‌ها تاکید کرده‌اند؛ از جمله در تیر ۱۳۹۷ که در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه اقناع افکار عمومی را در برخورد دستگاه قضا با مصادیق فساد اقتصادی ضروری خواندند و تأکید کردند: وقتی مفسدی را محاکمه و مجازات کردید، روشن و مستدل و هنرمندانه برای مردم تبیین کنید تا مردم صحت عملکرد شما را احساس کنند و تهدیدات به فرصت تبدیل شود.

در همین راستا، قوه قضائیه در دوران ریاست آیت‌الله رئیسی گام‌های بلندی در جهت اقناع افکار عمومی برداشت که همین موضوع یکی از دلایل اقبال مردم به ایشان در انتخابات ریاست جمهوری بود؛ لذا با توجه به گسترش روزافزون و اثرگذاری فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جامعه و نیز ابعاد وسیع دسیسه دشمنان علیه جمهوری اسلامی، امروزه "اقناع افکار عمومی" نه تنها یک "ضرورت قطعی" و یک "الزام حاکمیتی" که یکی از پایه‌های "جمهوریت" نظام مقدس ایران اسلامی به شمار می‌رود. هر دستگاهی اگر به بهترین شکل هم عمل کند، اما نتواند افکار عمومی را قانع و همراه کند؛ مطمئنا اول از همه به اعتبار خود و در نهایت به اعتبار نظام جمهوری اسلامی که بر مبنای مردم‌سالاری دینی استوار شده است، لطمه وارد خواهد کرد.

بر همین اساس، چنانچه از هم اکنون سازوکار قانونی لازم در همه نهاد‌ها برای بیان علت‌ها و اقناع افکار عمومی فراهم شود، می‌توان امیدوار بود که در انتخابات بعدی شاهد مشارکت گسترده مردم در تعیین سرنوشت خود باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۰ تير ۱۴۰۰
سلام
تورم زیاد و قیمتهای بسیار بالای مسکن و اجاره آن فشار سنگینی به همه مستاجران وارد کرده به طوری که نه تنها مردم امید خرید بلکه حتی امید به اجاره خانه کوچک را نیز ندارند مثلا خانه ای که سه سال پیش با ۳۰۰ میلیون تومان میشد خرید الان قیمت خرید آن بالای ۵ میلیارد تومان و اجاره آن بالای ششصد میلیون تومان است،
۱. مسئولین و خصوصا دولت روحانی باید پاسخگوی این شرایط باشند
۲ . با توجه به استقبال آقای رئیسی از پیشهاد برای خروج از تورم پیشنهاد میکنیم اگر به طور مثال یک خانه قدیمی ۳ طبقه (هر کجای شهر باشد ) متعلق به سه نفر باشد به جای اینکه دولت و شهرداری مجوز ساخت به بساز بفروش دهد به سه نفر دیگر که به طور مثال سرمایه ۷۰۰ ،۸۰۰ میلیونی مثل جوانان که قصد ازدواج دارند و یا مردمی که خانه ندارند و سرمایه کم دارد مجوز و امتیاز با مصالح ارزان قیمت قرار دهد و به جای سه طبقه قدیمی شش طبقه جدید ساخته می‌شود و ۶ نفر صاحب خانه می شوند(زمین از سه نفر و ساخت از سه نفر دیگر )
با این پیشنهاد مردم به صورت جهادی برای خودشان خانه می سازند و دولت و شهرداری با هزینه خیلی کم مدیریت و کار جهادی می کنند
شهر پر از خانه های نوساز می شود سرعت ساخت ساز و اشتغال بالا میرود و مشکلات مسکن مهر و حاشیه سازی نیز وجود ندارد
لطفا شما که با آقای رئیسی و مجلس ارتباط دارید این پیشنهاد را به گوش مسئولین برسانید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۳ تير ۱۴۰۰
من به شخصه هر اتفاقی بیفته از حق رایم استفاده می کنم.
اگر همه چی بترکه، اگر نماینده ای نداشته باشم، اگر مورد ضرب و شتم قرار بگیرم، اگر مریض باشم، اگر از کار بیکار شم(هرچند که الانم کار ندارم)...هرچی بشه من همه جوره پای کشورم هستم. عاشقشم. بقیه هم خودشون باید ببیند الویتشون چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
سلام
کی نتایج انتخابات به تکیک استان ها را اعلام می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۳ تير ۱۴۰۰
بجای هزینه تراشی برای اقناع افکار عمومی عملکرد مثبت ارائه بدید مردم هم خودشون با شور و شوق میان پای صندوق رای .
