سالاری با بیان اینکه سال قبل ۴۳ هزار میلیارد تومان از دولت بابت رد دیون وصول کردیم گفت: امسال رد دیون ۸۹ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در سومین سلسله نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر با عنوان «متناسب سازی حقوق مستمری بگیران، از رویا تا واقعیت» که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد: در اسفند ماه سال ۹۸ قبل از متناسب سازی ۶۶۰۰ میلیارد تومان بابت مستمری پرداخت شود که اکنون به ماهانه ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است و بیش از ۲.۵ برابر شده است.

وی افزود: یک مرحله متناسب سازی در مرداد ۹۹ و یک مرحله در ابتدای سال ۱۴۰۰ انجام شد. ممکن است عده‌ای حقوقشان کمتر و بخشی بیشتر از ۲.۵ برابر افزایش یافته باشد، اما میانگین حدود همین ۲.۵ برابر است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اشاره بر اهمییت موضوع استمرار عدالت در متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: مهم‌ترین مسئله هزینه صحیح منابع است که اسراف صورت نگیرد و اینکه حق بازنشسته‌ای هم ضایع نشود.

سالاری گفت: برای دستیابی به این هدف باید برای منابع بلندمدت نیز چاره‌اندیشی شود. این طرح یک برنامه بلندمدت و مستلزم مدیریت صحیح هزینه‌ها، نگاه عادلانه و منابع پایدار است.

وی یادآور شد: در گذشته چاره اندیشی برای وصول منابع در بلند مدت نیز حائز اهمیت بود که این کار هم انجام شد و در نهایت بر اساس محاسبات پایداری به این نتیجه رسیدیم. همچنین برخی نقد‌هایی درباره وصول منابع داشتند که جای نگرانی در این باره وجود ندارد.

سالاری ادامه داد: ادعایی برای انجام کار آسان در جهت متناسب سازی نداریم، اما قول می‌دهیم منابع سه سال آینده را هم از محل وصول مطالبات نقدی و غیرنقدی تامین و در اختیار مدیران بعدی قرار دهیم و منابع برای سه تا چهار سال آینده تامین شود و ما از این جهت دغدغه‌ای نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در پرداخت دیون دولت اتفاق خوبی افتاده است و دولت به ما کمک‌های خوبی کرده اظهار کرد: سال قبل ۴۳ هزار میلیارد تومان از دولت بابت رد دیون وصول کردیم و امسال ظرفیت رد دیون ۸۹ هزار میلیارد تومانی در بودجه پیش بینی شده است.

سالاری یادآور شد: چیزی که اتفاق افتاده بدون مبنا و نگاه بلندمدت و بدون تامین منابع پایدار و بدون نگاه عادلانه نبوده است. همانطور که وظیفه ما است در بخش درمان هم خوب عمل شده تا بار درمان را از دوش مستمری بگیران برداریم همچنین در بخش پرداخت مستمری نیز تکلیف عرفی و قانونی داریم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سه ماه از سال گذشته است و تاخیری در پرداخت حقوق‌ها صورت نگرفته است عنوان کرد: هنوز وصولی بابت رد دیون سال جاری نداشته ایم، اما فهرست اموال و سهامی که باید به ما واگذار شود را با وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نهایی کردیم و امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده نهایی و مصوبه‌ای در این باره قطعی شود. این فهرست شامل سهام و دارایی است که باید ارزش آن برای استمرار متناسب سازی در سال‌های آینده حفظ شود.

سالاری ادامه داد: ما به موازات این کار، قول می‌دهیم ظرف دو سه هفته آینده طرحی برای کاهش شدید و اساسی هزینه‌های درمان برای همه‌ی بیمه شدگان ارائه کنیم همچنین همانطور که هزینه درمان در مراکز دانشگاهی شهر‌هایی که مرکز ملکی نداشتند را رایگان کردیم. در بخش درمان سرپایی و ... نیز طرح‌های خوبی در دست اقدام است که بخشی از آن‌ها طی دو سه هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: با اصلاح ضوابط سنی بازنشستگان، می‌توان طرح سه‌جانبه‌گرایی، اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و همچنین اجرای طرح توانمندسازی و اصلاح رابطه پرداخت حق بیمه با تعهدات دولتی، طرح متناسب‌سازی حقوق پایدار، کیفی و متناسب با حداقل سطح زندگی بازنشستگان را اجرا کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: با استقرار کامل طرح نسخه الکترونیک، در کوتاه‌مدت می‌توان هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج را نیز رایگان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار