کارشناس بازار سرمایه در رابطه با انواع روش‌های افزایش سرمایه توضیحاتی ارائه داد.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با افزایش سرمایه از محل‌های مختلف گفت: در روش افزایش سرمایه از محل آورد‌های نقدی معمولا سرمایه را از سهامداران می‌گیرند و این امر از سود‌های تقسیم شده یا آورده نقد جدید سهامداران است و این روش رایج ترین روش افزایش سرمایه است.

صفاری در رابطه با افزایش سرمایه از محل سود انباشته اظهار کرد: افزایش سرمایه از محل سود انباشته به جایزه هم معروف است، یعنی سهامداران شرکت در زمان گذشته سود را تقسیم نکردند و در زمان فعلی سهام جایزه می‌دهند و تعداد سهام را از سود انباشته بر می‌دارند و تبدیل به سرمایه می‌کنند.


بیشتر بخوانید


وی افزود: گاهی اوقات ممکن است، افزایش سرمایه از محل سود انباشته نباشد و به دلیل افزایش قیمت دارایی‌های شرکت در اثر تورم باشد در این زمان سرمایه داران شرکت، دارایی‌های شرکت را ارزیابی می‌کنند، به این صورت که تفاوت قیمتی که در گذشته این دارایی خریداری شده با قیمت فعلی آن را محاسبه می‌کنند و با استفاده از این قضیه می‌توانند افزایش سرمایه دهند، البته در این روش معافیت مالیاتی نیز وجود دارد، اما استهلاک دارایی‌ها قابل قبول نیست.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: درروش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی عموما دارایی‌هایی مثل زمین، ساختمان، ملک و در مواردی تجهیزات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، این افزایش سرمایه شبیه به همان سود انباشته و سهام جایزه است، با این تفاوت که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت می‌گیرد.

صفاری در رابطه با افزایش سرمایه از محل صرف سهام گفت: چهارمین افزایش سرمایه از محل صرف سهام است به این صورت است که افزایش سرمایه می‌دهند، اما به سهامداران قدیمی چیزی تعلق نمی‌گیرد در این روش سرمایه را یک جا به فرد دیگر می‌فروشند، و روش ادغام شرکت‌ها همین صرف سهام است.

وی افزود: روش ادغام شرکت‌ها همین روش صرف سهام است، که هر مبلغ نسبت به ارزش اسمی باشد، تفاوتش را بین سهامداران تقسیم می‌کنند، این روش افزایش سرمایه از محل صرف سهام معروف است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در اصل به قیمت روز سهم جدید را می‌فروشیم، و مابه تفاوت قیمت قبلی سهام و سهام جدید به سهامداران قبلی می‌رسد، این روش ادغام در تمامی دنیا استفاده می‌شود، که به وسیله خرید از یک شرکت جدید، سهامداران جدید و سهامداران مادر اتفاق می‌افتد.

صفاری در پاسخ به این پرسش که بهترین روش افزایش سرمایه از کدام محل است؟ بیان کرد: روش آورده نقدی گران‌ترین روش است، روش سود انباشته یا صرف سهام از منبع داخلی است و روش‌های نسبتا خوبی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار