آلوئه ورا گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی خراسان جنوبی و مناطق گرم و خشک است، اما این گیاه پرسود در کشور مغفول مانده و توجه کمی به آن شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، آلوئه ورا گیاهی است که ۲۰۰ نوع دارد و تنها از ۲ نوع آن استفاده می‌شود؛ این گیاه در شرایط کم آبـی، مقاومـت بسـیاری را از خـود نشـان می‌دهد و می‌تواند در تنش آبی بسیار مقاوم باشد.

۳۸ نوع فرآوری از آلوئه ورا در کشور انجام می‌شود که تنها در ۲ زمینه خوراکی و آرایشی و نه دارویی صورت می‌گیرد.

راهی یکی از گلخانه‌های بیرجند شدیم که مقدار زیادی آلوئه ورا در آن کشت شده بود.

گیاه

 عباسی گلخانه دار این طلای سبز می‌گوید: آلوئه ورا نیاز به آب بسیار کمی دارد و در خراسان جنوبی که استانی کم آب است، کاشت این گیاه توجیه بسیار خوبی دارد.

او بیان می‌کند: این گیاه نیاز به مراقبت خاصی ندارد، در مدتی که به پرورش آلوئه ورا مشغول هستم تعداد زیادی از اهالی استان برای کسب تجربه و آموزش‌های لازم برای راه اندازی گلخانه شان به من مراجعه کرده اند و حالا آن‌ها موفق به راه اندازی گلخانه شده اند و با خریداری بوته این گیاه از خودم، این گیاه را کاشت می‌کنند.

این گلخانه دار معتقد است آلوئه ورا در بازار‌های جهانی مشتری‌های زیادی دارد و باید بیشتر به آن بها دهیم و مسئولان باید از این گیاه حمایت‌های بیشتری داشته باشند.

آلوئه ورا خواص زیادی دارد و برای درمان آفتاب سوختگی استفاده می‌شود، مرطوب کننده است، رشد سرطان را مهار می‌کند، لایه بردار است، زخم را درمان می‌کند و در مصارف آرایشی نیز استفاده می‌شود.

فروش آلوئه ورا بیشتر از نفت ارزآوری دارد

تحقیقات نشان داده است که ارزآوری گیاهان دارویی از جمله آلوئه ورا برای کشور‌هایی مانند هند و چین چندین برابر بیشتر از نفت است.

گیاه سبز

در اسپانیا از این گیاه ژله‌ای به دست می‌آورند که می‌تواند عمر نگهداری میوه‌ها را طولانی کند.

کشور استرالیا بالاترین مصرف آلوئه ورا را در جهان به خود اختصاص داده است و کشور‌های کره و ژاپن قدیمی‌ترین مصرف کنندگان این گیاه در طب سنتی هستند؛ در حالی که در کشور کره از ژل آن با غلظت ۹۹ درصد استفاده می‌شود.

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی  می‌گوید: در خراسان جنوبی روند سرمایه گذاری کمی سخت است و این روند باید تسهیل شود تا بخش خصوصی جرأت ورود به این حوزه را داشته باشد.

او تأکید می‌کند: برای درآمدزایی بیشتر از آلوئه ورا نیاز به فرآوری آن است و با ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌های فرآوری می‌توان ارزش افزوده بیشتری را نصیب تولید کنندگان آن کرد.


بیشتر بخوانید


پویان با بیان اینکه برای بخش خصوصی باید تسهیلات و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا به مرور به این سمت سوق پیدا کند اظهار می‌کند: صادرات آلوئه ورا نیز نیازمند توجه بیشتر است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کشور‌های همسایه و کشور‌هایی مانند امارات که هیچ گیاهی ندارند بهترین فرصت برای صادرات در این بخش هستند، گفت: در این بخش صادرات چندانی صورت نمی‌گیرد که متولیان باید برای توسعه صادرات گیاهان دارویی از جمله آلوئه ورا تدابیری بیندیشند، چرا که می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور و خراسان جنوبی داشته باشد.

آلوئه ورا

در کشور ما تنها از آلوئه ورا در مصارف آرایشی و خوراکی از جمله تهیه‌ شربت آلوئه ورا استفاده می‌شود.

صادرات محصولات آلوئه ورای یک شرکت آمریکایی، ۳۶۰ برابر صادرات گیاهان دارویی ایران!