به همون دو کلمه جمهوری و اسلامی توجه داشته باشید کافیه .
یعنی در تصمیماتتون نظر جمهوریت و نظر اسلام رو در نظر بگیرید .
کجای جمهوریت اختلاس خوبه و کجای دین ما دزدی جای داره؟
عدالت عدالت و عدالت . هم در تاریخ ملی ما و هم در دین ما بارها از عدالت صحبت شده .
سوال من اینه الان چقدر کشور ما عدالت محور هست ؟
بجای تحلیل گذشته هم رویکردتون اینده نگری فعال باشه .
و من الله توفیق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۲ تير ۱۴۰۰
صفر خواهد بود اگ از شورا جدا بشه ک ب اون ربطش ندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۲ تير ۱۴۰۰
بله شما درست میفرمائید اگه از شورا جدا شده بود مطمئنا در صد مشارکت خیلی خیلی کمتر از این میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۳ تير ۱۴۰۰
حالا خوبه باطله های شورا از ریاست جمهوری بیشتره و نعرفه هاش کمتر.
اخه کی برای شورا میره رای بده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۲ تير ۱۴۰۰
بازی با کلمات برای فرار اقناع نگو سواری سالیان عده ایی خاص بر گرده اقتصادی تحلیل رفته اکثریت جامعه بگو لطفا از مردم بپرس!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۲ تير ۱۴۰۰
من مطمئنم اگه آقای رئیسی به وعده هاش عمل کنه که حتما خواهند کرد تو چهار سال بعد کمه کمش چهل پنجاه میلیون رأی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۲ ۰۲ تير ۱۴۰۰
بیش از ۵۰ میلیون ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۰۲ تير ۱۴۰۰
20 درصد چون همه چی بسته به دلار و بنزین گرون میشه ولی کنترل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۰۲ تير ۱۴۰۰
فقط مگر قیمت مسکن درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
حميده
۰۰:۴۴ ۰۲ تير ۱۴۰۰
سلام
مردم از دولتمردان نااميد هستن انشالله اقاي رئيسي بتونه جبران كنه و گر نه كه ديگه حوصله همه از دزديها و بي برنامه ها تمام شده
احمدي نژاد نمي تونست از اقاي رئيسي جلو بزنه ولي نفهميديم چرا رد صلاحيت شد و خيلي ها بابت اون نيامدن راي بدن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۲۵ ۰۲ تير ۱۴۰۰
رو که نیست، سنگ پای قزوینه
Iran (Islamic Republic of)
یوسف اصفهانی
۲۳:۴۵ ۰۱ تير ۱۴۰۰
درود بر منجی وبت شکن ایران بهترین ریس جمهور محبوب جناب اقای ریسی کبیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۱ تير ۱۴۰۰
۴۸ درصد با رای باطله
اونایی رای باطله دادن که بخاطر شغلشون مجبور بودن رای بدن که اگر اونارو از انتخابات کم کنیم مشارکت زیز ۴۰ درصد میشه
اقایون مسئول چه کردید با این مردم؟
که ۹۸ درصد سال ۵۸ تبدیل به ۴۰ درصد و حتی کمتر سال ۱۴۰۰ رسیده؟
United States of America
M
۱۷:۳۳ ۰۲ تير ۱۴۰۰
اینو از کسی بپرس که دو دوره بهش رای دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۱ تير ۱۴۰۰
من امسال رأی دادم ولی دیگه هیچ وقت نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۱ تير ۱۴۰۰
اگر اقای رئیسی به قول هایی که داد عمل نکرد دیگه کلا قید انتخابات رو میزنم
India
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
گرانی ها رو کنترل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
چه اقبالی به رییسی وجود داشته بیست و نه میلیونی که به روحانی رای دادند امسال رای ندادند و همون هفده میلیون چهار سال پیش که به رییسی رای دادند دوباره رای دادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۳ تير ۱۴۰۰
29 میلیون را از کجا اوردی؟!
اقای روحانی کلا 24 میلیون رای داشت.