حیدرپور مجری طرح عمرانی آلوئه ورا در کشور به سودآوری بالای آلوئه ورا اشاره و بیان می‌کند: در شیراز از آلوئه ورا برای تولید چرم استفاده می‌کنند و عصاره‌های زیادی از این گیاه می‌گیرند.

او می‌گوید: یک شرکت آمریکایی با استفاده از آلوئه ورا ۳۶۰ برابر صادرات گیاهان دارویی ما، درآمدزایی دارد و این یعنی این گیاه از جایگاه بالایی برخوردار است.

۳ هکتار از اراضی گلخانه‌ای خراسان جنوبی زیر کشت آلوئه ورا

هم اکنون ۳ هکتار از اراضی گلخانه‌ای خراسان جنوبی زیر کشت آلوئه ورا است و اردیبهشت ماه زمان اوج برداشت این گیاه است.

دره کی معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی می‌گوید: برداشت آلوئه ورا در زمستان کاهش می‌یابد و گویا این گیاه در این فصل به خواب زمستانی می‌رود و باردهی آن بسیار کم می‌شود.

او با بیان اینکه بر اساس وضعیت دمایی و شرایط گلخانه، آلوئه ورا ۲ تا ۴ بار در سال بار می دهد اظهار می‌کند: پارسال ۲۸۱ تن آلوئه ورا برداشت کرده ایم و باید آلوئه ورا به وزن ۷٠٠ گرم برسد تا بتوان آن را برداشت کرد.

محصولات

دره کی با اشاره به اینکه فرآوری این محصول با ارزش در استان صورت نمی‌گیرد و سطح کمی از گلخانه‌ها زیر کشت این گیاه است ادامه می‌دهد: در شیراز ژله این گیاه را پودر می‌کنند و در مصارف آرایشی و خوراکی استفاده می‌شود.

دره کی مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان می‌کند: ژله آلوئه ورا با ارزش‌ترین قسمت این گیاه است و سود بسیار بالایی دارد.

رکورد برداشت آلوئه ورا را جوان مشهدی زد

جوان مشهدی رکورددار برداشت آلوئه ورا در ایران او به خبرنگار ما می‌گوید: از هر هزار متر سطح زیرکشت، ۶۰ تن آلوئه ورا برداشت می‌کنیم.

او ادامه می دهد: آرزو دارم یک روز بتوانم بزرگترین کارخانه فرآوری آلوئه ورا را در خاورمیانه راه اندازی کنم تا از این گیاه استفاده زیادی داشته باشیم و جوانان زیادی نیز مشغول به کار شوند.

متأسفانه در خراسان جنوبی نیز توجه چندانی به آلوئه ورا نمی‌شود، چراکه برگه‌های این گیاه تنها به عطاری‌ها و میوه فروشی‌ها فرستاده می‌شود.

راهی بازار شهر که شدیم آلوئه ورا را در عطاری‌ها دیدیم، قیمت را که پرسیدیم هر برگ این گیاه با ارزش را با ۴ هزار تومان می‌توانستیم خریداری کنیم و این یعنی غفلت مسئولان به این گیاه پرسود؛ گیاهی که از هر ۲۵۰ گرم ژله اش می‌توان یک کیلوگرم پودر خالص دریافت کرد و آن را ۵۰۰ تا هزار دلار به فروش رساند.

فرآوری طلای سبز، کلید رونق اشتغال و ارزآوری بیشتر

با راه اندازی واحد فرآوری آلوئه ورا می‌توان جلوی خام فروشی این گیاه پرسود را گرفت و گامی بلند به سوی توسعه کشور برداشت و به اقتصادی منهای نفت رسید.

زمین کشاورزی

نبود واحد فرآوری آلوئه ورا در خراسان جنوبی سبب شده است تا از ارزش این گیاه بی همتا بسیار کم شود و به صورت برگه‌ای به فروش برسد.

با فرآوری آلوئه ورا در خراسان جنوبی می‌توان تا ۳۰ میلیون دلار و در صورتی که برای این طلای سبز برنامه ریزی صورت بگیرد، بیش از این مبالغ برای کشور ارزآوری کرد.

گزارش از زهرا رضوانیان

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
برای گرفتن مجوز فراوری گیاهان دارویی تو ایران باید جان سخت باشی،8 ماه شمار رو دنبال استعلام و امضاها می دوونند اما به راه اندازی که میرسه نوبت به دردسرهای بانک و وثیقه های سنگین میرسه
آخرین اخبار