توهم میزنی بزن اما به انداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۱ تير ۱۴۰۰
عالی کشور مال امام زمان عج است غم نداریم ترس نداریم از دشمن نادان هم باکی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۲:۴۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
روی انتخابات 4سال آینده بلاشک مشارکتی بالای 80درصدی خواهیم داشت چون آقای رئیسی اکثر خلع های سیاسی اجتماعی رو پر خواهند کرد ان شاءالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
مشارکت تقریبا پنجاه درصد بود و اونایی که رای ندادن اصلاح طلبا بودند، باور کنید رای ندادن یه عده نعمته
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۲ تير ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
اقای رئیسی اگه میخوان تا چند سال آینده وضع بدتر نشه تنها یک راه مونده و اینه از بالا انتخاب کردن و شارژ کردن و پیشنهاد دادن مشکلی را حل نمیکنه راه حل این پایینهاست پیش من و امثال لطفا یک کانال مستقیم جهت ارتباط بزارن نا راحت تماس برقرار کنیم تا من بگویم مشکل چیست و همین اشاره کافی است که در اول انقلاب در روستای من فقط مدرسه ابتداعی بیش از ۷۵ نفر دانش آموز داشت ولی اکنون واقعا دل هر انسانی بدرد میاد وقتی میبینه جمعیت کشور سه برابر و جمعیت مدرسه ما ۵ کلاس یک معلم به ده نمیرسه براساس رشد جمعیت الان باید بالا ی ۲۰۰ ما دانش آموز میداشتیم و این راه حل دارد راهی که از پایین قابل حل هست و مشکلات سایر مناطق نیز در گرو حل این مشکل هست حتی حل این مشکلات که بسیار پیچیده نیز نیست تحریم را نیز بی اثر و رشد تورم کاهش خواهد یافت البته کاری به مدرسه ندارم راه حل جای دیگه هست فقط میخاستم بدونن مسئولین که چه خبره و چه خبر ها که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۱ تير ۱۴۰۰
کاری نداریم 48درصد مشارکت بوده یا نه ولی اگه روند مثل گذشته باشه باید منتظر چیز هایی عجیب تر از رای بی رای باشیم.اگر این واقعیت را قبول نکنیم که سیاستهایمان در این چند دهه غلط بوده باید شاهد وقایعی خطرناکتر باشیم که هم مملکت را تهدید میکند هم ملت را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۱ تير ۱۴۰۰
4 سال دیگر کی مرده کی زنده ولی بیشتر زنده اند اگر همه بی خانمانها خانه بی کاران کار بی پولها پول بی مجردها متتاهل 100 درصد پای صندوق ان هم اقای رئیسی ان شالله
France
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۲ تير ۱۴۰۰
از جانب بقیه حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۱ تير ۱۴۰۰
این انتخاب شاهکار ملت ایران بود .
امیدوارم این شاهکار ملت پس از چهار سال سربلند و پیروز به در آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۱ تير ۱۴۰۰
مردم ازقوه قضاییه هم برخوردجدی وبازدارنده ندیدن بایدمجازات مجرمان متناسب باجرم واسیبی که به جامعه زده بودندمیشدنه باملاحضه کاری وملایمت
Netherlands
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۱ تير ۱۴۰۰
48 تقسیم بر دو کنی درست میشه آمارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
به چه مناسب؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۱ تير ۱۴۰۰
شما اجازه بدید آقای رئیسی بیاد و کار رو شروع بکنه بعد در مورد 4 سال بعد صحبت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۱ تير ۱۴۰۰
تنها دلیل رای ندادن خیلی ها عملکرد ضعیف دولت فعلی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
رییسی عزیزم خدا نگهدار تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بله دیروز تا حالا دو هزار تومان رو دلار افتاده.هر کلمه ای که میگه تورم ایجاد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۳ تير ۱۴۰۰
دوست ناشناس 22:57 ایشون هنوز رییس جمهور نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۱ تير ۱۴۰۰
خدا هم به داد مردم برس هم ب داد رییسی
Iran (Islamic Republic of)
حکمت
۲۰:۰۳ ۰۱ تير ۱۴۰۰
من خودم ساعت ده شب رفتم رای دادم به امید فردایی که شاید بهترشود...اگرمعیشت مردم از این وضعی که اقای روحانی باعث وبانیش بودخارج نشوددوره ی بعدی درکار نیست ومردم به راحتی درسی ازاین سخت تر به مسءولین میدهند.چهارسال پیش رو باید به مردم توجه شودوشفاف سازی هم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۱ تير ۱۴۰۰
من اخرین دوره ای است که می توانستم سر کار بروم گفتم شاید نیاز شود اگر در این 4 سال برای من جوان کارشناس ارشد کارجور شد که هیچ همیشه می روم وگرنه دیگر پا نخواهم گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریان
۱۹:۴۳ ۰۱ تير ۱۴۰۰
شورای نگهبان در انتخاب‌ها دقت بیشتر و متنوع تر گزینش کند و دانشگاهها و مراکز و احزاب پرورش ریاست جمهوری در این کشور بنا و ساخته شود.
هر ریس جمهوری که نتواند چندین برابر ریس جمهور قبلی کار کند ،یقینا نا کارآمد است.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۳۸ ۰۱ تير ۱۴۰۰
به فکر کنکور سراسری شایستگان و نخبه ها و گزینش و پرورش های استعدادها و گزینش از میان دانشگاهیان و حوزه ها و یا هر که فکرهای بلند و اجرایی برای کشورش دارید باشید .
در صورت پرورش ندادن ریس جمهور و مدیر توانمند و نخبه و انقلابی کشور ما در معرض خطرهای بسیاری خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۱ تير ۱۴۰۰
دولت روحانی بلای به سر مردم آورد که در تاریخ سابقه نداشته گرانی بنزین وعده ها دورغ گرانی چند درصدصف بستن مردم به خاطر یک لقمه نان والا کرونا وسیله بود براه دولت که راحت باش خدا ازش نگذار ‌که من خودم دوبار بهش رای دادم که مردم ناراضی بودن که شرکت نکردن درانتخابات بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بستگی به پیشرفت و آبادانی این کشور دارد.
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۹:۱۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
سلام ،ای مسئولان نظام تو را به خدا به اون شیری که خوردیدتو را به هرکه مپرستید نگذارید مردم با صندوق رای و خدای نکرده با نظام فاصله بگیرند به داد این ملت برسید به اقتصاد کشور برسید مردم کمرشون تو گرونی ها خم شده چند ملیونی که اومدن خیلی مردونگی کردن اقا رئیسی تو را به امام رضا قسم که خودت خادمیش کردی قسم به وضع این مملکت برسید دست مفسدا و دزدا قطع کن دعای مردم پشت سرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۱ تير ۱۴۰۰
جلو گرانی را بگیرید همینک همه اقلام درحال پرواز هستند کارتان با ملت تمام شد دوباره به گرانی ادامه می دهید
-
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بنده و خانواده ام فقط بخاطر نظام ،و رهبری فرمودند واجب شرعی رفتیم رای دادیم خدا کنه رئیس جمهور جدید بتونه موفق بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بذار این چهار سال بگذره، ببینیم آقای رییسی که باهزار کلک انتخابش کردند، برای مردم چه کار می کنه، بعد ازفردا حرف بزن!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۱ تير ۱۴۰۰
الان 48 درصد خیلی زیاده ؟ چندین درصدش هم که باطله بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
من جون با چه پولی باید زندگی کنم چند سال با حقوق کارمندی کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بیچاره رئیسی. نیومده همه ازش طلب دارن. کاش دوره روحانی هم همینقدر زبون داشتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بیچاره چیه این اخرین فرصتتونه شما نبودین میگفتین اشتباه انتخاب کردین بیا اینم به قول شما انتخاب درست ببینیم چجوری اقای ریسی میخواد قولی که داد روزی ۲۷۰۰ تا خونه بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بیچاره!!!هرکی‌خربزه‌میخوره‌پای‌لرزش‌بایدبشینه.بیچاره‌مردمن
،‌‌البته‌بعضیها‌شون‌.شمابجای‌دلسوزی‌برای‌‌اوشون،اولا:
‌وکیل‌الدوله‌نباش‌ثانیا:ادب‌داشته‌باش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۱ تير ۱۴۰۰
خوب ریس جمهوری همینه عزیز ،فذق بین فقیر و گدا و ریاست جمهوری همینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۱ تير ۱۴۰۰
رئیسی شانس آورد 4سال پیش رای نیاورد وگرنه الان در موردش اینجوری حرف نمیزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۱ تير ۱۴۰۰
هر که کم کار باشد تحسین نمیشود لعنت و نفرین می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۲۱:۱۱ ۰۱ تير ۱۴۰۰
مگر نداشتید
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۲ تير ۱۴۰۰
آخرین فرصت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
اگ رییسی نتونه وضع اقتصادی معیشتی مردمو درست کنه و گروتتر بشن ۴ سال دیگه ی نفرم رای نمیده الانم ندادن چون رای نیورده بود دولت خودش انتخابش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
داداش همین الانم ملت رفتن به فامیلاشون تو شورا رای بدن اونم کنارش دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۱ تير ۱۴۰۰
این نظر قطعا این حقیقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
مشارکت تقریبا پنجاه درصد بود و فقط اصلاح طلبرای ندادند. باور کنید رای ندادن یه عده نعمته
من که رای دادنم به شکمم وصل نیست، روزی بخاطر نظام جنگ نظامی بود، مذهبی ها شرکت کردن. و امروز جنگ اقتصادی مذهبی ها شرکت کردن و نظام نجات دادند.
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
اگر آقای رئیسی در این ۴ سال عملکرد خوبی نداشته باشد برای نظام هم هزینه زیادی خواهد داشت همین ۱۸ میلیون نفری که بهش رای دادن آقای رئیسی را رها نکنن و ازش مطالبه کنن اگه عملکرد منفی داشتن مبادا میدان را خالی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۱ تير ۱۴۰۰
اگر انتخابات فقط ریاست جمهوری بود که 5 درصد هم نمیرفتند پای صندوق منتها بحث شوراها و طایفه ای شدن انها بود که مردم حدود 40 درصد رفتند پای صندوق
Iran (Islamic Republic of)
ل
۱۷:۰۳ ۰۱ تير ۱۴۰۰
واقعا مغز قدرتمندی داری مواظب باش به عنوان نخبه ندزدنت که خسارات جبران ناپذیر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۱ تير ۱۴۰۰
جناب ل 17:03 من نمیدونم واقعا فازت چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۱ تير ۱۴۰۰
همش به خاطر شوارها بود آفرین
-
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۱ تير ۱۴۰۰
البته فقط بخاطر شوراها نبوده اصل نظام قبول داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۱ تير ۱۴۰۰
دوست عزیز ل. نگاه کن به نظر مردم چند نفر تایید کردن
بعد حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۱ تير ۱۴۰۰
همه که بی دین نیستن چشمشون به دهن اسرائیل باشه رای ندن. روزی جنگ نظامی بود و مذهبی ها نجاتش دادند و الان جنگ اقتصادی و مذهبی ها رفتن نجات دادن نظام رو. بی دینها هیچ وقت نبودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۳ تير ۱۴۰۰
پس الان 51/8 ملت ایران بی دین هستند ؟
طبق قوانین اسلام حکومت نامشروع میشه اینجوری که .
چرا حرف بی حساب و کتاب میزنید؟
ایا شما و امثال شما ادامه دهنده راه کسی هستید که میگفت حکومت برای من از عطسه بزی بی ارزش تره؟
شما که دو دستی چسبیدید به صندلی ریاست .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۰ ۰۱ تير ۱۴۰۰
عزیزان ۸ درصد آرا هم که باطله بودند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۱ تير ۱۴۰۰
مطمنین۴۸درصدبوده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۱ تير ۱۴۰۰
۱۰ درصدم نبودن ... کی ب ریاست جمهوری رای داد همش مال شورا بود ک...اگ راس میگن تو ی تاریخ نباشن بعد معلوم میشه پس مسوولین رده بالا حواسشون باشه مردم دارن از ایی نظام ودولت فاصله میگیرن .خطر در کنین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
30 درصد هم نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۱ تير ۱۴۰۰
نمیدانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۱ تير ۱۴۰۰
هیچ فردی خبرازفرداش نداردحرفازچهارسال دیگرمیزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بستگی به عملکرد دولت اقای رییس داره اعتماد مردم رو به نظام برگردونه
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۵:۵۱ ۰۱ تير ۱۴۰۰
همش بستگی به عملکرد آقای رئیسی داره ایشالا که در جلب رضایت ملت موفق باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۱ تير ۱۴۰۰
فقط امیدوارم چند سال بعد سرنوشت آقای رئیسی همانند قبلی ها نشود چون رد صلاحیت ایشان رد صلاحیت نظام است. هر چند اقدامات این چهارسال هم بسیار مهم است چون جمهوری اسلامی ی چیزی بیشتر از وقت اضافی هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
مشارکت بالا در انتخابات بستگی به عملکرد رئیس جمهور منتخب داره........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بسیار عالی خواهد بود انشالله
Iran (Islamic Republic of)
رباطی
۱۶:۰۲ ۰۱ تير ۱۴۰۰
تو خواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۱ تير ۱۴۰۰
براه چی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۰ ۰۱ تير ۱۴۰۰
اگه همین روند ظلم و زور و مردم آزاری همچنان ادامه پیدا کنه ، در چهار سال آینده نصف این مقدار خواهد بود ، عالم محضر خداست ، مراقب باشید اگه اعتقاد دارید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۱ تير ۱۴۰۰
بله
آخرین اخبار